שאלה: מאת נועם: למוהרא"ש שלום רב. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר תזריע כ"א אדר ב' ה'תשע"ד שלום רב אל נועם תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. אדם צריך ללכת בדרך הממוצע, ולא להיות קיצוני, לא לימין ולא לשמאל, וזו הדרך הישרה של כל בר ישראל, כמובא (רמב"ם פרק א' מהלכות דעות הלכה ד') הדרך הישרה היא מדה בינונית שבכל דעה ודעה מכל הדעות שיש לו לאדם והיא הדעה שהיא רחוקה משתי הקצוות ריחוק שוה ואינה קרובה לא לזו ולא לזו. לפיכך ציוו חכמים הראשונים שיהא אדם שם דעותיו תמיד ומשער אותם ומכוין אותם בדרך האמצעית כדי שיהא שלם בגופו כיצד לא יהא בעל חמה נוח לכעוס ולא כמת שאינו מרגיש, אלא בינוני, לא יכעוס אלא על דבר גדול שראוי לכעוס עליו כדי שלא יעשה כיוצא בו פעם אחרת וכן לא יתאוה אלא לדברים שהגוף צריך להן ואי אפשר להיות בזולתן כענין שנאמר צדיק אוכל לשובע נפשו, וכן לא יהיה עמל בעסקו אלא להשיג דבר שצריך לו לחיי שעה כענין שנאמר טוב מעט לצדיק, ולא יקפוץ ידו ביותר ולא יפזר ממונו אלא נותן צדקה כפי מסת ידו, ומלוה כראוי למי שצריך, ולא יהא מהולל ושוחק ולא עצב ואונן אלא שמח כל ימיו בנחת בסבר פנים יפות. וכן שאר דעותיו. ודרך זו היא דרך החכמים – כל אדם שדעותיו דעות בינוניות ממוצעות נקרא חכם, עיין שם. ולכן גם בענין שמירת העיניים צריכים שכל ודעת וכו', לא להיות קיצוני לא לכאן ולא לכאן וכו' וכו', הרגע שאדם מחדיר בעצמו את אמיתת מציאותו יתברך ויודע ועד אשר אין שום מציאות בלעדיו יתברך כלל, והכל לכל אלקות גמור הוא, זה מראה על שלימות דעתו, ואז לא יבלבל אותו שום דבר, ולכן צריכים מאד מאד לא להיות קיצוני, שזה בא מחמת חסרון הדעת, שזה יביא אחר כך להרבה בעיות בחייו הפרטיים. יעזור הקדוש ברוך הוא שיכניס את הדיבורים האלו לתוך לבו, ולא יהיה קיצוני מדי, ועל ידי זה יצליח את דרכו בחיים חיותו.
|