שאלה: מאת רזיאל ניסים: שלום כבוד הרב. שהשם יאריך ימיכם בטוב ונעימים כיד השם הרחבה. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר וישלח ז' כסליו ה'תשע"ד
שלום וברכה אל ניסים נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שעם שמות בני אדם אסור לשחק, כי השם הוא הנפש, כמו שכתוב (בראשית ב') "וכל אשר יקרא לו האדם נפש חיה הוא שמו", ולכן אסור להחליף או להוסיף שמות ככל אשר עולה על רוחו, כי הוא מסכן את עצמו על ידי זה.
הסיבה שאתה לא זוכה להתחתן וכו' היא סיבה פשוטה שאני אומר תמיד לחכמים כמוך ולבחור נאה כמוך וכו' מה שאמרו חכמינו הקדושים (יבמות סג.) נחית דרגא נסיב איתתא; צריכים לרדת מדריגה ואז מוצאים את הזיווג, כי בדרך כלל בחור או בחורה הם גאוותנים וכו', ולא מתאים להם לקחת את זאת או את זה וכו', וחושבים לעצמם: "אני הכי חכם והכי יפה וכו', אקח את זו?" או "אני הכי חכמה והכי יפה והכי משכילה וכו', אקח את זה?", והם מסתובבים ומחפשים את הזיווג שלהם כפי הדמיון שנכנס בכל אחד ואחת כאילו מי יודע מה הם, והם מוכרחים שיביאו להם זיווג משהו שעדיין לא נברא וכו', ועל ידי זה מחפשים וכו' ומסתובבים ויוצאים לפגישות פן ואולי אמצא את בחיר לבבי שיבוא אלי על סוס לבן עם שקים מלאין כסף וכו', ובשביל זה הבחור או הבחורה מחכים עד שיוולד זיווג כזה, ובין כך הם לא קולטים שהזמן לא מחכה, כמאמר החכם "הזהר מן הזמן כי הוא אויב רע מאד", ועד שתופסים את עצמם רואים שהם כבר בגיל שלושים, ומה עושים עכשיו? על זה באים חכמינו הקדושים ונותנים לנו עצה (יבמות סג.) נחית דרגא נסיב איתתא – תרדו מדריגה ואל תחזיקו מעצמכם כל כך בגדול וכו', ואז תמצאו בקלות זיווג שיתאים לכם.
אשריך ואשרי חלקך שאתה זוכה לנסוע בכל שנה אל ציון רביז"ל באומן, אשר בפירוש גילה לנו (חיי מוהר"ן סימן ת"ה) הראש השנה שלי הוא חידוש גדול, והשם יתברך יודע שאין הדבר הזה בירושה מאבותי, רק השם יתברך נתן לי זאת במתנה, שאני יודע מהו ראש השנה. לא מבעיא אתם כולכם, בוודאי תלויין בראש השנה שלי, אלא אפילו כל העולם כולו תלוי בראש השנה שלי; ואמר רביז"ל לענין ראש השנה שלו (חיי מוהר"ן סימן ת"ו) שיכולין אז אנשים לקבל תיקונים מה שבכל השנה לא היה באפשר שיהיה להם תיקון בשום אופן, אף על פי כן בראש השנה יכולין אפילו הם לקבל תיקון. אף על פי שבכל השנה אפילו הוא בעצמו ז"ל לא היה יכול לתקנם, אבל בראש השנה גם הם יכולים לקבל תיקונים, כי אמר שהוא עושה בראש השנה ענינים ותיקונים מה שבכל השנה גם הוא אינו יכול לעשות.
ומה שאתה חוזר תמיד או חולה או במצב רוח לא טוב וכו', הסיבה היא פשוטה כי רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ע"ב) מאיפה אדם יודע שהוא היה אצל צדיק אמת? כשנופלת עליו שפלות, כי הגדולה שמקבלים מהצדיק האמת זו שפלות, לדעת שאני כלום, ולכן נוסעים אל הצדיק כדי שיפתח לנו את העינים, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ס"ז) שהצדיק פותח את העינים והעיקר להסתכל על עצמו איך אני אוחז בהד' יסודות שלי, אש, רוח, מים ועפר, שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ד') שמשם נמשכות כל התאוות והמדות רעות, ולכן מאחר שאתה עדיין בשלך – "אני גבר נאה", נמצא שעדיין לא שברתי את הגיאות והישות שלי וכו', ולכן קשה לי למצוא את בת זוגי, כי הרי גבר נאה כמוני צריך לקבל את מלכת היופי וכו' ומאחר שעדיין לא קיבלתי את מלכת היופי שום שידוך לא מתאים לי וכו'. וזה שאתה חוזר מציון רביז"ל ואתה נעשה חולה או נופל במצב רוח לא טוב וכו' כי אתה לא מבין שרביז"ל לקח ממך את הישות לגמרי, ובמקום לשנות את כל ההסתכלות שלך על עצמך וכו' שתהיה שכן לעפר בחייך וכו', עדיין אתה חוזר עם תחושה "אני גבר נאה", אזי בוודאי אתה במצב רוח לא טוב, כי מצד אחד רביז"ל לוקח ממך את הישות וכו', ומצד שני אתה עדיין מחזיק בישותך וכו', וזו המריבה שיש בין נשמתך הרוחנית לבין גופך הגשמי וכו', ולכן הגיע הזמן מאחר שכבר היית כמה שנים אצל רביז"ל בראש השנה שתבטל את עצמך לגמרי עד שלא תראה את עצמך כלל, רק את עצם עצמיות חיות אלקותו יתברך, כי ככל שאדם מבטל את עצמו ואת ישותו לגמרי כן זוכה להכלל באין סוף ברוך הוא, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן כ"ב) שצריכים להפוך כל כך את גופו עד שיתקיים אצלו (איוב י"ט) "מבשרי אחזה אלוקי" היינו על ידי בשר הגוף אחזה אלקי, היינו השגות אלקות, כי כשהגוף נתבטל לגבי הנשמה אינו רואה את עצמו כלל שהוא גבר נאה וכו' וכו', אלא רואה רק את אלקותו יתברך, שזה (ישעיהו נ"ח) "ומבשרך לא תתעלם", היינו מבשר הגוף לא תעלם אלקותו יתברך, כי צריכים לרחם מאד על הגוף לראות לזככו, כדי שיוכל להודיע לו מכל ההארות וההשגות שהנשמה משגת, כי הנשמה של כל אדם היא רואה ומשגת תמיד דברים עליונים מאד, אבל הגוף אינו יודע מהם, על כן צריך כל אדם לרחם מאד על בשר הגוף לראות לזכך הגוף עד שתוכל הנשמה להודיע לו מכל מה שהיא רואה ומשגת תמיד. ואל זה זוכים להגיע בציון רביז"ל.
רק חזק ואמץ להיות בשמחה תמיד, ותחדיר בעצמך את הדיבורים האלו, ואז תראה שהכל יתחיל ללכת לך כסדר בכל עניניך, כי כך אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן פ"ב) מה שהולך לאדם שלא כסדר הוא מחמת הישות והגיאות שנכנסות בו, ואומר תמיד אנא אמלוך, היינו כמו שאתה אומר "אני גבר נאה", ולכן לא הולך לו כלום כמו שהוא רוצה וכו' וכו', אבל כשאדם מבטל את עצמו בכל מכל כל ובורח רק אליו יתברך, אז מתגלה אליו מלך הכבוד בעצמו, וכבר רואה לפני עיניו עולם אחר לגמרי, אשר אין שום מציאות בלעדיו יתברך כלל, אשרי מי שמגיע לזה, ואז טוב לו כל ימי חיי הבלו שהוא נמצא על פני האדמה.
|