שאלה: מאת אבי: תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר אחרי ו' ניסן ה'תשע"ד
שלום וברכה אל אבי נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. התירוץ הוא פשוט – מה זה צדיק? זה שדבוק בו יתברך ואינו מסיח דעתו ממנו יתברך כרגע, וכל החיים שלו זה חיים רוחניים, כמו שכתוב (חבקוק ב' ד') "וצדיק באמונתו יחיה", שכל החיים שלו זה חיים רוחניים, ולכן מי שרחוק מרוחניות ההכרח שיחלוק על זה שכבר מחזיק ברוחניות, כי הוא לא מבין אותו, והוא רחוק ממנו בתכלית הריחוק, כמו מי שמונח בחושך גדול מאד קשה לו להסתכל באור הגדול כי זה מסנוור אותו, אותו דבר בעניין צדיקים הדבוקים בו יתברך וחיים רק ברוחניות, וכל אלו שרחוקים מכל זה, ומכל שכן מי שפגום בברית רחמנא ליצלן וכל הראש שלו מלא ניאוף, איך יש לו השגה ברוחניות? ואיך יהיה לו השגה בצדיק הדבוק בו יתברך? וכבר אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ל"ו) דזה הוא כלל גדול, שאי אפשר לשום אדם להשיג ולתפוס בדיבורו של הצדיק, אם לא שתיקן תחילה אות ברית קודש כראוי, ואזי יכול להבין ולתפוס דיבורו של הצדיק. דאיתא בזוהר (משפטים ק"י) 'סלוקא דיסודא עד אבא ואמא' שהם בחינת חכמה ובינה, שהם י"ה, שהם מוחין. נמצא כשתיקן אות ברית קודש כראוי, אזי המוחין שלו בשלימות, ויכול להבין דיבורו של הצדיק. כפי התיקון של כל אחד, כך הוא השגתו; ולהיפך מי שעדיין מונח בשאול תחתית ומתחתיו, וראשו מלא זוהמא וניאוף שיקוץ תיעוב וזיהום, איך הוא יכול שלא לחלוק על צדיק קדוש הדבוק בו יתברך, וכבר אמר דוד המלך (תהילים נ"ה כ"א) "שלח ידיו בשלומיו חלל בריתו", ולא בחינם שנואפים ככלבים וכו' מדברים ונובחים על צדיקים הדבוקים בו יתברך. והסיבה שהקדוש ברוך הוא מסבב שיקומו עליהם כלבים רשעים ארורים המונחים בתוך ניאוף שידברו עליהם כל דבר אסור וכו', כי הצדיקים יגיעים וטורחים ימים ושנים לעקור את עצמם מגשמיות עולם הזה, עד שזוכים שמוח מחשבתם דבוק רק בו יתברך, ונעקרו לגמרי מהבלי עולם הזה, וכל מחשבתם הוא רק בשמות וייחודים עמוקים וכו', והקדוש ברוך הוא חס עליהם שלא יפלו חס ושלום לאילו מחשבות פסולות של ישות וגיאות וכו', ולכן שולח רשעים ארורים נואפים ככלבים וכו' שידברו עליהם כל דבר אסור, ועל ידי זה לבם נשבר יותר ויותר, וזוכים להתעלות בתכלית העליה, כי הקדוש ברוך הוא חס וחומל על צדיקים כאלו שיגעו וטרחו בעבודת השם יתברך ימים ושנים, עד שהגיעו כבר למדריגה כזו שנעקר מח מחשבתם מהבלי עולם הזה וכו', ובשביל מחשבה אחת של פניות או ישות וגיאות וכו' יאבדו את הכל, לזאת הוא מקים עליהם רשעים ארורים שיחלקו עליהם, ועל ידי זה נשבר לבם יותר ויותר וכו' וכו', עד שעולים מעלה מעלה, אשריהם ואשרי חלקם.
|