שאלה: מאת יהודה: שלום לכבוד מוהרא"ש שליט"א. מדי פעם קורה שאנשים או חברים מדברים איתי לשון הרע, ואני ממש לא רוצה להיות שותף בעוון הנורא הזה. איך אפשר להימנע מדיבורי לשון הרע בצורה חכמה, מבלי שאראה כאדם שמתנהג ביהירות ובחסידות יתירה? תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר ואתחנן י"א מנחם אב התשע"ג
שלום וברכה אל יהודה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. כשנמצאים בין אנשים שמדברים לשון הרע, אם אתה יכול לברוח משם – מה טוב ומה נעים, ואם אתה לא יכול לברוח וכו', אזי תעשה את עצמך כאילו אתה לא שומע וכו', וכאילו שזה לא מעניין אותך וכו', רק תשמור שלא תהיה שותף בזה, ועל ידי זה תהיה נקי מהעוון החמור הזה, שאמרו חכמינו הקדושים (ערכין ט"ו.) כל המספר לשון הרע – מגדיל עוונותיו כנגד עבודה זרה גילוי עריות ושפיכות דמים. כל כך חמור עוון לשון הרע. וכן אמרו (שם) כל המספר לשון הרע – כאילו כפר בעיקר, שנאמר (תהילים י"ב) "אשר אמרו ללשוננו נגביר שפתינו אתנו מי אדון לנו"; ואמרו (בראשית רבה פרשה צ"ח סימן נ') לשון הרע נמשלה כחץ שמכה ברחוק, כך היא לשון הרע, דאמור ברומי וקטיל בסוריא; ולכן זה כל כך חמור, כי אחד שמדבר עם אנשים על הזולת, והלשון הרע מתקבל, וגורם לאמלל את האדם שדיברו עליו על לא דבר, וזה כל כך קשה להנצל מזה, עד כדי כך שאמרו חכמינו הקדושים (בבא בתרא קס"ה.) רובם בגזל ומיעוטם בעריות, והכל בלשון הרע. ואתה צריך לדעת שהבחירה חופשית לכל אחד כן לדבר לשון הרע או לא לדבר לשון הרע וכו', כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ק"י) לאיש אחד ששאל אותו כיצד הוא הבחירה? השיב לו בפשיטות: שהבחירה היא ביד האדם בפשיטות, אם רוצה – עושה, ואם אינו רוצה – אינו עושה. וכתב מוהרנ"ת ז"ל: רשמתי זאת, כי הוא נצרך מאד, כי כמה בני אדם נבוכים בזה מאד, מחמת שהם מורגלים במעשיהם ובדרכיהם מנעוריהם מאד, על כן נדמה להם שאין להם בחירה חס ושלום, ואינם יכולים לשנות מעשיהם. אבל באמת אינו כן, כי בוודאי יש לכל אדם בחירה תמיד על כל דבר, וכמו שהוא רוצה עושה. והבן הדברים מאד. הקדוש ברוך הוא יעזור שתמיד נבחר בטוב, ונזכה להכלל בו יתברך.
|