|
||
כדי להגיע למכתב מסויים, לחץ על תאריך המכתב: ראש חודש | ב' כסליו | ד' כסליו | ה' כסליו | ו' כסליו | ז' כסליו | ט' כסליו | י"א כסליו | י"ב כסליו | י"ג כסליו | י"ד כסליו | ט"ו כסליו |ט"ז כסליו | י"ח כסליו | י"ט כסליו | כ' כסליו | כ"א כסליו | כ"ב כסליו | כ"ג כסליו | כ"ה כסליו – א' דחנוכה | כ"ו כסליו – ב' דחנוכה | כ"ז כסליו – ג' דחנוכה | כ"ז כסליו – ג' דחנוכה (נוסף) | כ"ח כסליו – ד' דחנוכה | כ"ט כסליו – ה' דחנוכה |
||
|
||
ארכיון כל המכתבים לנשים » | ||
|
||
בעזה"י יום ה' לסדר תולדות ראש חודש כסליו התשע"ג מאד מאד אני מבקש אותך שתקחי את עצמך בידיך, ורק תהי שמחה ועליזה, ותתחזקי מאד מאד במדת השמחה, והעיקר לעשות חסד עם נשים אחרות, שהן יושבות בודדות בביתן, תשתדלי מאד מאד לבקר אותן, לחזק ולעודד ולשמח אותן, ולדבר על לבן, כי אין עוד מצוה יותר גדולה מזו מלשמח נשמות גלמודות וכו', שבורות ורצוצות וכו', כי בזה העולם עובר על כל אחד משברים וגלים, ואשרי מי שזוכה להחזיק מעמד בעצמו, ומכל שכן וכל שכן מי שזוכה לחזק ולעודד ולשמח את הזולת, שזה מאד מאד יקר בעיניו יתברך.
|
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר תולדות ב' כסליו התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך יען שעם ישראל נמצאים עכשיו בעת צרה גדולה מאד, ולכן תראי לומר את המזמור הזה (תהלים פ"ג) ואת התפלה שתיקן רבינו החיד"א זי"ע על כלל ישראל שהם בצער מלחמות (מספרו כף אחת), וכל המתפלל בעד חבירו הוא נענה תחילה, וכולנו צריכים עכשיו ישועות ונסים גדולים, שנתפטר מאויבינו ומשונאינו עשיו וישמעאל, ונזכה להגאל כמו שאמר רביז"ל (ספר המדות אות אמונה סימן מ"ד) מלחמה אתחלתא דגאולה היא. (א) שִׁיר מִזְמוֹר לְאָסָף: (ב) אֱלֹהִים אַל דֳּמִי לָךְ אַל תֶּחֱרַשׁ וְאַל תִּשְׁקֹט אֵל: (ג) כִּי הִנֵּה אוֹיְבֶיךָ יֶהֱמָיוּן וּמְשַׂנְאֶיךָ נָשְׂאוּ רֹאשׁ: (ד) עַל עַמְּךָ יַעֲרִימוּ סוֹד וְיִתְיָעֲצוּ עַל צְפוּנֶיךָ: (ה) אָמְרוּ לְכוּ וְנַכְחִידֵם מִגּוֹי וְלֹא יִזָּכֵר שֵׁם יִשְׂרָאֵל עוֹד: (ו) כִּי נוֹעֲצוּ לֵב יַחְדָּו עָלֶיךָ בְּרִית יִכְרֹתוּ: (ז) אָהֳלֵי אֱדוֹם וְיִשְׁמְעֵאלִים מוֹאָב וְהַגְרִים: (ח) גְּבָל וְעַמּוֹן וַעֲמָלֵק פְּלֶשֶׁת עִם יֹשְׁבֵי צוֹר: (ט) גַּם אַשּׁוּר נִלְוָה עִמָּם הָיוּ זְרוֹעַ לִבְנֵי לוֹט סֶלָה: (י) עֲשֵׂה לָהֶם כְּמִדְיָן כְּסִיסְרָא כְיָבִין בְּנַחַל קִישׁוֹן: (יא) נִשְׁמְדוּ בְעֵין דֹּאר הָיוּ דֹמֶן לָאֲדָמָה: (יב) שִׁיתֵמוֹ נְדִיבֵימוֹ כְּעֹרֵב וְכִזְאֵב וּכְזֶבַח וּכְצַלְמֻנָּע כָּל נְסִיכֵימוֹ: (יג) אֲשֶׁר אָמְרוּ נִירְשָׁה לָּנוּ אֵת נְאוֹת אֱלֹהִים: (יד) אֶלֹהַי שִׁיתֵמוֹ כַגַּלְגַּל כְּקַשׁ לִפְנֵי רוּחַ: (טו) כְּאֵשׁ תִּבְעַר יָעַר וּכְלֶהָבָה תְּלַהֵט הָרִים: (טז) כֵּן תִּרְדְּפֵם בְּסַעֲרֶךָ וּבְסוּפָתְךָ תְבַהֲלֵם: (יז) מַלֵּא פְנֵיהֶם קָלוֹן וִיבַקְשׁוּ שִׁמְךָ יהוה: (יח) יֵבֹשׁוּ וְיִבָּהֲלוּ עֲדֵי עַד וְיַחְפְּרוּ וְיֹאבֵדוּ: (יט) וְיֵדְעוּ כִּי אַתָּה שִׁמְךָ יהוה לְבַדֶּךָ עֶלְיוֹן עַל כָּל הָאָרֶץ: יהי רצון מלפניך יהוה אלהינו ואלהי אבותינו אב הרחמן שתתמלא רחמים עלינו, ועל יושבי העיר הזו וכל גבוליה, ותצילנו ממלחמה וממצור ומשבי ומביזה, ותרחיק גייסות האויבים מכל גבול ארצינו, לא יקדמו על ארצינו מגן, ולא ישפכו עליה סוללה, והאויבים אשר בקרבינו תכניעם ותשפילם ותפר עצתם, ותצלינו מכל אויב ושולל ובוזז, ת'פול ע'ליהם א'ימתה ו'פחד ב'גדול ז'רועך י'דמו כ'אבן, וכל צדקות ישראל ותלמוד תורה אשר עשו ולמדו בעירנו ובעיירות אשר בגבולינו, יזכרו לפני כסא רחמיך, ותבטל מעלינו ומעל ישראל אשר בעיר הזאת ובכל ערי ישראל, כל גזירות קשות ורעות, ותחון עלינו ועליהם מאוצר מתנת חינם ככל צדקותיך, ותצלינו מכל רעב ויוקר השערים.
|
||
בעזה"י יום א' לסדר ויצא ד' כסליו התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתתחזקי בכל מיני אופנים שבעולם, לשמור על הצניעות הן הלבוש והן הדיבור, כי זה מאד משפיע על הילדים, ואל תקחי את זה בקלות, כי האשה היא עקרת הבית, עיקר הבית, והרב הקדוש הסטייפלער זי"ע אמר לנשים, אם אשה מברכת את הברכות בקול, וכן ברכת המזון בקול, זה ממילא עובר אפילו בלא יודעין אצל הילדים, כי הילדים מחקים את האמא, ומה גם הבעל כשיראה שאשתו מקפדת מאד מאד לומר ברכות בקול, אזי הוא גם כן יתעורר לברך בקול וכו', ובכלל אשה יש לה כוחות עצומים להמשיך יראת שמים בתוך הבית, ולהיפך אשה כשהיא קלת דעת וכו', ממנה מתחיל כל החורבן בבית.
|
||
בעזה"י יום ב' לסדר ויצא ה' כסליו התשע"ג שלום רב אל … תחי' נא ונא תשתדלי לעשות מה שיותר חסד, כי רק בזכות זה נזכה להנצל מהפלשתים הארורים האלו שמאיימים על נשמות ישראל, כי אצלו יתברך מאד מאד חשוב מדת החסד שעם ישראל עושים אחד עם השני, ולכן תעשי כל מה שביכולתך רק לעזור לי בבית התבשיל – אהל אברהם, שרק בזכות זה שאנחנו נותנים לאכול לרעבים וצמאים, נזכה שיחוס וירחם עלינו הקדוש ברוך הוא, ויוציאנו מאפלה לאורה ומשעבוד לגאולה, ונזכה לראות במו עינינו במפלת הרשעים הארורים האלו, ועם ישראל יתרחב להם בגשמיות וברוחניות.
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר ויצא ו' כסליו התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך דייקא עכשיו כשעם ישראל נמצאים בצרה גדולה מאד, ואנחנו מחכים על כל יום ועל כל שעה ועל כל רגע שהפלשתים הארורים יפול עליהם פחד, ויפסיקו להמטיר טילים על עם ישראל וכו', דייקא עכשיו ראוי ביותר להתאחד יחד נשות אנשי שלומינו, ואשה תעזור לרעותה לחזקה ולאמצה ולעודדה, כי זה מאד מאד חשוב אצלו יתברך כשעם ישראל מתאחדים יחד, כי באמת כלל נשמות ישראל הם קומה אחת, וכשכואב הרגל וכו', לא יכול להגיד הראש מה איכפת לי כי הראש שלי לא כואב וכו', כי הרי זה קומה שלימה, וכל הגוף מרגיש את הכאב, כמו כן לא שייך להגיד שאלו שעדיין רחוקים מקיום מצוות מעשיות וכו', שעובר עליהם מה שעובר וכו', ושלא יהיה איכפת לי וכו', אדרבה כולנו בני אברהם יצחק ויעקב, ואיש את רעהו יאמר חזק, וצריכים להרגיש תמיד את הכאב של הזולת, ובזה יכולים לדעת אם יש לאדם אהבת השם יתברך, אם יש לו אהבת ישראל, וכמאמר הבעל שם טוב הקדוש זי"ע, כשאוהבים את האבא אוהבים גם את הבנים, ולכן זה סימן אם יש לאדם אהבת השם יתברך, אם הוא אוהב את כל בר ישראל בנפשו.
|
||
בעזה"י יום ד' לסדר ויצא ז' כסליו התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתשתדלי להתחזק ביתר שאת ביתר עוז ולצאת מעצמך, ותרגילי את עצמך להודות ולהלל ולשבח את הבורא יתברך שמו, על כל החסד והנסים והנפלאות שעשה ועושה עמך בכל יום ובכל שעה ובכל רגע, ואנחנו רואים את גודל הנסים שהקדוש ברוך הוא עושה עכשיו לעם ישראל, שהפלשתים הארורים ממטירים טילים וכו', שהיו יכולים לעשות כליון רחמנא לישזבן, ועם כל זאת רואים את החסדים והרחמים גמורים ממנו יתברך, איך שהוא מרחם עלינו, ושומר אותנו, ולכן צריכים רק לעסוק תמיד בתודה ובהודאה, כמו שכתב מוהרנ"ת ז"ל (ליקוטי הלכות כלאי בהמה הלכה ד' אות ד') שצריכים לעסוק תמיד להודות ולהלל להשם יתברך על כל הנסים והנפלאות שעשה עם אבותינו ועמנו מימות עולם עד הנה בכלליות ובפרטיות. ולזכור היטב ולבלי לשכוח כל הטובות הנוראות שגומל עמנו בכל עת ועת, כמו שכתוב (תהלים ק"ג ב') "ואל תשכחי כל גמוליו". כי באמת זה הדרך של הודאה ותודה הוא דרך נפלא מאד להתקרב על ידו להשם יתברך מכל מקום שהוא, כי העולם הזה מלא צרות ויסורים ויגונות, כמו שכתוב (קהלת ב' כ"ג) "כל ימיו כעס ומכאובות", וכתיב (איוב ה' ז') "אדם לעמל יולד קצר ימים ושבע רוגז". ואין טוב בעולם כי אם התורה, כי אין טוב אלא תורה (אבות פרק ג), ומעוצם הצרות והיסורין והמניעות שבזה העולם, קשה וכבד על האדם להתקרב לעבודתו יתברך, ואפילו להתפלל ולהתחנן ולפרש צערו לפני השם יתברך גם כן קשה מאד, מחמת ריבוי המניעות והיסורים שאוטמין את לבו, עד שאינו יכול לפתוח את פיו ולא להתקרב לשום עבודה תמה, כאשר יודע כל אחד ואחד הכבידות שיש עליו בכל פעם ופעם בכל יום ויום וכו', ועל כן עצה גדולה לזה שבכל פעם יזכיר את עצמו את כל הטובות האמיתיות והנצחיות שעשה השם יתברך עם אבותינו ועמנו, עם כל אחד ואחד בפרטיות, והעיקר מה שזכה להיות מזרע ישראל, בכלל מקבלי התורה, כי כל אחד ואחד מישראל אם יסתכל היטב על כל מה שעבר עליו מעודו, יראה ויבין חסדי השם יתברך וטובו ונפלאותיו עליו בלי שיעור וכו' וכו', כשרק נכנסים לבית חולים ועוברים בכל המחלקות, ובפרט במחלקת הילדים וכו', ורואים כמה חולים מסוכנים שוכבים שם וסובלי יסורים מרים ומרורים וכו', ומתאנחים מרוב כאבם וכו' וכו', אזי כבר כל אחד מאתנו צריך לתת תודה והודאה להקדוש ברוך הוא שהוא בריא, ושלא יהיה לו טענות עליו יתברך, ולכן אני מאד מאד מבקש אותך שתראי להתחזק ביתר שאת ביתר עוז, ושום דבר שבעולם לא יוכל לשבור אותך, רק תחזיקי מעמד שאת נמצאת בקהילה קדושה חממה של אמונה, שאשה עוזרת לרעותה, שזה מדת החסד שזכיתי להטביע בכם, ולכן אני מאד מבקש אותך שתמשיכי לעשות חסד, ובפרט לבוא לבית התבשיל – אהל אברהם ולעזור, ובפרטי פרטיות עכשיו שאנשים מהדרום ומהמרכז וכו', הם בצרות גדולות, ובאים צפונה וכו', צריכים לקרב את כל בר ישראל, ולהשתדל שיהיה לו אוכל בשפע, כי סוף כל סוף מה ישאר מאתנו, רק החסד שזכינו לעשות עם הזולת, ורביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן נ"ו) שקליפת עמלק שהשר שלו הס"מ, כל העניין שלו רק לגנוב ולגזול ולהשיג תקציבים וכו', ולמלאות את הכיסים שלו וכו' וכו', העיקר לא לעזור להזולת, וזה לעומת זה אנחנו צריכים רק לעשות חסד עם הזולת, ורק בזכות זה אנחנו ניצולים מהמשחיתים וכו', כמו שאמרו חכמינו הקדושים (מדרש זוטא שיר השירים א') הדורון של הקדוש ברוך הוא צדקה, שכן הוא אומר (משלי כ"א ג') "צדקה ומשפט נבחר להוי"ה מזבח", כן הנותן צדקה אפילו היתה בידו עבירה ונחתם דינו לאבד וניתנה רשות למלאך הממונה על הפורענות לילך ויפרע ממנו אינו יכול, והקדוש ברוך הוא אומר לו (משלי י' ב') "צדקה תציל ממות", ויכול להיות מקבל פני שכינה בכל יום שנאמר (תהלים פ"ט ט"ו) "חסד ואמת יקדמו פניך" והקדוש ברוך הוא אומר למלאך של פורענות אל תגע בו מצאתי לו זכות למחול על כל עונותיו, ולכן בואי ותעזרי לי בבית התבשיל – אהל אברהם, כי כל החיים שלי תלויים רק בזה.
|
||
בעזה"י יום ה' לסדר ויצא ח' כסליו התשע"ג שלום רב אל … תחי' אני מאד מאד מבקש אותך שתשמרי על עצמך מאד מאד, ובפרט במדת הצניעות, כי עדיין הפורעניות נמצא באויר וכו', ודעי לך שכל טיל וכו', כל כדור וכו', כל פצצה וכו', יש לה כתובת וכו', ולכן עלינו להסתתר בסתר צל כנפיו יתברך, והוא יתברך אינו סובל פריצות וניאוף וכו', כי על הכל הקדוש ברוך הוא מוחל, אבל לא על ניאוף וכו', ולכן אם יש לך בבית מחשב (מכשף) שמחובר לאינטרנט, תראי לזרוק את זה, כי זה מאד מסוכן, וזה לא משחק ילדים, כי משלמים על זה אחר כך מחיר כבד מאד, הן אמת יש על זה יצר הרע מאד גדול להסתכל בעירום שיקוץ תיעוב וזיהום, כי היצר הרע מאד מאד חזק וכו', אבל אחר כך מקבלים מכה כזו שלא חלמו עליה, וכבר מאוחר, וחכמינו הקדושים אמרו (סוטה ח.) אין יצר הרע שולט אלא במה שעיניו רואות; ואמר רביז"ל (ספר המדות אות הרהורים סימן י"ט) אין היצר הרע תאב אלא לדבר שאסור לו; ולכן אני מאד מאד מבקש אותך עכשיו כשמדת הדין מתוחה בעולם, ואף אחד לא בטוח עם החיים שלו, כדאי מאד לקבל על עצמו קבלה חזקה לנקות את עצמו מכל מיני שיקוץ תיעוב וזיהום, וריח של ניאוף, שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ל"ב) שמשיח מקפיד על דבר זה מאד מאד, ואם תקחי את עצמך עכשיו בידיך ותעבדי על מדת הצניעות, ועל עסק החסד לעשות עם הזולת רק חסד, תראי איך שהקדוש ברוך הוא ישמור עליך ועל בעלך ועל ילדיך, ואל תקחי את זה בקלות, כי בנפשך הדבר, ואני מתחנן אליך למען טובתך הנצחית, שמרי מאד מאד מכל מיני ריח של ניאוף שיקוץ תיעוב וזיהום, ותשמרי שביתך יהיה בית קדוש שהשכינה תשרה בו, רק תשתדלי לדבר עמו יתברך אפילו חמש דקות, שזה דבר גדול מאד מאד, כי כל דיבור ודיבור שמדברים עמו יתברך, עושה רושם בשמים, וניצולים על ידי זה מכל מיני פורעניות וממזיקים וממשחיתים, אשרי האשה שגונבת לעצמה חמש דקות ומספר להקדוש ברוך הוא בפרטי פרטיות כל מה שמעיק לה ומציק לה, ועל ידי זה תסתתר בסתר צל כנפיו יתברך, ותהיה שמורה מהכל.
|
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר ויצא ט' כסליו התשע"ג שלום רב אל… תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתשתדלי לקבל את השבת בשמחה עצומה, אשר רביז"ל הזהירנו על זה ביותר, ואמרו חכמינו הקדושים (ירושלי ברכות פרק ב' הלכה ח') ברכת הוי"ה היא תעשיר, זו ברכת שבת; כי בזכות שבת יכולים להיות עשיר, אבל זה תלוי כפי השמחה שיש בשבת, ואמרו חכמינו הקדושים (שבת קי"ח.) כל המענג את השבת נותנים לו נחלה בלי מצרים, ולכן תשתדלי מאד מאד כל השבת להיות רק בשמחה, ושלא יהיה שום צעקות ומריבות בבית, כי הס"מ אורב על זה מאד מאד להפר את השלום בית דייקא בשבת, ומכל דבר קטן הוא עושה דבר גדול וכו' וכו', כדי לערב את תענוג שבת, ולכן תהי פיקחית ותשתדלי מאד לשמור על שמחה בשבת, ושיהיה לך סבלנות עם הילדים, ותשתדלי מאד שהבנים ילכו עם האבא לבית הכנסת, ואת הבנות תשמרי שלא יסתובבו סתם ככה על הרחובות, אז תרווי רוב נחת דקדושה מילדיך.
|
||
בעזה"י יום א' לסדר וישלח י"א כסליו התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתעשי כל מה שביכולתך לשמח את נשות אנשי שלומינו, שזו מצוה מאד מאד גדולה לחזק את הזולת, וכמה שאני לא יכתוב מזה, זה לא מספיק, כי רביז"ל הקפיד על זה ביותר, ואמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ל"ד) שצריכים לקבל את נקודת החבר, בבחינת "ומקבלין דין מן דין", שאחד צריך לקבל מחבירו, לא כתוב "ונותנין זה לזה", כי אי אפשר להכתיב את הזולת מה לעשות וכו', אלא כל אחד יקבל את נקודת החבר, וכמו שאנו אומרים בתפלה "וכולם מקבלים עליהם עול מלכות שמים זה מזה, ונותנים באהבה רשות זה לזה", וזה יסוד גדול באהבת חברים, שצריכים להתחזק יחד, וכמו שזה אצל גברים, כך צריך להיות אצל נשים, שכל אשה צריכה לדבר עם כמה חברות לחזק ולעודד ולשמח אותה, שזה דבר גדול מאד מאד, כי בזה העולם עובר על כל אחת ואחת מרירות דמרירות, ונסיונות קשים ומרים וכו', כל אחת כפי בחינתה וענינה, סובלת מה שסובלת, הן בשלום בית, והן בפרנסה, והן צער מהילדים וכו', ולא חסר עגמת נפש וחלישות הדעת וכו' וכו', ולכן אשרי האשה שזוכה לחזק את הזולת, ובזה שמחזקת את הזולת, היא גם כן תתחזק, ולכן אני מאד מאד מבקש אותך, תראי רק לחזק נשות אנשי שלומינו, ולעשות חסד אחת עם השניה, שרק בזכות זה אנחנו קיימים בזה העולם, לעשות חסד אחת עם השניה, ואני מאד מבקש אותך שתעזרי לי בבית התבשיל – אהל אברהם, אשר זה מחמד עיני וכו', ועיני ולבי שם כל הזמן וכו', ורק בזכות זה אני חי, ודעי לך בזה שעושים חסד עם הזולת, הקדוש ברוך הוא עושה חסד עם העושה חסד, ולכן תרבי במדת החסד שהיא המדה הכי יפה.
|
||
בעזה"י יום ב' לסדר וישלח י"ב כסליו התשע"ג שלום רב אל … תחי' על אף שעובר עליך מה שעובר וכו', קטנות וחלישות הדעת ויסורים וכו', זיכרי היטב שהמקום הכי בטוח זה לברוח אל הקדוש ברוך הוא, להרגיל את עצמך לדבר אל הקדוש ברוך הוא, לספר לפניו יתברך את כל מה שעובר עליך בפרטי פרטיות בשפת האם שלך, אשר את המתנה הזו קיבלנו מרביז"ל וזו המתנה הכי יפה שאדם רק יכול לקבל בחייו הפרטיים, כי תיכף ומיד כשמרגילים את עצמם בעבודה הקדושה הזו, תמיד להיות רגיל לדבר אל הקדוש ברוך הוא, בשפת האם שלו, אזי אדם אף פעם לא לבד, איפה שהוא רק הולך, ואיפה שהוא רק לא עומד, הוא נמצא עם הקדוש ברוך הוא, כעין שאמרו חכמינו הקדושים (ילקוט דברים רמז תתכ"ה) על הפסוק (דברים ד' ז') "כי מי גוי גדול אשר לו אלקים קרובים אליו כהוי"ה אלקינו בכל קראנו אליו", מעשה בספינה אחת שהיתה כולה של נכרים והיה בתוכה יהודי אחד, הגיעו לנמל אחד אמרו לאותו יהודי טול מעות ועלה לנמל וקח לנו משם מאומה, אמר להם לא אכסנאי אני ואיני מכיר להיכן אלך, אמרו לו יש יהודי אכסנאי, בכל מקום שאתה הולך אלקיך עמך, הוי "אשר לו אלקים קרובים אליו", זאת אומרת יהודי הוא אף פעם לא לבד, איפה שהוא הולך הוא הולך עם הקדוש ברוך הוא, וכן אמרו (שם) בכל קראנו אליו בכל לשון שישראל קוראין להקדוש ברוך הוא עונה אותם; נמצא שעל ידי שמרגילים את עצמו לדבר אל הקדוש ברוך הוא בשפת האם שלו שזה נקרא אצל רביז"ל התבודדות, אזי הוא אף פעם לא לבד, ואמרו חכמינו הקדושים (שוחר טוב תהלים כ') על הפסוק (תהלים צ"א ט"ו) "יקראני ואענהו", אמר הקדוש ברוך הוא בשעה שמגעת צרה לישראל ומבקשין אותי והן משתתפין בכבודי, כבודי עמהן, באותה שעה אני עונה אותם, שנאמר, "יקראני ואענהו" למה? "עמו אנכי בצרה"; ולכן כל מי שיש לו צרה וכו', אין עצה אחרת להנצל מזה, אלא כשהולך בדרך זה להיות רגיל לדבר עם הקדוש ברוך הוא בתמימות ובפשיטות גמור בלי שום חכמות והשכלות כלל, ולכן איפה שרק הולך, הקדוש ברוך הוא איתו עמו ואצלו, אשרי מי שמקיים זאת, ואז זה ילווה אותו כל ימי חייו עד היום האחרון, כמאמרם ז"ל (תנא דבי אליהו רבה פרק ט"ו) לפי שכל המרבה שיחות ותפילות, הם המלווים אותו עד שיגיע לבית עולמו; אין עוד דבר שמלווה את האדם עד הרגע האחרונה כמו השיחה בינו לבין קונו, חיזקי ואמצי בעבודה הקדושה הזו ואז תהי הכי מאושרת בחייך.
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר וישלח י"ג כסליו התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתקחי את עצמך בידיך, ותהי רק שמחה ועליזה, ואני יודע שזה מאד מאד קשה לך, כי מרוב החלישות הדעת והקטנות וכו', שמושך אותך תמיד למטה וכו', זה שובר אותך וכו', ושובר את רוחך וכו', ולכן הזהירנו רביז"ל מאד מאד להכריח את עצמינו עם כל הכוחות להיות רק בשמחה, ואשה צריכה להיות חזקה מאד מאד, כי יש לה כוחות הנפש בלתי מוגבלים, ואפילו אם חס ושלום הבעל הוא אלים וקשה וכו', אזי האשה צריכה להיות פתוחה איתו ולומר לו פתוח, "בעלי היקר אני אוהבת אותך מאד מאד, אבל אני לא יכולה לקחת השפלות וכו', אל תעשה עלי ביקורות וכו', אני לא אוהבת את זה" וכו' וכו', את צריכה להיות מאד מאד פתוחה לבעלך, ורוב הנשים שסובלות מהשפלה שהבעל משפיל אותן וכו', כי הן לא פותחות את הפה להגיד לבעליהן שזה כואב להן, ולהיפך הבעל חושב שהוא לא עשה שום דבר, הוא שה תמימה וכו', וכך צריך בעל להתנהג, להשפיל את אשתו וכו', ולרדת עליה ולעשות ביקורת על כל מעשיה וכו' וכו', אבל האשה צריכה להיות חזקה ולפתוח את הפה ולהסביר לו שזה לא הולך ככה וכו', אני מאד מקווה להקדוש ברוך הוא, אם תתנהגי כך לפתוח את הפה ולהסביר לו, אז הוא יפתח את העינים וכו', כי הוא חושב שהוא צודק, וזה הדרך של בעל להשפיל ולרדת ולעשות ביקורת על האשה וכו', ורביז"ל הזהירנו על זה יותר מהכל, ועוד לא היה צדיק שידבר כל כך משלום בית כמו רביז"ל, ולכן אני מאד מאד מבקש אותך שתראי להיות חזקה, ואל תתני שישפילו אותך וכו' וכו', רק תהי חזקה ותשתדלי מאד מאד שיהיה רק אהבה בתוך הבית, שזה מביא שמחת החיים, כי (סוטה יז.) איש ואשה זכו שכינה ביניהן, ואמרו (ירושלמי ברכות פרק ט' הלכה ח') אי אפשר לאיש בלא אשה ואי אפשר לאשה בלא איש אי אפשר לשניהן בלא שכינה, ובמקום שהשכינה נמצא שם הברכה מצויה, רק שיהיה ביניהם שלום ואהבה גדולה מאד, כי שלום אמרו חכמינו הקדושים (שבת י.) זה שמו של הקדוש ברוך הוא, ולכן אם מכניסים את הקדוש ברוך הוא בתוך הבית, זה נקרא שלום בית, היינו שמו של הקדוש ברוך הוא בתוך הבית.
|
||
בעזה"י יום ד' לסדר וישלח י"ד כסליו התשע"ג שלום רב אל… תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתתחזקי ביתר שאת ביתר עוז במדת הצדקה והחסד, והעיקר להוציא כמה שיותר נשים מהבית לבוא ללילי שמחה ואל השיעורים, כדי שלא יהיה להן משעמם בבית לבד בין ארבע קירות, וזה הצדקה והחסד הכי גדול שיכולים לעשות עם אשה, כי יש נשים שהן ביישניות וקשה להן להתחבר עם נשים אחרות וכו', קשה להן להתחבר, ולכן צריכים לתפוס אותן ולהביא אותן בכוח, כדי שיתרגלו אל נשות אנשי שלומינו, ולא יהיו כל כך ביישניות וכו', וכבר אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כ"ג) בענין השמחה. על פי משל, שלפעמים כשבני אדם שמחים ומרקדים, אזי חוטפים איש אחד מבחוץ, שהוא בעצבות ומרה שחורה, ומכניסים אותו בעל כורחו לתוך מחול המרקדים, ומכריחים אותו בעל כורחו שיהיה שמח עמהם גם כן, כן יש בענין השמחה. כי כשאדם שמח, אזי המרה שחורה ויסורים נסתלקים מן הצד. אבל מעלה יתירה להתאמץ לרדוף אחר המרה שחורה דווקא, להכניס אותה גם כן בתוך השמחה, באופן שהמרה שחורה בעצמה תתהפך לשמחה. שיהפך המרה שחורה וכל היסורין לשמחה, כדרך הבא לתוך השמחה, שאז מגודל השמחה והחדוה מהפך כל הדאגות והעצבות והמרה שחורה שלו לשמחה. נמצא שחוטף המרה שחורה ומכניס אותה בעל כרחה לתוך השמחה, וזה פירוש (ישעיה ל"ה) "ששון ושמחה ישיגו ונסו יגון ואנחה" שהיגון ואנחה בורחים ונסים מן השמחה, כי בעת השמחה דרך היגון ואנחה לעמוד מן הצד, אבל צריך לרדוף אחריהם דייקא, ולהשיגם ולהגיעם, להכניס אותם דווקא לתוך השמחה, וזהו "ששון ושמחה ישיגו" וגו', שהששון ושמחה ישיגו ויתפסו את היגון ואנחה, שהם נסים ובורחים מן השמחה, להכניס אותם בעל כורחם לתוך השמחה, כי יש יגון ואנחה שהם הסטרא אחרא, שאינם רוצים להיות מרכבה אל הקדושה, ועל כן הם בורחים מן השמחה. על כן צריך להכריח אותם לתוך הקדושה, דהיינו אל השמחה בעל כורחם; וכמו כן יש נשים שהן עומדות מהצד ומתביישות בין חברה וכו', ולכן ההכרח לתפוס אותן ולהביא אותן גם כן להתאחד עם שאר נשות אנשי שלומינו, וזה המצוה הכי גדולה והחסד שיכולים לעשות עם אשה שהיא בודדה וגלמודה ומשועממת וכו', ואין עוד מצוה יותר גדולה מזו, ולכן רציתי שתעסקי בעבודה הקדושה הזו להביא את כל הנשים אל הערבי שמחה בהאולם השמחות.
|
||
בעזה"י יום ה' לסדר וישלח ט"ו כסליו התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתתחזקי בכל מיני אופנים שבעולם, ודעי לך שכל מה שעובר עליך בפרטי פרטיות זה ממנו יתברך, כי הוא רוצה לשמוע את קולך שתבואי אליו יתברך ולבקש ממנו יתברך כל מה שאת צריכה, כעין שאמרו חכמינו הקדושים (יומא ע"ו.) שאלו תלמידיו את רבי שמעון בן יוחי מפני מה לא ירד להם לישראל מן פעם אחת בשנה, אמר להם אמשול לכם משל למה הדבר דומה למלך בשר ודם שיש לו בן אחד פסק לו מזונותיו פעם אחת בשנה, ולא היה מקביל פני אביו אלא פעם אחת בשנה, עמד ופסק מזונותיו בכל יום והיה מקביל פני אביו כל יום, אף ישראל מי שיש לו ארבעה וחמשה בנים היה דואג ואומר שמא לא ירד מן למחר ונמצאו כולן מתים ברעב, נמצאו כולן מכוונים את לבם לאביהן שבשמים; וזה הסיבה שעובר על בני אדם מה שעובר, כי הקדוש ברוך הוא רוצה לשמוע את קולנו, ובכל יום יוצא בת קול וכרוז מהשמים לכל אחד ואחד (שיר השירים ב' י"ד) "הראיני את מראיך השמעיני את קולך כי קולך ערב ומראיך נאוה", הקדוש ברוך הוא רוצה לראות איך אנחנו נראים? אם יהודי הולך עם זקן ופיאות וכו', אם אשה הולכת בצניעות כראוי לאשה יהודית? ואז הוא רוצה לשמוע את קולנו, ואומר שהקול שלנו ערב מאד אצלו, וכן אם יש לנו צלם אלקים, אזי הוא אומר שהמראה שלנו נאה ויפה מאד, ולכן אני מאד מאד מבקש אותך אל תשברי משום דבר, רק הרגילי את עצמך לדבר אל הקדוש ברוך הוא ולבקש ממנו יתברך כל מה שאת צריכה בגשמיות וברוחניות, ותראי שאם תהי רגילה בזה, סוף כל סוף הקדוש ברוך הוא לא יעזוב אותך, ותקבלי כל מה שתרצי, רק תהי חזקה באמונה פשוטה בו יתברך, וכבר אמר החכם מכל אדם (משלי כ"ח כ') "איש אמונות רב ברכות".
|
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר וישלח ט"ז כסליו התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתקבלי את השבת הזה בשמחה עצומה, כי שבת זה מתנה שנתן לנו הקדוש ברוך הוא, כמאמרם ז"ל (שבת י:) אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה, מתנה טובה יש לי בבית גנזי ושבת שמה ואני מבקש ליתנה לישראל לך והודיעם; ונוהגים הנשים הכשרות שהשולחן כבר מוכן מה שיותר מהר עם המפה והנרות וכו', וזה מכבוד שבת שמכינים את הכל בזמן, ותשתדלי מאד מאד להתאזר במדת הסבלנות, כי בערב שבת הס"מ רוצה רק לעשות מריבות בבית עם הבעל ועם הילדים, כדי שיתבזבז להם כל השבת בשטיות וכו', ובמחלוקת ובמריבות וויכוחים וכו', ולכן תעשי כל מה שבידך רק להיות בשמחה בשבת קודש.
|
||
בעזה"י יום א' לסדר וישב י"ח כסליו התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתתחזקי להיות רק בשמחה עצומה, ואף שאני יודע שעובר עליך מה שעובר, עם כל זאת תעשי כל מיני מאמצים שבעולם רק להיות בשמחה, כי השמחה היא רפואה לכל, בין בגשמיות, ובין ברוחניות, ורביז"ל הזהירנו על זה יותר מהכל, ואמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כ"ד) מצוה גדולה להיות בשמחה תמיד, ולהתגבר להרחיק העצבות והמרה שחורה בכל כוחו, כי כל החולאים הבאים על האדם כולם באים רק מחמת קלקול השמחה, ולכן צריכים למסור את נפשו בשביל להיות תמיד בשמחה, וחכמינו הקדושים אמרו (תנחומא שמיני) לפי שאין השמחה ממתנת לאדם לא כל מי ששמח היום שמח למחר ולא כל מי שמיצר היום מיצר למחר לפי שאין השמחה ממתנת לאדם; ולכן יעזור הקדוש ברוך הוא שתמיד תהיה השמחה מצויה אצלך, כי אין טוב מזה, ועל ידי שמחה מתרחב הלב ויכולים אחר כך לדבר אל הקדוש ברוך הוא, ולספר לפניו יתברך את כל אשר עם לבבו בתמימות ובפשיטות גמור, כי מה שאין האדם מתחזק לדבר אל הקדוש ברוך הוא, הוא מפני שנופל על לבו עצבות ומרירות ודכאון, אבל תיכף ומיד שמכריח את עצמו להיות בשמחה, אזי נפתח לבו לדבר אל הקדוש ברוך הוא.
|
||
בעזה"י יום ב' לסדר וישב י"ט כסליו התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתתעוררי בשמחה עצומה שאת מקורבת אל רביז"ל, שהוא מחזק ומעודד ומשמח אותנו יום יום לחזור אליו יתברך, ולעשות חסד אחד עם השני, כי היום הזה הוא חג הגאולה שבו נגאל הרב הקדוש הבעל התניא זי"ע מבית הסוהר, שמסר אותו לא אחר אלא אחד שהיה "רב" מפינסק בשם אביגדור, שהיה גנב ונואף טמא מטומא, והאיש האלקי הזה היה צריך לעבור את הסבל הזה וכו' וכו', ולכן היום הזה הוא יום של התבוננות איך יכולים לטעות במישהו ולחשוב שזה "רב", ויהיה מפורסם וכו', ולבסוף אינו אלא טמא מטומא וכו', ולכן אנחנו צריכים מאד מאד לשמוח שאנחנו מקורבים אל רביז"ל שהוא פותח לנו את העינים לא לרוץ אחר כל טיפש ושקרן וכו', אדם רץ אחר מישהו ימים ושנים וכו', והוא מכור אליו לגמרי וכו', ונדמה לו שישועתו תלוי ברב זה וכו', וההוא עובד עליו ומוריק לו את הכיסים וכו', או מהפנט אותו לגמרי, ומוציא לו את השכל מהדעת וכו', ולבסוף ההוא פותח את היד ורואה שהכל כלום וכו', וסתם ביליתי את הימים והשבועות והחודשים והשנים הכי טובות שלי בימי חיי, ומאומה אין בידי וכו' וכו', אבל זה כבר מאוחר וכו', ולכן כשאדם מתקרב אל איזה רב יהיה מי שיהיה, צריך תמיד לזכור מה שאמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן נ"א) את זה תקבלו ממני שלא יטעה אתכם העולם, כי העולם מטעה מאד מאד, אם לא מקבלים מהרב תיכף ומיד מה שהוא צריך וכו', צריכים לדעת שהוא חי בדמיון ובטעות גדולה וכו', ומה צריך אדם? שכל ודעת, ועיקר הדעת והשכל הוא (דברים ד') "אתה הראת לדעת כי הוי"ה הוא האלקים אין עוד מלבדו", שיחדיר בו אמונה פשוטה בו יתברך, וילמד אותו איך מדברים אל הקדוש ברוך הוא, שזה יש לו תיכף ומיד ביד, "ומה שביד בטוח", כי למדתי אצל הצדיק הזה איך לדבר אל הקדוש ברוך הוא, ולדעת שאני עצמאי ואין לי אף אחד בזה העולם רק הקדוש ברוך הוא, ורק הוא יתברך יכול לעזור לי.
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר וישב כ' כסליו התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך בכל מיני לשונות של בקשה שלא תהיה לך שום חלישות הדעת בשום פנים ואופן משום דבר בעולם, כי כל חלישות הדעת באה מהס"מ שמחדיר באדם שהוא לא שווה לשום דבר, ובפרט אשה נופלת בכל פעם בחלישות הדעת וקטנות המוחין, עד שהיא מקנאה את הזולת וכו', ולכן לא בחינם שרביז"ל הזהירנו מאד מאד להיות בשמחה תמיד, כי הרגע שאדם בשמחה, אזי זוכה להגיע לגדלות המוחין וזה מרחיב לו את הדעת, ואז שום דבר כבר לא יכול לשבור אותו, ולכן תעשי כל מה שביכולתך רק להיות בשמחה, ולשמח נשים אחרות, ואני מאד מאד מבקש אותך שתבואי בלילי שמחה ולשמוח עם נשות אנשי שלומינו, שמזה נעשה יחוד גדול למעלה.
|
||
בעזה"י יום ד' לסדר וישב כ"א כסליו התשע"ג שלום רב אל … תחי' אני מאד מאד מבקש אותך שתהי שמחה ועליזה, ולא תתני שהס"מ ישבור אותך כרגע עם החלישות הדעת שמכניס בך, אין אשה שלא יעבור עליה איזה משבר בכל יום, זאת בכה, וזאת בכה וכו', וצריכים להיות רק בשמחה עצומה, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות שמחה סימן כ"ב) השמחה היא סימן שהוא זרע ברך השם; ולכן תעשי כל מה שבידיך רק להיות בשמחה, וכשאת תהי בשמחה, ממילא גם בעלך יהיה בשמחה, וכששניכם תהיו בשמחה, אזי גם הילדים יהיו בשמחה, כי ילדים עצבנים וכו', או מתפרעים וכו', או אלימים וכו', זה רק בא מהמתח שיש בבית בין האבא לאמא וכו', כי אם האבא והאמא היו רגועים, והיה בבית אוירה של שמחה ורגיעה וכו', אז גם הילדים היו שמחים ועליזים ורגועים, ולכן את ובעלך צריכים לעשות התחלה חדשה, ולהפסיק להתווכח וכו', ולריב וכו', ותעשו את זה בשביל הילדים שלכם, בוודאי צריכים סבלנות, אבל סבלנות זה היסוד והעיקר בהחיים, כי בלי סבלנות אי אפשר לעבור את זה העולם, ואל תחשבי שרק עליך עובר משברים וגלים, אין אשה שלא תעבור איזה משבר בכל יום, אין דבר כזה וכו', כל אשה סובלת זאת אין לה בכלל ילדים, וזאת יש לה ילדים והיא לא יכולה להסתדר עמהם, כי זה עבודה קשה, וזאת יש לה בעיות מהמשפחה, וזאת יש לה בעיות מעניות ודחקות וכו' וכו', וכהנה וכהנה יש לכל אשה בלבולים וירידות וטרדות וחלישות הדעת וכו' וכו', ואשרי האשה שהיא חזקה בשמחה, ושמחה עם הנקודות טובות שיש בה מנקודת יהדותה, והיא שמחה וגאה עם הצניעות שלה וכו', ולכן אני מאד מבקש אותך תקחי את עצמך בידיך, ותצייתי את רביז"ל שהזהירנו מאד מאד על נקודת השמחה, שזה יסוד גדול בהחיים, לקחת את הכל בקלות, ולא להשבר משום דבר, אני מאד מקווה להקדוש ברוך הוא שתכניסי את הדיבורים האלו בתוך לבך, ואז טוב לך תמיד.
|
||
בעזה"י יום ה' לסדר וישב כ"ב כסליו התשע"ג שלום רב אל … תחי' אני מאד מאד מבקש אותך שתעשי כל מה שביכולתך להיות בשמחה, אשר אין למעלה מזה, ומוהרנ"ת ז"ל הבטיח לאחד מתלמידיו אם תהיה תמיד שמח, לא תראה פני גיהנום, ויכולים להבין את זה בפשיטות, כי רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן קי"ט) אין עולם הזה יש או גיהנום או גן עדן, ולכן כשאדם מסתובב בזה העולם ממורמר מדוכא וכו', אזי הוא טועם את טעם גיהנום בזה העולם רחמנא לישזבן, כי אין עוד קללה יותר מזו שאדם מסתובב ממורמר ומדוכא ועצוב ומיואש וכו' וכו', וזה בעצמו הגיהנום שאדם מסתובב בעצבות ובדכאון, ולא מוצא את מקומו וכו', ולכן תעשי כל מה שביכולתך רק להיות בשמחה, ואל תדחי את השמחה ליום מחרת, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (תנחומא שמיני) לפי שאין השמחה ממתנת לאדם לא כל מי ששמח היום שמח למחר ולא כל מי שמיצר היום מיצר למחר לפי שאין השמחה ממתנת לאדם; ולכן תהי היום בשמחה, ותגאלי את עצמך מהגיהנום שאת נמצאת בה וכו', ועל ידי שמחה שתהי תמיד שמחה ועליזה, יפתח לבך ותוכלי לדבר ולפרש את שיחתך אליו יתברך, אשר כל דיבור ודיבור שמדברים אליו יתברך זה הצלחה נצחית, הצלחה כזו שאין לתאר ואין לשער כלל, ואל יקל בעיניך דיבור אחד, כי אצלו יתברך מאד מאד חשוב כל דיבור שמדברים עמו יתברך, ואם בני אדם היו יודעים מעלת כל דיבור למעלה בשמים, היו מתמידים בזה כל יום ויום ובכל שעה ושעה וכו', כי כל דיבור שמדברים אליו יתברך מזעזע את כל העולמות, שזה אי אפשר להסביר בפה, ומכל שכן בכתב, וכבר אמרו חכמינו הקדושים (דברים רבה פרשה ב' סימן י"א) אמר משה לפני הקדוש ברוך הוא, רבונו של עולם כשתהא רואה בניך בצער ואין מי שיבקש רחמים עליהם מיד ענה אותן, אמר לו הקדוש ברוך הוא משה חייך בכל שעה שיקראו אותי אני אענה אותם, דכתיב (דברים ד') "כהוי"ה אלקינו בכל קראנו אליו".
|
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר וישב כ"ג כסליו התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתהי שמחה ועליזה כל השבת, וכל ימי חנוכה הקדושים, ותצטרפי אל נשות אנשי שלומינו להופעות שיהיו בימי חנוכה הקדושים באולם השמחות שלנו, העיקר להמשיך בנו שמחה אמיתית, ונתחזק באמונה פשוטה בו יתברך, שהכל זה ממנו יתברך, ומה שאנחנו צריכים נבקש רק ממנו יתברך.
|
||
בעזה"י יום א' לסדר מקץ כ"ה כסליו (א' דחנוכה) התשע"ג שלום רב אל… תחי' עכשיו בימי חנוכה הקדושים עלינו לתת תודה והודאה להקדוש ברוך הוא על כל החסדים והרחמים גמורים שעושה איתנו, ועל ידי זה יתרחב לנו בגשמיות וברוחניות גם יחד, ואשרי האשה שמרגילה את עצמה לתת תודה להקדוש ברוך הוא על כל פרט ופרט, כי ימי חנוכה הקדושים אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ב') הם ימי הודאה להודות ולהלל להקדוש ברוך הוא על כל החסדים והרחמים שעשה ועושה ויעשה עמנו, אבל על זה צריכים אמונה פשוטה בו יתברך, והיוונים רצו לעקור את זה מנשמות ישראל, עד שגזרו גזירות רבות על נשמות ישראל, ואחת מהגזירות היתה (ראש השנה י"ח:) שמלכות יון גזרה שלא להזכיר שם שמים על פיהם וכשגברה מלכות חשמונאי ונצחום התקינו שיהו מזכירין שם שמים אפילו בשטרות; היינו זה לעומת זה אפילו על סתם שטר, להזכיר את שמו יתברך, כי היוונים החשיכו עיניהם של ישראל, להוציא להם כל זיק של אמונה בו יתברך, ולכן אנחנו צריכים תמיד לדבר מהקדוש ברוך הוא, ואשה תחזק את רעותה באמונה פשוטה בו יתברך, וזו מצוה גדולה מאד, ובפרט בימים אלו להרבות בחסד ובצדקה, ובזכות זה נזכה להגאל גאולת עולם.
|
||
בעזה"י יום ב' לסדר מקץ כ"ו כסליו (ב' דחנוכה) התשע"ג שלום רב אל תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתעשי כל מיני מאמצים שבעולם, דייקא בימים אלו רק להיות שמחה ועליזה, כי ימי חנוכה הם ימי שמחה, והנס הגדול היה על ידי אשה, ולכן נהגו הנשים לא לעשות מלאכה בעת הדלקת הנרות, רואים מזה כח הנשים, ולכן אשרי האשה ששמחה ועליזה בימי חנוכה הקדושים, והעיקר שמחה לשמח את אחרים, ולכן תראי לקחת על עצמך לשמח נשים אחרות, שזה מצוה מאד גדולה, כי טבע של האשה שתמיד נמשכת אחר העצבות והמרירות וכו', ולכן עיקר גדולת האשה כשזוכה להפוך את כל היגון והאנחה לשלימות השמחה, והיא תמיד שמחה ועליזה ועוד מחזקת ומשמחת אחרות.
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר מקץ כ"ז כסליו (ג' דחנוכה) התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך דייקא עכשיו בימי חנוכה הקדושים שאנחנו יושבים מול הנרות ומתבוננים איך שהאור הגנוז הזה מאיר גם בתוך ביתנו, עלינו להתחזק ביתר שאת ביתר עוז, ולהשתדל שהאור הזה יכנס גם בתוך הלב שלנו, היינו שיהיה בתוך לבנו משכן לשכינת עוזו יתברך, שנזכה להתחזק בכל האופנים שבעולם לא להשבר משום דבר, ולא לתת שהס"מ יכניס בנו ספיקות באמונה בו יתברך, ובאמונת חכמים בהצדיקי אמת, וכן שנזכה לאהבת ישראל אמיתית, שנזכה לאהוב את כל בר ישראל בלי יוצא מן הכלל, אשר זה כקוץ בעיני הס"מ, הוא לא יכול לסבול את האחדות והאהבה שיש בין נשמות ישראל, ולכן אני מאד מאד מבקש אותך דייקא עכשיו בימי חנוכה הקדושים, תתחזקי ביתר שאת וביתר עוז במדת השמחה, לשמח את בעלך ואת הילדים, ואף שאני יודע שזה מאד מאד קשה לך מכל הבחינות, עם כל זאת דעי לך שהאור הגנוז הזה של חנוכה, נעשה דייקא על ידי אשה, כי נס חנוכה נעשה על ידי יהודית, כמו נס פורים נעשה על ידי אסתר, ומכל זה רואים גודל הכח של אשה, שהיא יכולה להשפיע בביתה ובחוץ וכו' וכו', רק היא לא יודעת מהכוחות שלה, ולכן אני מאד מבקש אותך תתחזקי ביתר שאת ביתר עוז ובפרט שאת יודעת מרבי אמת כזה, רבי נורא ונפלא כזה, את צריכה לשמוח עמו "בך רבינו נגילה, בך רבינו ונשמחה, נגילה נגילה", אשרינו מה טוב חלקינו ומה נעים ירושתינו, טוב להודות להקדוש ברוך הוא על כל החסד חינם שעשה עמנו שקירבנו אל כלליות הקדושה שזה רביז"ל, אשרינו ואשרינו.
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר מקץ כ"ז כסליו (ג' דחנוכה) התשע"ג שלום רב אל … תחי' אין מילים בפי להודות לך על כל העזרה שאת עוזרת לי, כי בעצם שאת באה לליל שמחה, זה כבר העזרה הכי גדולה שלי, כי אני רוצה שהקהילה שלנו רק תשגשג ותפרח ויהיה מקום נעים לגור ולהשתייך להקהילה, ולכן אני מאד מאד מודה לך על כל זה.
|
||
בעזה"י יום ד' לסדר מקץ כ"ח כסליו (ד' דחנוכה) התשע"ג שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך עכשיו בימי חנוכה הקדושים, תראי לשמח את עצמך עם כל מה שאת יכולה, כי כל הנס של חנוכה נעשה דייקא על ידי אשה, וכן כל הנס של פורים היה על ידי אשה, רואים מזה מה כוחה של אשה הדבוקה בו יתברך, ולכן הרגילי את עצמך לדבר אל הקדוש ברוך הוא, וכל מה שאת צריכה תבקשי רק ממנו יתברך, ודעי לך שאצל הקדוש ברוך הוא מאד מאד חשוב הצניעות של האשה, וזה הנסיון של אשה, שתהי חזקה מאד מאד במדת הצניעות, לא לדבר עם גבר זר וכו', ולא להתייחד עם גבר זר וכו', שדברים אלו מאד מאד חמורים, כי זה מביא לקלות ראש וכו', עד שנופלים בפח, אשרי האשה שחזקה באמונה בו יתברך, והיא יודעת שמלא כל הארץ כבודו, והוא יתברך מנהיג את עולמו בחסד וברחמים בצדק ובמשפט, ודבר גדול ודבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, עד כדי כך שאמרו חכמינו הקדושים (חולין ז:) אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין מלמעלה; שאדם לא מקבל מכה קטנה באצבע קטנה אם לא מכריזין על זה קודם מלמעלה, (יומא לח.) בשמך יקראוך ובמקומך ישיבוך, אין אדם נוגע במה שמוכן לחבירו, ואין מלכות נוגעת במלכות חברתה אפילו כמלוא נימא, (ברכות נח.) אפילו ריש גרגיתא מן שמיא מנו לי; [היינו מינוי על הביובים שזה עבודה הכי בזויה, גם זה מן השמים], וכשאשה חזקה כל כך באמונה בו יתברך, אזי שום דבר לא יכול להפיל אותה, ולכן אני מאד מאד מבקש אותך, תתחזקי בכל מה שעובר עליך, ותראי להרבות לדבר עם נשות אנשי שלומינו, ועם שאר הנשים לחזק ולעודד ולשמח אותן, כי זה המצוה הכי גדולה לשמח נשמות ישראל, ואשרי האשה שתמיד משמחת נשים אחרות, ששכרה גדול בשמים מאד מאד.
|
||
בעזה"י יום ה' לסדר מקץ כ"ט כסליו (ה' דחנוכה) התשע"ג שלום רב אל … תחי' אין את יכולה לתאר ולשער את גודל השמחה שיש לי שנשות אנשי שלומינו מתאספות יחד בחנוכה, והן משמחות אחת את השניה, שזה גורם שעשוע גדול למעלה בשמים, כי כשנשות ישראל מתאספות יחד ומדברות דיבורי אמונה והשגחה פרטית, ועוסקות בצדקה וחסד, הם רק גורמות נחת רוח גדול בשמים, ולכן רציתי מאד שתהי חלק מנשות אנשי שלומינו, העוסקות לשמח נשים אחרות שאת לא יכולה לתאר את גודל הזכות הזה, כי בעוונותינו הרבים עובר על כל אחד מה שעובר, ונופלים בחלישות הדעת גדול מאד, וזה שובר את הרוח עד שמתייאשים מהחיים וכו' וכו', וכשמחזקות נשות ישראל אחת את השניה, מפיחים רוח חיים אחת בהשניה, ולכן אני מאד מאד שמח שתהלה לאל אתן מתקבצות באולם השמחות ורוקדות ומבלות בדיבורי אמונה והשגחה פרטית כרצונו של רביז"ל, יעזור הקדוש ברוך הוא שיהיה לכל אחת ואחת מכן בית משלה, ורכב משלה וכו' וכו', ותאמיני לי שעל ידי תפלה ובקשה יכולים לזכות לכל זה, כי מה שתפלה פועלת שום דבר בעולם לא פועל, ואמרו חכמינו הקדושים (ויקרא רבה פרשה ל' סימן ג') בדורות הללו שאין להם לא מלך ולא נביא לא כהן ולא אורים ותומים ואין להם אלא תפלה זו בלבד אמר דוד לפני הקדוש ברוך הוא רבונו של עולם אל תבזה את תפלתם (תהלים ק"ב) "תכתב זאת לדור אחרון" מכאן שהקדוש ברוך הוא מקבל השבים, "ועם נברא יהלל יה" שהקדוש ברוך הוא בורא אותן בריה חדשה; ולכן הרגילי את עצמך לדבר אל הקדוש ברוך הוא בתמימות ובפשיטות גמור, שכל דיבור ודיבור זה הצלחה נצחיית, הצלחה כזו שאין לתאר ואין לשער כלל, ודייקא עכשיו בימי חנוכה הקדושים תקבלי על עצמך בהתחדשות חדשה לחזור בתשובה שלימה אליו יתברך, ותעשי נחת רוח להקדוש ברוך הוא.
|