שאלה: מאת דויד: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר דברים ג' מנחם אב ה'תשע"ב שלום וברכה אל דויד נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. קודם כל אתה צריך לדעת שכל מה שקרה לאביך זה לא אומר שזה יקרה לך וכו', וכן אסור להתבלבל מאחרים וכו', בוודאי זה כואב מאד מה שקורה עם האבא, וזה טבעי שהבן נשבר לגמרי כשהאבא בצרות וכו', עם כל זאת אסור לחיות בתחושה כזו שגם לך זה יקרה וכו', קודם אתה לא יודע את כל הסביב וכו' מה שהיה עם אביך וכו', ומה גם שאמר רביז"ל (ספר המדות אות המתקת דין סימן מ') לפעמים הקדוש ברוך הוא מכלה הצרות על האב, כדי שיהיה שלום לבנו. ולכן אתה צריך לקחת את עצמך בידיך, ולא לחיות עם דאגות, כי הדאגות מכלות את האדם, כמאמרם ז"ל (סנהדרין ק:) לא תעיל דויא בלבך דגברי גיברין קטל דויא; [לא תכניס דאגה בלבך, כי הרבה גיבורים הרגה הדאגה]. וכן אמר רביז"ל (ספר המדות אות פחד סימן ו') על ידי דאגה בא פחד; ולכן עצם הדאגות שאתה כל כך דואג, זה מכניס בך פחדים יתרים, וכן אמר רביז"ל (שם סימן לא) על ידי דאגה ופחד נעשה הלב אטום. ולכן העצה לייעץ אותך שתתחזק עם הרצון, כי מי שיש לו רצון חזק להצליח הוא בוודאי יצליח, כי העיקר הוא הרצון, כי אין לך דבר העומד בפני הרצון, אם אדם אומר לעצמו אני הולך להצליח וכו', אפילו שיש לו המון כשלונות בחיים וכו' והוא באחת שלא מעניין אותו שום דבר, הוא יצליח בגדול וכו', אזי לבסוף הוא יצליח, כי העיקר תלוי כפי תוקף וגבורת לבו לא להכנע ולא להשבר משום דבר, וכבר אמר רביז"ל (לקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רמ"ט) עיקר הגבורה בהלב, כי מי שלבו חזק ואינו מתיירא משום אדם ומשום דבר, יכול לעשות גבורות נוראות וליכבוש המלחמות על ידי חוזק ותוקף לבו שאינו מתיירא ורץ לתוך תוקף המלחמה, וזה בחינת (אבות פרק ד') איזהו גבור הכובש את יצרו, וזה היה גבורות שמשון שנאמר בו (שופטים י"ג) "ותחל רוח הוי"ה לפעמו במחנה דן בין צרעה ובין אשתאל", שבאותן המקומות צלחה עליו רוח השם יתברך ולבש גבורה, דהיינו שבא לו חוזק ותוקף גבורה בלב, ועל ידי זה עשה גבורות נוראות. ולכן אתה צריך להכניס בדעתך שאתה הולך להצליח ואז תצליח, כי אין עוד דבר שמביא את האדם להצלחה כמו תוקף הרצון, וזה קשה מאד מאד להסביר לבני אדם וכו', כי כל אחד מאבד את הבטחון עצמי וכו', מפני שאין לו רצון להמשיך וכו', ואנחנו אומרים שלש פעמים ביום (תהלים קמ"ה) "פותח את ידיך ומשביע לכל חי רצון", ולכאורה למה כתוב "ומשביע לכל חי רצון", הרי צריך להיות כתוב "ומשביע לכל חי מזון"? אלא כשיש לאדם רצון יש לו הכל, ואם אין לאדם רצון אין לו כלום, וכעין שאמרו חכמינו הקדושים (קידושין מ"ו) אמר רבי יוחנן הרי שולחן והרי בשר והרי סכין ואין לנו לאכול וכו', יכול להיות הכל מוכן לאדם, אבל אם אין לו רצון אין לו כלום, כי העיקר תלוי ברצון שיכניס בעצמו שהוא כן יצליח, ואפילו שיעבור עליו מה שיעבור וכו', לא יעזוב את הרצון כרגע, ואז דייקא יצליח, וזה סוד ההצלחה לאדם בחיים, שצריך להתגבר עם רצונות וכיסופים חזקים, עד שלא יעזוב את עצמו בשום פנים ואופן יהיה איך שיהיה ויהיה מה שיהיה וכו', ועיקר מה שהאדם מאבד את הרצון שלו וכו', זה בא לו מעצבות ומרירות ודכאון פנימי וכו', ואין לו בטחון עצמי, ולכן לא בחינם שאמר רביז"ל (ספר המדות אות הצלחה חלק ב' סימן א') מי שהוא שמח תמיד על ידי זה הוא מצליח; וכן אמר (שם אות ממון סימן מ"ז) השמחה תמידית מסוגל להצלחה; אתה צריך לקחת את עצמך בידיך ולהיות רק בשמחה, ולומר לעצמך 'אני הולך להצליח' וכו', ולא תעזוב את הכיסופין והרצונות שלך בשום פנים ואופן וכו', אז תראה שתהיה הכי מוצלח בחייך, וזה סוד הצלחת האדם, שלא עוזב את עצמו בשום פנים ואופן וכו'. כמובן שהכל צריכים להשקות עם תפלה, כי התפלה מסוגלת לכל טוב אמיתי ונצחי, וצריכים תמיד להתפלל אל הקדוש ברוך הוא שיהיה לו רצונות חזקים, ושיזכה להוציא את רצונו מכח אל הפועל, ויהיה עקשן גדול על דבר זה, ולא יעזוב את הקדוש ברוך הוא, עד שיראה ישועה, ויהיה איך שמוציא מכח אל הפועל את מה שהוא רצה, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות ישועה סימן ג') על ידי התבודדות בא ישועה. ולכן חזק ואמץ לדבר אל הקדוש ברוך הוא בשפת האם שלך, ותזכור טוב מאד אשר כל דיבור ודיבור שמדברים אליו יתברך זה הצלחה נצחית, הצלחה כזו אשר אין לתאר ואין לשער כלל, ואל יקל בעיניך דיבור אחד, כי אצלו יתברך מאד מאד חשוב כל דיבור שמדברים עמו יתברך, ואם היו בני אדם יודעים מעלת כל דיבור למעלה בשמים, היו מתמידים בזה כל יום ויום ובכל שעה ושעה וכו', כי כל דיבור שמדברים אליו יתברך זה מזעזע את כל העולמות, וזה אי אפשר להסביר בפה, ומכל שכן בכתב. ואם תהיה חזק בזה ולא תניח את עצמך וכו' אזי תראה איך שהצלחתך תעלה מעלה מעלה. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|