פא. האם מותר לעשות לבנות גדולות חוג להתעמלות?
בעניין שאלתכם הם מותר לעשות להן חוג בהתעמלות, ידוע שללכת עם מכנס צמוד לבד זה בגד מאוד משוקץ, אבל אם תלך עם חצאית על זה יכולים.
אך ורק שהחצאיות ילכו עם המכנס ורק בעת ההתעמלות, כי צריכים להזהיר באזהרה חמורה אשר גם ללכת עם חצאית קצרה זה מלבוש שחץ. ולכן אך ורק בעת ההתעמלות מותר יחד, וגם תנאי כפול שלא יימצא שם שום גבר, חס ושלום, אשר זה אביזריהו דגילוי עריות וזה מאוד מאוד חמור.
(אשר בנחל, כרך קנט' ג' תרנא, טבת תשס"ז)
פב. עצה למי שמתבייש לצאת להפצה
אם תלך בכל יום להפצה אף פעם לא יחסר לך כסף ואני לא יודע למה אתה צריך להתבייש. אם אתה בכל זאת מתבייש לך תיקח עמך איזה אברך וביחד תצאו להפצה. אז תראה שהכול יסתדר לך על הצד הכי טוב, רק חזק ואמץ ואז טוב לך כל הימים.
(אשר בנחל, כרך קס' ג' תתקסו, טבת תשס"ז)
פג. הדרכה לנהגת חדשה
ראי לקבל על עצמך שברכב הזה:
- תעשי רק מצוות גמילות חסד, לקחת נשים שצריכות ללכת לביקור חולים וכד'.
- תמיד שתהיה לך קופסא של צדקה ברכב, ולפני שאת מתחילה לנסוע תזרקי אגורה לצדקה.
- תגידי 'תפילת הדרך' ולא לסיים – 'ברוך אתה ה' שומע תפילה' אלא להגיד את ה'יהי רצון' של תפילת הדרך ולסיים 'מעתה ועד עולם'. עם ברכה – צריכים לנסוע מאוד מאוד רחוק ומחוץ לעיר כמובא בהלכה אבל לומר בכל פעם כשנוסעים איזה נסיעה 'תפילת הדרך' זה יכולים תמיד, כי זה 'יהי רצון' שאדם אומר מדעתו שישמרהו הקדוש ברוך הוא מכל צרה ומכל צוקה ומכל מחלה ומכל מיני תאונות דרכים.
ואני נוהג כך.
(אשר בנחל, כרך קסא, מכתב ד שעט, ניסן תשסז)
פד. האם אפשר ללמוד גרפולוגיה?
גרפולוגיה אין לזה מקור בדברי חכמנו הקדושים לא בנגלה ולא בנסתר וכן זה לא מובא בשום ספר מספרי הצדיקים ולכן אין בזה ממש.
מה שקולעים אל השערה בדיוק מה שקורה אצל הזולת, זה מאוד מאוד קל, כי מה שרק לא יגידו, מסכן האיש עבר את זה וכו' ולכן לא כדאי להיכנס בזה ולבזבז כל כך הרבה כספים.
(אשר בנחל, כרך קסה מכתב ה תיט, אלול תשסז)
- האם לעשות חנוכת הבית כשנכנסים לדירה שכורה?
בעניין לעשות חנוכת הבית בדירה שכורה לא נוהגים כך רק כשהאדם קונה בית או בונה בית אז עושים חנוכת הבית אבל כשהאדם שוכר בית לא עושים שום סעודת חנוכת הבית כי מחר הוא יכול להעיף אותך.
(אשר בנחל, כרך קסו מכתב ה תשנ, חשוון תשסח)
פה. מה דעת הצדיק לגבי הספר 'חמדת הימים'?
אודות ספר 'חמדת הימים' יש בזה הרבה חילוקי דעות יש דורשים לשבח ויש דורשים לגנאי אבל עדיף שזה לא יימצא בבית. גם לי זה היה כבר פעמיים והוצאתי את זה מהבית כי למה צריכים להיכנס בשאלות.
(אשר בנחל, כרך קסו מכתב ה תשנ, חשוון תשסח)
פו. הורי רבים מה עושים?
אתה צריך להבין שבעניין אבא ואימא אסור לבן להתערב ואסור לשמוע צד אחד אף שאימא בוכה שאבא כך וכך … עם כל זאת אסור לילדים להתערב במעשה ההורים כי צריכים לכבד את האבא ואת האימא גם יחד.
אני יודע שזה קשה מאוד מאוד עם כל זאת תעשה כל מה שביכולתך לא להתערב. תשמע את שני הצדדים וזה הכול אבל לא להתערב יותר כי אסור.
(אשר בנחל, כרך קסו מכתב ה תשסו, חשוון תשסח)
פז. ברצוני ללמוד יוגה – מה דעתו של הרב?
ראי להתחזק להיות תמיד בשמחה ותמיד יהיה חיוך על הפנים שלך, ואז כל החיים ישתנו לך לגמרי וזה יותר מכל החוכמות החיצוניות של יוגה וכו'.
כי בזה העולם צריכים רק לשמוח. כשהאדם שמח אמר רבנו (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן י') הוא יודע איך להוליך את המחשבה שלו. ויש לומר מחשב"ה הן אותיות בשמח"ה כי על ידי שמחה יכולים להוליך את המחשבה איך שרק רוצים ולכן רק להיות בשמחה ואז יהיה לך רק טוב.
(אשר בנחל, כרך קסו מכתב ה תתמח, כסלו תשסח)
פח. כיצד ניתן להשפיע לטובה על הבנים?
עיקר העצה, היא בשעה שאינו עצבני, בשעה שיושבים כל בני הבית אצל השולחן בשעת האכילה, או בשבת קודש בשעת הסעודה. ירגיל לדבר עם בני ביתו ובניו ובנותיו מעניין מידות ויראת שמים.
יספר להם סיפורים מגמרא, מדרשים וזוהר הקדוש והצדיקים הקדושים, ויחזור לפניהם פעמים אין מספר דברי מוסר מתובלים בהתחזקות, ולספר ממעלת הזוכה ליטול את ידיו שחרית, ולא ילך ארבע אמות בלי נטילת ידיים… וכן ילביש דבריו בסיפורים.
ובכל סעודה וסעודה יחזור עד שיעורר אותם, וכן ישלב הלכות הנהוגות בכל יום ובכל עת רצון בתוך דבריו, ומכל שכן הלכות החג בחג, והלכות שבת בשבת, וירגיל עצמו לדבר מזה בכל פעם, ויחזור על זה פעמים אין מספר. והכול בנחת ובדרך ארץ גדול. ואף שידמה לו, שאין שום תועלת מדיבוריו – אל יאמר זאת, כי רבנו אמר (שיחות הר"ן) הדיבור יש לו כוח גדול, עיין שם. ואם יהיה חזק בזה, אזי סוף כל סוף יפעל.
(אשר בנחל, כרך כ' מכתב ב' תתקעה תשסח)
פט. האם לנסוע לציון כעת שאני רווק או לחכות אחרי החתונה?
אודות שאלתך, אם לנסוע אל הציון או לחכות אחרי החתונה, כי שמעת שרבנו, לא רצה שיבוא אליו בחור, כאשר אמר לך אחד,
תדע, ששיחה זו שקר, חס ושלום, לא יצא דיבור זה מפי רבנו.
אדרבה, רבנו הבטיח, אשר תינוק שיבוא אצלו קודם גיל שבע, יהיה נקי מן החטא עד חתונתו, ואיך בדה הלה שיחה מזויפת כזו, חס ושלום, חס ושלום, אל תכניס באוזניך, אף דיבורים הרוצים לרחקך וכו'.
אדרבה, תעשה כל מיני מאמצים, שתיסע תיכף ומיד אל הציון הקדוש, אשר אין למעלה מזה, ומי יודע מה יהיה אחר החתונה וכו'.
(אשר בנחל, כרך כא, מכתב ג' קסט שנת תש"ם
צ. האם לנסוע לציון כעת שאני רווק או לחכות אחרי החתונה?
אודות שאלתך, אם לנסוע אל הציון או לחכות אחרי החתונה, כי שמעת שרבנו, לא רצה שיבוא אליו בחור, כאשר אמר לך אחד,
תדע, ששיחה זו שקר, חס ושלום, לא יצא דיבור זה מפי רבנו.
אדרבה, רבנו הבטיח, אשר תינוק שיבוא אצלו קודם גיל שבע, יהיה נקי מן החטא עד חתונתו, ואיך בדה הלה שיחה מזויפת כזו, חס ושלום, חס ושלום, אל תכניס באוזניך, אף דיבורים הרוצים לרחקך וכו'.
אדרבה, תעשה כל מיני מאמצים, שתיסע תיכף ומיד אל הציון הקדוש, אשר אין למעלה מזה, ומי יודע מה יהיה אחר החתונה וכו'.
(אשר בנחל, כרך כא, מכתב ג' קסט שנת תש"ם)