שאלה: מאת מתניה: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר עקב י"ח אב ה'תשע"ב שלום וברכה את מתניה נרו יאיר לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (לקוטי מוהר"ן, חלק ב', סימן ז' וסימן ס"ח) אשר עיקר גדולת הצדיק שיכול להיות למעלה, ויכול להיות למטה. היינו הוא יכול לדבר עם דרי מעלה, אלו הם הצדיקים הגבוהים ביותר ולהראות להם שעדיין אינם יודעים כלל, ויש להם עוד הרבה לעלות עוד יותר ויותר וכו', וכן הוא יכול לדבר עם דרי מטה, אלו הם האנשים הקטנים הפחותים המונחים בשאול תחתית ומתחתיו, ועדיין נופלים יותר ויותר, וזה הפלגת גדולת הצדיק הגדול במעלה נוראה ונפלאה מאד מיחידי הדורות. שמצד אחד הוא נכלל לגמרי בו יתברך בביטול כל הרגשותיו וכו', בטל ומבוטל באין סוף ברוך הוא, ומצד שני הוא יכול להוריד עצמו אל הכי ירודים ופחותים וכו', והוא מלביש עצמו בכל מיני לבושים עד כדי כך שיכול לשחק משחק שחמט בלי מעיל עליון ובלי כובע עליון וכו', וההוא חושב שמשחק עם החבר שלו וכו', פלא על גבי פלא, שדבוק בו יתברך ובטל ומבוטל לגמרי באין סוף ברוך הוא, נכלל במקום שנכלל וכו', עם כל זאת יכול לדבר עם האפיקורסים והכופרים הכי גדולים שרק היו, ומוריד עצמו אליהם וכו', עד שיחשבו שהוא כאחד מהם וכו', ולבסוף החזירם בתשובה. מכל זאת רואים גדולת הצדיק האמת הגדול במעלה נוראה ונפלאה מאד, שמצד אחד הוא נכלל בו יתברך, ומצד שני הוא מוריד עצמו אל הירודים והפחותים וכו', ומעלה מגביה אותם, ומדבר עמם בכל מיני חכמה וכו' עד שהם חושבים שזה החבר שלי… וזה כמוני… וכן בענייני שלום בית, יורד אל הזוג בפרטי פרטיות וכו' עד שחושבים זה סתם אדם פשוט, כי מדבר עם הזוג מה שהם צריכים וכו', ולא קולטים שעם כוח האלקי שיש בו עשה ביניהם שלום בית, והדריך אותם בדרך נפלא. וזה שאמרו חכמינו הקדושים (ברכות ד.) כך אמר דוד לפני הקדוש ברוך הוא, ריבונו של עולם, לא חסיד אני? שכל מלכי מזרח ומערב ישנים עד שלש שעות ואני חצות לילה אקום להודות לך [היינו יש מפורסמים, כי מאן מלכי רבנן, שישנים עד מאוחר ביום, ואני כבר בחצות לילה להודות לך וכו'], וכן כך אמר דוד לפני הקדוש ברוך הוא, ריבונו של עולם לא חסיד אני? שכל מלכי מזרח ומערב יושבים אגודות אגודות בכבודם ואני ידיד מלוכלכות בדם ובשפיר ובשליא כדי לטהר אשה לבעלה [היינו יש מפורסמים שיושבים ברומו של עולם ובכבוד גדול עם המון אוהבים, אבל אני צריך לרדת ולכלך עצמי בדם בשפיר ובשליא וכו' היינו לשמוע כל מיני דברים שבינו לבינה וכו', דברים שבכלל לא צנועים, והכל כדי לטהר אשה לבעלה, לעשות ביניהם שלום בית], היינו שדוד המלך מצד אחד כבר קם בחצות לילה ומסר נפשו עבורו יתברך, ומצד שני היה צריך לרדת אל תכלית השפלות וכו', ולעשות שלום בית וכו'. וזה עבודת הצדיק האמת שהוא למעלה בעולמות העליונים, וכן באותו זמן הוא למטה בתכלית הגשמיות וכו' וכו'. ואמר רביז"ל (לקוטי מוהר"ן, חלק ב', סימן ס"ח) שגדולת ושלימות הצדיק שיהיה למעלה ולמטה, וזה בכלל לא סותר וכו', אדרבה זה הפלגת גדולת הצדיק האמת. ולכן רביז"ל שזכה להגיע למדריגות כל כך גבוהות וכו' [שאי אפשר לדבר מזה] על ידי זה הוא יכול לרדת אל מגושמים וירודים ומלוכלכים וכו', הנמצאים למטה למטה וכו', כמונו, והוא מעלה אותנו בתכלית העלייה, כל אחד כפי בחינתו. אגב את המשך הסיפור לא כתבת ולא שאלת, וזהו כשמוהרנ"ת ז"ל ראה איך שרביז"ל יושב בלי מעיל וכובע עליון ומשחק עמם שחמט מאד התפלא וכו', עד שאמר לו רביז"ל "מה זה העניין שלכם? עמם אני משחק שחמט אבל אתכם אני מוליך מדינות" וכו', אבל אחר כך כשהלכו שאל מוהרנ"ת ז"ל את רביז"ל "רבי, תגידו במה האפיקורסים יש להם שייכות עמכם?" על זה ענה לו רביז"ל "ומה השייכות שלכם עימי? הלא אתם נדמים אצלי כמו נוצה על הבגד, כשרק נופחים בה – היא נופלת". שומו שמיים, תלמידי רביז"ל היו כל כך קשורים בו, ובפרט מוהרנ"ת ז"ל שכמעט לא מצינו תלמיד שיהיה כל כך קשור אל רבו כמו מוהרנ"ת ז"ל, עם כל זאת אמר לו רביז"ל "אתה נדמה אצלי כמו נוצה על הבגד, כשרק נופחים עליה – היא עפה ונופלת" וכו', זאת אומרת שאף אחד לא כל כך בטוח שישאר אצל רביז"ל מרוב התמורות שיש בעולם וכו'. והנה מצד שני מוהרנ"ת ז"ל חזר בתשובה על פגם אמונת חכמים, שאפילו שאל את רביז"ל שאלה כזו "מה יש לכם עם האפיקורסים האלו?" עד שקיבל מרביז"ל נזיפה "ומה יש לכם שייכות אלי, אתם נדמים כנוצה על הבגד שעם נפיחה אחת היא נופלת", וזה מלמד אותנו, אם הרבי מסר את נפשו פשוטו כמשמעו, והוציא אותך מהבוץ והזוהמא שהיית שמה וכו', חיתן אותך וכו', עשה שלום בית ביניכם וכו', עזר לכם להסתדר בגשמיות וברוחניות וכו', ועכשיו שאתה חושב שכבר הנך נמצא באיזה עליה וכו', באיזה דרגה גבוהה וכו', אתה יכול לשאול שאלות וקושיות על הצדיק הזה? ומכל שכן שאתה לא מתבייש לדבר על הצדיק הזה שמוריד עצמו אל עוד מאות ואלפי זוגות וכו', ועושה ביניהם שלום בית ומוסר נפשו פשוטו כמשמעו עבורם וכו', הרי זה עזות מצח וגם רשעות לשאול שאלות וקושיות על הצדיק וכו', וכבר אמר רביז"ל (לקוטי מוהר"ן, חלק ב', סימן נ"ב) כמו שיש קושיות על הקדוש ברוך הוא, כי אי אפשר לבשר ודם להבין דרכי המקום יתברך שמו, כמו כן יש קושיות על גדולי מובחרי הצדיקים, שאי אפשר להבין את מעשיהם. עיין שם. ולכן אשרי מי שמתחזק באמונת חכמים, ויודע שכל מעשיהם ודיבוריהם אינו פשוט, ויש בהם רזין וסתרי נסתרות (עיין לקוטי מוהר"ן, חלק א', סימן מ"ב) ועליו הראיה, צריך כל אחד לומר לעצמו הרי אני הייתי בשאול תחתית, והצדיק שיחק איתי משחקים כאלו וכו', ודיבר איתי כמו חבר וכו', והנה היום אני כבר אחר לגמרי וכו', ובוודאי הוא עוסק עם עוד נשמות פגומות כמוני וכו'.
|