שאלה: מאת יניב: שלום עליכם. רציתי לשאול: כשמצוין בספרי רבינו ורבי נתן המושג "צדיקים אמיתיים" ושאנחנו צריכים לחפש צדיקים אמיתיים, האם מדובר על צדיקים שבדורנו? האם הם דווקא מאנשי שלומינו? ומה עם כל הל"ו צדיקים שיש בדור? השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר וארא כ"ח טבת התשע"ג
שלום וברכה אל יניב נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אני לא יודע מאיפה לקחת דבר כזה שרביז"ל ביטל את הענין וכו', אדרבה מי עוד לנו כמו רביז"ל שמרבה לדבר על אמונת חכמים, שכל התורה כלולה רק באמונת חכמים, ואמר בפירוש (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"א) שעל ידי אמונת חכמים אדם יכול לדעת איך להתנהג בכל פרט ופרט בחייו, ומי שפוגם באמונת חכמים, סימן שצואה ולכלוך וטינוף בראשו וכו. ולכן אני לא יודע מי לימד אותך דבר כזה, אדרבה רביז"ל הוא הצדיק האמת שמגלה את מעלת אמונת חכמים, שצריכים להתחזק בזה מאד מאד, וכל התורה תלויה רק בזה, כמאמרם ז"ל על הפסוק (שמות יד) "ויאמינו בהוי"ה ובמשה עבדו" ואמרו חכמינו הקדושים (מכילתא בשלח) אם במשה האמינו קל וחומר בהוי"ה? בא זה ללמדך שכל מי שמאמין ברועה נאמן כאילו מאמין במאמר מי שאמר והיה העולם. ולכן אם אדם אין לו אמונת חכמים סימן שאין לו גם אמונה בהקדוש ברוך הוא. ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן נ"ב) מה שקשה קושיות על הצדיקים, זהו מוכרח להיות. כי הצדיקים מתדמים ליוצרם, וכמו שקשה קושיות על השם יתברך, כמו כן בהכרח שיהיה קשה קושיות על הצדיק, כי הוא מתדמה אליו יתברך, ובענין הקושיות שקשה על השם יתברך, מרגלא בפומיה רביז"ל לומר, אדרבא, כך ראוי להיות דייקא, שיהיו קושיות על השם יתברך, וכך נאה ויפה לו יתברך לפי גדולתו ורוממותו. כי מעוצם גדולתו ורוממותו, שהוא מרומם מאד מדעתנו, על כן בוודאי אי אפשר שנבין ונשיג בשכלנו הנהגתו יתברך. ועל כן בהכרח שיהיו עליו יתברך קושיות, כי כך נאה ויפה להבורא יתברך, שיהיה מרומם ונשא מדעתנו, שעל ידי זה קשה קושיות, ואם היה הנהגתו כפי חיוב דעתינו, אם כן היה, חס ושלום, דעתו כדעתינו. ולכן אני לא יודע מאיפה אתה לוקח שרביז"ל ביטל את הענין של אמונת חכמים וההתבטלות לצדיקים, וללכת אליהם בעת צרה, לא יודע מי הכניס לך את הדמיון הזה וכו'. בענין צדיקים שבדור הזה, כבר אמר רביז"ל למוהרנ"ת ז"ל (שיחות הר"ן סימן קצ"ב) בשעה שסיפר מוהרנ"ת ז"ל לפניו ז"ל, מענין זה שאין העולם רוצים להאמין שיהיו נמצאים עכשיו צדיקים גדולים במעלה מאד כמו בדורות הראשונים. ענה ואמר רביז"ל, אם מאמינים בהשם יתברך צריכים להאמין שיש צדיקים גם כן. כי כמו שהשם יתברך נמצא בודאי כמו כן נמצאים צדיקים בודאי בכל דור ודור; והרב הקדוש מראדומסק זי"ע, פירש בזה מה שאומרים בברכת ההפטרה "צור כל עולמים צדיק בכל הדורות", היינו כמו שהקדוש ברוך הוא נמצא, כך יש צדיקים בכל דור ודור, ואמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן קי"א) על הפסוק (משלי י"ט ג') "אוולת אדם תסלף דרכו ועל הוי"ה יזעף לבו", פירוש מי שאינו מקושר ומקורב לצדיק אמיתי, אזי כל עבודתו הוא רק כמו מי שמעקם עצמו ומתדמה לחבירו כקוף בפני אדם, וזהו "אוולת אדם תסלף דרכו". היינו שהאדם על ידי אוולתו כל עבודתו היא רק בבחינת "תסלף דרכו" כמו מי שמסלף ומעקם עצמו אחר חבירו, והטעם כי "ועל הוי"ה יזעף לבו" היינו להצדיק שהוא בחינת "על הוי"ה" כי "מי מושל בי צדיק". "יזעף לבו" היינו שחולק על הצדיק ואינו מקורב אליו, על ידי זה "תסלף דרכו" שהוא רק כמי שמעקם עצמו, כי אין ממש בעבודה כי אם על ידי הצדיק האמיתי. בוודאי נמצאים צדיקים בכל דור ודור, והאריך בזה מוהרנ"ת ז"ל (לקוטי הלכות שלוחין הלכה ה') איך שצריכים לחפש ולבקש אחר הצדיק הגדול במעלה נוראה ונפלאה מאד, ואם מחפשים מוצאים אותו. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|