שאלה: מאת חיים: לכבוד הצדיק מיבנאל. אני מודה לה' יתברך שזיכה אותנו בצדיק כזה, שמבין את הדור וכותב לנו עצות והתחזקות. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר משפטים כ"ה שבט התשע"ג
שלום וברכה אל חיים נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שחכמינו הקדושים אומרים (סנהדרין יט:) כל המלמד בן חבירו תורה מעלה עליו הכתוב כאילו ילדו, ולכן כל מי שקורא את הספרים הן הגברים והן הנשים הן הבנים והן הבנות, ולומדים מזה, נמצא שהם הבנים והבנות שלי, ומה גם שמובא בספר הנפלא (מגלה עמוקות נשא) שזה ספר קבלה עמוק, וזה לשונו שם: "אם לא תדעי לך" (שיר השירים א' ח') לך דייקא, שצריך אתה לדעת ולחדש מעצמך, ואם לא תדעי לך, אזי "צאי לך בעקבי הצאן", לירד בזה העולם "על משכנות הרועים", לחדש בבית המדרש דבר מעצמך, וטעם שמגלגלים הנפש לזה העולם, לפי שכל חידוש שמחדש בזה העולם, הוא כאילו הוליד נשמה והורידה למטה, ומזה הטעם אמרו חכמינו הקדושים (זוהר וישב קפ"ז:) צדיקים במיתתם מולידים בנים, וזה הוא טעם שאמרו חכמינו הקדושים (סנהדרין צ"ט.) כל הלומד תורה ומשכחה, כאשה היולדת וקוברת, וזה נרמז בפסוק שאמר (דברים ד' מ"ד) "וזאת התורה אשר שם משה לפני בני ישראל", רצה לומר שענין חידושי התורה הוא כענין לידת בנים בני ישראל, וכמו שנאמר בפסוק (ישעיה נ"ו ד') "לסריסים אשר ישמרו וגו', ומחזיקים בבריתי", ברית זו התורה, שם עולם אתן, מחידושי התורה שמתחדשים, הם הם בנים ובנות שלהם. ולכן מסיים ואמר "טוב מבנים ומבנות", ומזה הטעם (הושע ד' ו') "ותשכח תורת אלקיך אשכח בניך גם אני", לפי שחידושי התורה הם בנים, רוחשים כמו הבנים וכו', ועליהם אמרו חכמינו הקדושים (יבמות ס"ד.) אין בן דוד בא עד שיכלו כל הנשמות שבגוף, הם הם נשמות הרוחניות מחידושי התורה שקצץ הקדוש ברוך הוא במעמד הר סיני וכו', שהקדוש ברוך הוא הראה למשה כל דור ודור, וכל מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש וכו'. וכן כתב בראשית חכמה (שער הקדושה פרק ד') וזו לשונו: כך צריך שבכל יום ילמוד חידוש שלא ידע אותו מקדמת דנא, ובזה נמצאו הימים מאירים ומתתקנים פירוש אור התורה, ואמר "ולא תתנשי מניה" (זוהר הקדמה י"ב:) כי הלומד ושוכח הוא כמו המוליד וקובר, וכשם שבניו הגשמיים אין אדם רוצה לקבור אותם אלא שיעמוד הווייתם בעולם, כך צריך בענין התורה, ואמרו חכמינו הקדושים שמיתת הבנים הוא בעון ביטול תורה, שנאמר (הושע ח' י"ד) "ותשכח תורת אלקיך אשכך בניך גם אני", ולכן צריך שישתדל ללמוד חידוש דהיינו פריה ורביה, ולהשתדל לחזור על כל מה שיהיה לו שלא ישכח ממנו, אבל הלומד ושוכח אין נותנים לו חידוש, כדי שלא יקבר כדרך שקבר את הקודם; עד כאן לשונו. הרי שלך לפניך שחידושי תורה שאדם זוכה לחדש, אלו הבנים שלו, ובפרט כשמחדשים חידושים כאלו לחזק ולעודד ולשמח את נשמות ישראל, ולקרבם אליו יתברך, להגביה את מוחם ודעתם ולהדביקם באין סוף ברוך הוא, אין עוד חידושים יקרים יותר מזה.
|