שאלה:
מאת אליהו: שלום לרבנו הקדוש. ישנו מאמר חז"ל שזה זמן רב שאיני זוכה להבין והוא ברש"י (שמות י"ז ח') משל לאדם שהרכיב בנו על כתפו וכו' השליכו מעליו ובא הכלב ונשכו. ובוודאי שיש בזה סתרי נסתרות וכו' ובוודאי שצדיק ה', אך לפשוטן של דברים באתי לשאול שהרי גם אם הילד החציף מאד וכפר בטובה, עדיין יש לתמוה איזה אב ישליכו היכן שיש כלב שינשוך אותו? תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר משפטים כ"ה שבט התשע"ג שלום וברכה אל אליהו נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. המאמר הזה מופיע במדרש (שמות רבה כ"ו ב') "ויבא עמלק", מה כתיב שם (שמות י"ז) "היש הוי"ה בקרבנו אם אין" ויבא עמלק, וכי מה ענין זה אצל זה, משל לתינוק שהיה רוכב על כתיפו של אביו, וראה חבירו של אביו, אמר לו ראית את אבא? אמר לו אביו אתה רוכב על כתפי ואתה שואל עלי, הריני משליכך ויבא השונא וישלוט בך, כך אמר הקדוש ברוך הוא לישראל אני נשאתי אתכם על ענני כבוד, ואתם אומרים היש הוי"ה בקרבנו, לפיכך יבא השונא וישלוט בכם הוי ויבא עמלק, עיין שם. זה לימוד עמוק עמוק מי ימצאנו, שמלמד אותנו איך אדם צריך להכיר בטוב כל יום כל שעה וכל רגע, על החסדים והרחמים הגמורים שהקדוש ברוך הוא עושה עמו, ואדם צריך למסור את נפשו כל כולו אליו יתברך, וכפי שאדם מבטל את עצמו לגמרי אל האין סוף ברוך הוא, כן ימשוך עליו השגחתו הפרטי פרטית, ויושפע עליו שפע ברכה והצלחה, אבל תיכף ומיד כשאדם שוכח ממנו יתברך, אז מושך על עצמו הסתרה בתוך הסתרה וכו', ומתחיל לעבור עליו מה שעובר, כל מיני צרות ויסורים ומכאובים וכו', ואחר כך יש לו טענות כביכול נגדו יתברך, וכמו שאמר החכם מכל אדם (משלי י"ט ג') "איולת אדם תסלף דרכו ועל הוי"ה יזעף לבו", כאומר אתה יכול להסתדר בלעדי וכו', בא נראה איך שתתמודד עם הכלב וכו', היינו שזה משל לאדם כמו אבא שמוסר את כל כולו בשביל בנו, ונותן לו מכל טוב, והבן מתנכר לאביו וכו', אזי האבא מוריד אותו מעל כתפיו ואומר לו בא נראה איך שתתמודד עם הכלב שבא לנשוך אותך. פה לא מדברים מהתעללות עם הילדים, אלא זה מוסר השכל, כמו כשהבן מזלזל באביו שמוסר את כל כולו בשביל בנו, ולבסוף בועט בו, ואינו מכיר טובה, אזי האבא מוריד אותו מהכתפים ואומר לו בא נראה איך שתתמודד לבד בלי האבא, וכמובן שבא הכלב ונושך אותו וכו', כביכול כמו כן הקדוש ברוך הוא, רק משפיע לנו טוב בכל יום בכל שעה ובכל רגע, ואם אנחנו נותנים לו תודה, אזי הוא מוסיף וממשיך להשפיע לנו טובה על גבי טובה וכו', והרגע שאנחנו מכחישים בהשגחתו הפרטית, אזי הוא אומר בואו נראה איך שתסתדרו לבד, ומעלים ומסתיר את עצמו מעיני הבריות, ואז מתחיל לעבור על בני אדם מה שעובר וכו' וכו'. הכלל שאדם צריך למסור את כל כולו רק אליו יתברך, ולבטל את עצמו לגמרי באין סוף ברוך הוא, ואז יורדות ממנו כל העלמות וההסתרות, ומתגלה אליו מלך הכבוד בעצמו. [ואגב אם כבר מדברים מהתעללות בילדים כמו שקורה היום וכו', זה פשוט בא מאנשים חסרי דעת וכו', כי בפירוש גילה לנו רביז"ל (ספר המידות אות בנים סימן ק"ז) הבנים שוטים, כשאביהם כעסן; כי כשהאבא כעסן והבן שואל אותו משהו וכו', והאבא צורח וצועק עליו כמטורף וכו', אזי הבן נשאר שוטה וכו', אבא צריך להוריד את עצמו אל ילדיו, ולספר להם סיפורי צדיקים, וכן להתעניין בכל מה שעובר עליהם, שזה מעיקר החינוך, וככל שאדם מוריד את עצמו לילדיו, ומתעניין בעניניהם הפרטיים, ואף שזה נראה שטותי וכו', עם כל זאת לוקחים את דברי הילד במלוא הרצינות וכו', אזי הילד מרגיש שיש לו כתף על מי לשים את ראשו וכו', וזה בונה לו את הבטחון עצמי, וכך גודל בריא בנפשו ובשכלו, וזה יסוד היסודות של החינוך. ואמר מוהרנ"ת ז"ל "אצלי חינוך ילדיי, עבודה יותר גדולה מקימת חצות שלי", והכלל אם רוצים שילדים יגדלו מוצלחים, מוכרחים להשקיע בהם, אבל רק בדרכי נועם ובאהבה, וידוע שרביז"ל הקפיד מאד מאד לא להכות את הילדים וכו', ולצערינו הרב היום יש אנשים מטורפים וכו', חסרי דעת וכו', שבמקום למסור את עצמם עבור ילדיהם וכו', הם מתעללים בהם מילולית ופיזית וכו', ואמר רביז"ל (ספר המדות אות בנים סימן צ"ו) מי שאין לו רחמנות על בניו, בידוע שאין לו חלק בשכל דקדושה; וזה מוסר השכל איך שצריכים למסור את כל כולו בשביל ילדיו, לא כמו שנוהג היום שלא מתענינים בהילדים וכו' ולכן הם גדלים ילדי פרא וכו', לוקחי סמים וכו', מסתבכים עם החוק וכו', ואחר כך יש להורים טענות על ילדיהם וכו', בשעה שאת האצבע המאשימה הם צריכים לכוון על עצמם וכו', אשרי מי שמוסר את נפשו לחנך את ילדיו על פי דרך התורה והיראה, ואז יזכה לרוות רוב נחת דקדושה מהם].
|