שאלה: מאת אורה: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר נצבים כ"ב אלול ה'תשע"ב שלום רב אל אורה תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. לא כתבת בפרטיות מה קרה ביניכם וכו' וכו', כי לכל סיבה יש מסבב וכו'. עם כל זאת אכתוב את זה בכלליות, כי אצל הרבה זוגות קורה דבר כזה שמכירים זמן רב מאד, ואוהבים אחד את השני, ולבסוף נפרדים אחד מהשני וכו', ובטוח שלשניהם יש אכזבות גדולות מאד, כי עדיין נשארת האהבה. רביז"ל הקפיד מאד מאד מהרגע שעושים אירוסין, שכבר יתכננו על חתונה, הוא לא רצה שיעשו הפסק גדול בין האירוסין להחתונה, ומכל שכן וכל שכן שבחור ובחורה שלא יסתובבו כל כך הרבה זמן בלי אירוסין ובלי נישואין, כי הס"מ יעשה כל מיני פעולות שבעולם להפריד בין הזוג, ובפרט כשיש משיכה אחד להשני, צריכים לדעת שזה בן זוגי, או זאת בת זוגי, ותיכף ומיד לקבוע זמן על חתונה, ויתחתנו ויחיו חיים באושר, וזו הדרך האמיתי של יהודי מאמין בהקדוש ברוך הוא וכו', ומתנהג על פי התורה וכו', אבל מה עשו אלו שהלכו ועזבו את הקדוש ברוך הוא ואת התורה וכו', שהם מסתובבים ככה כמה שנים וכו', וחיים ביחד באיסור וכו', ולבסוף נכנס עין רעה ביניהם וכו', ונפרדים וכו'. ולכן אשרי מי שהולך בדרך התורה, שתיכף ומיד כשיש משיכה בין הבחור והבחורה ומכירים אחד את השני וכו', שכבר יעשו אירוסין וידברו על נישואין, ויקבעו זמן הכי קצר לנישואין, ולא לחכות עד שיהיה כסף וכו', עד שיהיה חכמה וכו', כי כבר אמר החכם מכל אדם (קהלת א' י"ח) "כי ברוב חכמה רוב כעס ויוסיף דעת יוסיף מכאוב", ודרשו על זה חכמינו הקדושים (קהלת רבה פרשה א' סימן ל"ז) "ברב חכמה רוב כעס" כל זמן שאדם מרבה בחכמה מרבה בכעס, וכל זמן שהוא מרבה בדעת מרבה ביסורין אמר שלמה על ידי שהרביתי בחכמה הרביתי בכעס, ועל ידי שהרביתי בדעת הרביתי ביסורין. הרי שלך לפניך אם אדם חושב הוא חכם ובר דעת, ומושך את הזמן וכו', על ידי זה לבסוף מתפוצץ הכל וכו', ונעשה ביניהם ריב וכעס ונפרדים, ולכן אשרי הבחור או הבחורה שמוצאים אחד את השני, ויש ביניהם משיכה והבנה הדדית, שכבר יראו לסגור את הכל, והכלל הזה טוב לכל אחד ואחת, אשרי מי שיציית ויקיים את כל זה, ואז יהיו להם חיים מאושרים מאד. אולי בכל זאת תנסי להחזיר את הקשר, ותמחלו אחד להשני, ותתחילו דף חדש, ותחזרו אחד להשני, כי חבל לכם בשביל שטויות וכו', או מילה שלא במקום שאחד הפליט מהפה על השני וכו', שיפרדו וכו'.
|