שאלה: מאת גלית: לכבוד הצדיק היקר מוהרא״ש שליט״א. ברצוני להתייעץ אתכם: בעלי מתנהג בגסות רוח, משפיל אותי בלי גבולות, ומקלל אותי קללות קשות. כשהוא מתעצבן אין לו עצם בלשון, קשה לי מאוד, הוא לא מספר לי כלום ולא מתייעץ איתי. כשאני מנסה לדבר איתו הוא מתחיל להשתגע… כבוד הרב, אני סובלת וממורמרת. מה עלי לעשות? השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר תולדות כ"ח חשוון התשע"ג
שלום רב אל גלית תחי' לנכון קבלתי את מכתבך.
כי אמר הלא הנשים הם סובלים צער ויסורים גדולים מאד מאד מילדיהם, צער העיבור והלידה והגידול, כאשר ידוע לכל עוצם מכאובם וצערם ויסוריהם בכמה אופנים הקשים וכבדים מאד מאד וכו' וכו', על כן ראוי לרחם עליהם ולייקרם, ולכבדם. וכן אמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא נ"ט.) 'אוקיירו לנשיכו כי היכי דתתעתרו', [תכבדו ותייקרו את נשותיכם כדי שתהיו עשירים], וכן אמרו (יבמות ס"ג.) 'דיינו שמגדלות את בנינו ומצלת אותנו מן החטא', ולכן צריכים לכבד ולייקר אותם מאד מאד, וזה יסוד גדול בחסידות ברסלב, שהבעל מוכרח לעזור לאשתו, ואם הוא רוצה להיות מקורב אל רביז"ל ולציית אותו, עליו הדבר הראשון לעזור לאשתו בכל המובנים. אבל את צריכה להסביר את זה לבעלך בעת שהוא רגוע, שאת לא יכולה לחיות עמו בצורה כזו שמתפרע ונכנס בכעס ורציחה, ומוציא את כל העצבים עליך, ואני בטוח אשר (קהלת ט' י"ז) "דברי חכמים בנחת נשמעים מזעקת מושל בכסילים", ואומר (משלי כ"ה ט"ו) "באורך אפים יפתה קצין ולשון רכה תשבר גרם", אם מדברים בנחת בלשון רכה, ומסבירים היטב להבעל שאת לא יכולה לחיות ככה, אני בטוח שהוא ישתנה. עם כל זאת עלי לומר לך שאת בעלך לא שמעתי וכו', ואני תמיד אוהב לשמוע את שני הצדדים וכו', כי אסור לשמוע רק צד אחד, משום (סנהדרין ז:) "שמוע בין אחיכם ושפטתם" אמר רבי חנינא, אזהרה לבית דין שלא ישמע דברי בעל דין קודם שיבוא בעל דין חבירו, ואזהרה לבעל דין שלא יטעים דבריו לדיין קודם שיבוא בעל דין חבירו. ולכן אני מוכרח להטיף גם לך מוסר, את צריכה להבין שאשה יש לה כוחות הנפש בלתי רגילים, והיא יכולה לנצל את זה לטוב או להיפך, וכמו שכתוב (משלי י"ד א') "חכמות נשים בנתה ביתה ואיולת בידיה תהרסנו", אשה יכולה מאד מאד לעצבן את בעלה, ואפילו לא שמה לב אל מה שהיא עושה וכו', הבעל עובד קשה מאד כל היום, וסובל עלבונות בזיונות ושפיכות דמים וכו' וכו', מהבעל הבית שלו וכו', או מהקונים וכו', משפילים אותו וכו', או שיש שם דחקות עצומה וכו', והוא חייב הרבה חובות וכו' והוא מסובך בכל מיני סיבוכים וכו', אשה חכמה צריכה אז לחזק ולעודד ולשמח את בעלה, ולתת לו גיבוי וגב חזק, ואז יתקיים (משלי כ"ז י"ט) "כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם", ופירש רש"י כמים הללו הפנים שאתה מראה לתוכן הן מראות לך. כן לב האדם לאדם חבירו לפי מה שאדם יודע שחבירו אוהבו כן הוא מראה לו פנים. ולכן למה את לא מנסה לקבל את פניו בשמחה, ואז תראי איזה בעל אחר יהיה לך? מי יודע איזה מילים דוקרניות את אומרת לו וכו', שזה מוציא אותו משווי משקל וכו', ומאבד את עשתונותיו וכו', אשה פקחית צריכה תמיד לחזק לעודד ולשמח את הבעל, ואז גם הבעל מחזק ומעודד ומשמח את אשתו, החיים הולכים דו סטרי וכו', כשנותנים מקבלים וכו'. ולכן דעי לך שאין טוב מהשלום, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (עוקצין פרק ג') לא מצא הקדוש ברוך הוא כלי מחזיק ברכה לישראל אלא השלום, שנאמר (תהלים כ"ט) "הוי"ה עוז לעמו יתן הוי"ה יברך את עמו בשלום"; ועל כן תשתני את וכו', ואז תראי איזה בעל טוב יהיה לך, וזכרי היטב מה שאמרו חכמינו הקדושים (סוטה יז.) איש ואשה זכו שכינה ביניהן, ואמרו (ירושלמי ברכות פרק ט' הלכה ח') אי אפשר לאיש בלא אשה ואי אפשר לאשה בלא איש אי אפשר לשניהן בלא שכינה, ובמקום שהשכינה נמצאת שם הברכה מצויה, רק שיהיה ביניהם שלום ואהבה גדולה מאד, כי שלום אמרו חכמינו הקדושים (שבת י.) זה שמו של הקדוש ברוך הוא, ולכן אם מכניסים את הקדוש ברוך הוא בתוך הבית, זה נקרא שלום בית, היינו שמו של הקדוש ברוך הוא בתוך הבית. אקווה להקדוש ברוך הוא שהדברים האלו יכנסו בלבך, והשלום והאהבה וההבנה ההדדית תחזור ביניכם בדיוק כמו שהיה תחת החופה.
|