שאלה: מאת ירון: לכבוד הרב שלום, תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר משפטים כ' שבט ה'תשע"ד
שלום וברכה אל ירון נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (חיי מוהר"ן סימן קפ"ו) לחתן אחד סמוך לחתונתו את מאמרם ז"ל (כתובות ט"ז:) כיצד מרקדין לפני הכלה, ורימז לו כיצד מרקדין ומדלגין מה שהיה לפני הכלה, היינו לפני החתונה; זאת אומרת אדם מסכן שמלא חטאות נעורים וכו', ולכלך את עצמו עם כל מיני חטאים ועוונות של פגמי הברית וכו', ועכשיו בא יום חתונתו שאז מוחלין לו על כל עוונותיו, כמאמרם ז"ל: חתן מוחלים לו את כל העוונות (הובא ברש"י בראשית ל"ו פסוק ג') מצינו באגדת מדרש ספר שמואל: ג' מוחלין להן עונותיהם – גר שנתגייר והעולה לגדולה והנושא אשה, ולמד הטעם מכאן, לכך נקראת מחלת שנמחלו עונותיו. רואים מזה שחתן מוחלים לו על כל העוונות. והנה בא יום החופה, שאז יכולים לפעול הרבה דברים אצל הקדוש ברוך הוא, כי ביום הזה מכפרים לו על כל עוונותיו שהוא עשה עד עכשיו וכו', והס"מ בא ושובר אותו כאילו אבד מנוס ותקוה ממנו, וכאילו הוא לא שווה לשום דבר, ומכניס בו יאוש ודכאון כדי שלא יעשה התחלה חדשה וכו', ולכן גילה לו רביז"ל לחתן הזה עצה איך מרקדין ומדלגין מה שהיה לפני החתונה – היינו שישכח את כל העבר שלו. ואמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן כ"ו) אצל העולם השכחה היא חסרון גדול בעיניהם, אבל בעיני יש בהשכחה מעלה גדולה, כי אם לא היתה שכחה, לא היה אפשר לעשות שום דבר בעבודת השם יתברך, אם היה זוכר כל מה שעבר לא היה אפשר לו להרים את עצמו לעבודתו יתברך בשום אופן, גם היו מבלבלים את האדם מאד כל הדברים שעוברים עליו, אבל עכשיו על ידי השכחה נשכח מה שעבר. ואצלו אמר רביז"ל הוא הדרך שכל מה שעבר והלך נפסק והולך לחלוטין ואינו חוזר בדעתו עוד כלל, ואינו מבלבל כלל עצמו עוד במה שכבר עבר והלך וכו'. וענין זה הוא דרך עצה טובה גדולה מאד בעבודת השם יתברך, כי על פי רוב יש להאדם בלבולים רבים וערבוב הדעת מאד ממה שחלף ועבר, בפרט בשעת התפלה, שאז באים עליו כל הבלבולים ומערבבים ומעקמים את דעתו ממה שכבר עבר. לפעמים יש לו בלבולים מענין המשא ומתן שלו ועסקי ביתו וכיוצא, באשר כי לא טוב עשה בענין זה וכיוצא וכך היה צריך לעשות וכיוצא בזה הדבר, ויש שמבלבלים אותו בעת עבודתו בתורה או בתפלה וכיוצא, בהפגמים שפגם מקודם באשר שבענין זה לא עשה כהוגן נגדו יתברך וכיוצא בזה הרבה מאד, כאשר ידוע לכל אדם בעצמו. על כן השכחה היא עצה טובה גדולה מאד לזה, שתיכף ומיד שחולף ועובר הדבר, יעביר ויסלק אותו מדעתו לגמרי, ויסיח דעתו מזה לגמרי, ולא יתחיל לחשוב עוד במחשבתו בענין זה כלל.
הקדוש ברוך הוא יעזור שתזכה לקיים את זה בתמימות ובפשיטות גמורה.
|