שאלה: מאת איתן: לכבוד הרב שיק, שלום רב וגמר חתימה טובה. אני נהנה מאוד מהשאלות והתשובות, זה ממש כמו מים קרים על נפש עייפה. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' בין כסה לעשור ח' תשרי ה'תשע"ד
שלום וברכה אל איתן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. צריך שתדע שאין לך עוון בעולם שלא יכולים לחזור עליו בתשובה שלימה, כי אצלו יתברך מאד מאד חשוב בעל תשובה, כמאמרם ז"ל (ברכות ל"ד.) במקום שבעלי תשובה עומדים, שם אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד; ואמרו חכמינו הקדושים (פסיקתא דרב כהנא) גדול כוחה של תשובה שכיון שאדם מהרהר בלבו לעשות תשובה, מיד היא עולה לא עד עשרה ימים ולא עד עשרים ולא עד מאה, אלא עד מהלך חמש מאות שנים, ולא עד רקיע ראשון ושני, אלא שהיא עומדת לפני כיסא הכבוד. והס"מ מאד מאד מפחד מבן אדם שחוזר בתשובה, כי כיון שאדם בא אל הקדוש ברוך הוא אפילו שהוא עשה עד עכשיו מה שעשה, ומתוודה ומתחרט על כל מה שעשה, הקדוש ברוך הוא כבר מקבלו, ואמרו חכמינו הקדושים (במדבר רבה פרשה כ' סימן י"ג) בלעם היה רשע ערום וידע שאין עומד בפני הפורענות אלא תשובה, שכל מי שחוטא ואומר חטאתי, אין רשות למלאך ליגע בו, בשביל זה הוא מסית את כל אדם: "מה לך לחזור בתשובה? ומה לך להתוודות?" כי הוא יודע שמי שחזר בתשובה ומתוודה להקדוש ברוך הוא, אין רשות למלאך המוות ליגע בו, ואמרו חכמינו הקדושים (תנחומא נח) אין מכה בעולם שאין לה רפואה, רפואתו של יצר הרע תשובה. ועיקר התשובה הוא להתוודות לפניו יתברך ולספר לו יתברך כל מה שעברת בפרטי פרטיות, כי כך אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ד') שעוונותיו של אדם חקוקים על עצמותיו, כמו שכתוב (יחזקאל ל"ב) "ותהי עוונותם חקוקה על עצמותם", וזה מה שהורג את האדם, כמו שכתוב (תהלים ל"ד) "תמותת רשע רעה", ועל ידי וידוי דברים יוצאים מעצמותיו החטאים שחקוקים עליהם, וכתב הרמב"ם (פרק א' מהלכות תשובה הלכה א') כל מצות שבתורה, בין עשה בין לא תעשה, אם עבר אדם על אחת מהן בין בזדון בין בשגגה, כשיעשה תשובה וישוב מחטאו חייב להתודות לפני האל ברוך הוא, שנאמר (במדבר ה') "איש או אשה כי יעשו" וגו' "והתודו את חטאתם אשר עשו" – זה וידוי דברים. וידוי זה מצות עשה, כיצד מתודין? אומר: אנא השם, חטאתי עויתי פשעתי לפניך, ועשיתי כך וכך, והרי נחמתי ובושתי במעשי, ולעולם איני חוזר לדבר זה. וזהו עיקרו של וידוי וכל המרבה להתוודות ומאריך בענין זה הרי זה משובח. נמצא שעיקר התשובה הוא להתוודות לפניו יתברך, וזה מה שאנחנו עושים ביום הכיפורים שמתוודים במשך כל היום עשר פעמים, כדי להוציא את העשרה חיצים שקיבלה הבת מלך מהמלך האכזר שהוא היצר הרע, כמובא בדברי רביז"ל (סיפורי מעשיות מעשה י"ג מיום ו') כי בזה שאדם מתוודה יוצאים העוונות מעצמותיו, ומתחיל להרגיש את אמתת מציאותו יתברך, אבל התשובה צריכה להיות תשובה אמיתית, כמובא ברמב"ם (פרק ב' מהלכות תשובה הלכה ב') ומה היא התשובה? הוא שיעזוב החוטא חטאו, ויסירו ממחשבתו, ויגמור בלבו שלא יעשהו עוד, שנאמר (ישעיה נ"ה) "יעזוב רשע דרכו" וגו'. וכן יתנחם על שעבר, שנאמר (ירמיה ל"א) "כי אחרי שובי נחמתי", ויעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב לזה החטא לעול,ם שנאמר (הושע י"ד) "ולא נאמר עוד אלקינו למעשה ידינו" וגו'. וצריך להתודות בשפתיו ולומר עניינות אלו שגמר בלבו; ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן מ"ט) ודע, שעיקר התשובה השלימה היא, כשאדם עובר באלו המקומות ממש שהיה מקודם התשובה, כל אחד לפי מה שעבר עליו בימים הקודמים, וכשעובר באלו המקומות והעניינים שהיה מתחלה ממש, ועכשיו פונה עורף מהם, וכופה יצרו לבלי לעשות עוד מה שעשה, זהו עיקר התשובה השלימה, ורק זה נקרא תשובה. הקדוש ברוך הוא יעזור שתזכה לחזור באמת בתשובה, ותקובל תשובתך ותפלתך לרחמים ולרצון לפני אדון כל. רק חזק ואמץ מאד מאד ושום דבר שבעולם לא יוכל לשבור אותך, כי כל מי שחוזר בתשובה יש לו נסיונות מאד קשים ומרים, כי רוצים לראות אם כוונתו היא עם אמת, ואם עומד בנסיון ולא חוזר חזרה, אזי מגלה לו הקדוש ברוך הוא אחר כך גילויים כאלו שלא חלם, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות תשובה סימן ע"ו) המתחיל לעבוד את השם, הקדוש ברוך הוא אומר לו: יודע אני, שחפצך ורצונך לעבוד אותי, אבל מה הוא הבטוחות שמא למחר תעזוב אותי? אם כן איך אקרב אותך בשביל הרצון שרצית, ואיך אגלה לך תיכף דברים נסתרים? אלא כן תעשה, בתחילה אהב אותי כך ותעשה מצוותי, אף על פי שאין אתה יודע השכל של המצוה, ועבוד אותי פשוט בלא חכמות, וכשתעבוד אותי כמה זמנים, אזי אאמין לך ואגלה לך טעם ושכל של כל דבר ודבר, ואקרב אותך בכל מיני התקרבות, כי הזמן הרב שעבדת אותי מקודם הוא בטוחות, שלא תעזוב אותי. ולכן חזק ואמץ מאד ושום דבר בעולם לא יוכל לשבור אותך, כי גדול אדונינו ורב להושיע, והוא יתברך אוהב את מי שחוזר בתשובה עם אמת.
|