שאלה: מאת יחזקאל: שלום לכבוד הרב. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר צו י"א אדר ב' (תענית אסתר) ה'תשע"ד שלום וברכה אל יחזקאל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. הקדוש ברוך הוא חמל על עם ישראל ונתן לנו תרי"ג מצוות – רמ"ח מצוות עשה ושס"ה לא תעשה, רמ"ח מצוות עשה הן כנגד רמ"ח אברים שיש באדם, והשס"ה לא תעשה הן כנגד השס"ה גידים שיש באדם. והנה המצוות נחלקו לשניים: א. מצוות שבין אדם למקום ב. מצוות שבין אדם לחבירו, וזו הטעות שבני אדם טועים כשחושבים שאת המצוות שבין אדם למקום צריכים לקיים בהידור הכי גדול, אבל כשמגיעים למצוות שבין אדם לחבירו מזלזלים בזה מאד מאד, שזו הטעות הכי גדולה, כי הם הולכים שניהם יחד, כי הקדוש ברוך הוא בעצמו נתן לנו את המצוות, ולכן הן מצוות שבין אדם לחבירו והן מצוות שבין אדם למקום קשורים אחד לשני, ואם אחד מזלזל במצוות שבין אדם לחבירו בידוע שהוא מזלזל גם במצוות שבין אדם למקום. ולכן אדם שזוכה להתקרב אל רביז"ל, אשר הוא פותח לנו את העינים, כמובא בדבריו ז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ס"ז) שהצדיק פותח את העינים להסתכל על גדולת הבורא יתברך שמו, והעיקר להסתכל על עצמו, נמצא שכל מי שמתקרב אל רביז"ל כבר מתחיל להסתכל כלפי מעלה, ומתגלה לו שהקדוש ברוך הוא מחייה ומהווה ומקיים את כל הבריאה כולה, והצדיק מעורר מהשינה (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס') ומתחיל לדבר אליו יתברך כאשר ידבר איש אל רעהו, וכן העיקר שאדם צריך להסתכל על עצמו איפה הוא אוחז בהד' יסודות שלו, שלא יטעה את עצמו כלל, כמו שאמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן נ"א) את זה תקבלו ממני שלא יטעה אתכם העולם כי העולם מטעה מאד, ולכן אדם צריך להסתכל על עצמו איך הוא מחזיק בהד' יסודות שלו (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ד') שמשם באים כל התאוות והמדות הרעות. ולכן אדם צריך לעסוק בשני התיקונים האלו – תיקון אחד בין אדם למקום שיתקן את המדות שלו, ויזכך את עצמו עד שיהיה כלי להרגיש את אמיתת מציאותו יתברך, ויזכה להתעלות מעלה מעלה בכל פעם למדריגה יותר עליונה וכו' וכו', ותיקון שני בין אדם לחבירו – שישתדל מאד מאד לגלות ולפרסם את רביז"ל לכל בר ישראל, כמובא בדבריו ז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן כ"א) היושר מחייב שיגלה ויכניס את הסגולה הנוראה והנפלאה שקיבלנו מרביז"ל שיגלה את זה לעם סגולה ולהיטיב מטובו לאחרים. ולכן זה לא סותר אחד לשני, מצד אחד אדם צריך תמיד להסתכל על עצמו איך זוכים להתעלות יותר ויותר ברוחניות וכו' וכו', ומצד שני אדם צריך לזכות את השני, וזה תיקון גדול מאד מאד, כמו שאמר רביז"ל (ספר המדות אות ניאוף סימן מ"א) תיקון להוצאת זרע לבטלה שישתדל להחזיר בני אדם בתשובה; ועל כן אשרי מי שזוכה לגלות ולפרסם את דעת רביז"ל גם לזולת, וזה לא סותר את עבודת השם יתברך שאדם צריך לעבוד בעצמו להתעלות בעליה אחר עליה וכו' וכו'. ואם כבר מדברים מרמ"ח מצוות עשה ושס"ה לא תעשה, כדאי לזכור מה שאמרו חכמינו הקדושים (תנחומא תצא) רמ"ח מצוות עשה יש בתורה כמנין אברין שיש באדם, ובכל יום ויום צועקים על האדם עשה אותנו שתחיה בזכותינו ותאריך ימים, ושס"ה מצות לא תעשה כמנין ימות החמה ובכל יום ויום שהחמה זורחת עד שהיא שוקעת צווחת ואומרת לאדם גוזרני עליך במי שהגיע ימיך ליום הזה אל תעבור בי את העבירה הזאת ואל תכריע אותך ואת העולם כולו לכף חובה; ולכן ראוי לנו לשמוח מאד מאד בקיום מצוותיו יתברך, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות שמחה סימן א') כשאדם עושה מצוה בשמחה בידוע שלבו שלם עם אלקיו.
|