שאלה: מאת נתנאל: לכבוד הרב היקר, שלום וברכה. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר וישב י"ד כסליו ה'תשע"ד שלום וברכה אל נתנאל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. בענין סגולה ללמוד תורה, כבר אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן צ"א) סגולה להתמדה שיזכה להיות מתמיד בלימודו, הוא להזהר לבלי לדבר על שום איש ישראלי. כמו כשהכלה היא יפה אזי האהבה בשלימות, אבל כשיש להכלה איזה חסרון ומום, אזי בודאי אין האהבה בשלימות. כמו כן התורה נקראת כלה כמו שכתוב (דברים ל"ג ד') "תורה צוה לנו משה מורשה" ודרשו חכמינו הקדושים (ברכות נ"ז. פסחים מ"ט:) "אל תקרי מורשה אלא מאורסה", וכל אחד מישראל יש לו אות בתורה, כי ששים רבוא אותיות התורה כנגד ששים רבוא נשמות ישראל, וכשיש חסרון באחד מישראל נמצא שיש חסרון בתורה ששם שורש נשמות ישראל, ועל כן בודאי אי אפשר לאהוב את התורה בשלימות. אבל כשיזהר מלדבר על שום בר ישראל ולבלי למצוא שום חסרון בשום בר ישראל נמצא שאין בהתורה שום חסרון ומום, אזי בודאי יאהב את התורה מאד, ואזי יתמיד בלימוד התורה מגודל האהבה. וזהו (תהלים י"ט ח') "תורת הוי"ה תמימה" – היינו כשתורת הוי"ה היא תמימה בלי שום חסרון ומום, דהיינו כשנזהרין לבלי לדבר ולבלי למצוא שום חסרון בשום בר ישראל שהוא אות מהתורה, נמצא שאז תורת הוי"ה תמימה בלי שום חסרון ומום, אזי הוא משיבת נפש, כי אז דייקא זוכין לאהבת התורה ומרגישין טעם מתיקות התורה שמשיבה את הנפש מאחר שאין בה שום חסרון, ואז זוכין להתמדה. כל הבעיה של אדם שלא לומד תורה, היא מפני שרוצה ללמוד בפעם אחת הרבה, ויען שהוא לא יכול, אז הוא עוזב את הכל, שזה מה שאמר החכם מכל אדם (משלי י"ג י"א) "הון מהבל ימעט וקובץ על יד ירבה", ואמרו חכמינו הקדושים על זה (עירובין נ"ד:) אם עושה אדם תורתו חבילות חבילות מתמעט, ואם לאו – קובץ על יד ירבה; אם אדם רוצה ללמוד בפעם אחת הרבה, לבסוף הוא לא לומד כלום, אלא ירגיל את עצמו ללמוד בכל יום קצת ועוד קצת ועוד קצת, וכך לאט לאט יכנס בו חשק ללמוד תורה, וירגיש את הנועם של התורה, וכבר אמרו חכמינו הקדושים (תנחומא פנחס י"א) למה נמשלה תורה לתאנה? שרוב האילנות הזית והגפן והתמרה נלקטין באחד, והתאנה נלקטה מעט מעט. וכך התורה – היום לומד מעט, ולמחר הרבה, לפי שאינה מתלמדת לא בשנה ולא בשתים; ואמרו (דברים רבה פרשה ח' סימן ד') הטיפש הזה תמה איך יכולים ללמוד כל כך הרבה, אמר רבי ינאי: למה הדבר דומה? לככר שהיה תלוי באויר – טיפש אומר: מי יוכל להביאו? ופקח אומר: לא אחד תלה אותו? מביא סולם או קנה ומוריד אותו. כך כל מי שהוא טיפש, אומר: אימתי אקרא כל התורה? ומי שהוא פיקח, מהו עושה? שונה פרק אחד בכל יום ויום עד שמסיים כל התורה כולה. אני מאד מאד מקווה להקדוש ברוך הוא שתכניס את הדיבורים האלו בתוך לבך, ואז תוכל ללמוד בכל יום קצת מקרא, קצת משנ,ה קצת גמרא וקצת הלכה, ויכנס בך חשק גדול ללמוד תורה אשר אין טוב ממנה, ואמרו חכמינו הקדושים (עבודה זרה י"ט:) אין טוב אלא תורה, שנאמר (משלי ד' ב') "כי לקח טוב נתתי לכם תורתי אל תעזובו".
|