שאלה: מאת בתיה: שלום לכבוד הרב. שמי בתיה, נשואה ברוך ה' עם ארבעה ילדים, אנו מתגוררים בישוב ליד ירושלים. זכינו ואנחנו חסידי ברסלב ברוך ה' ובישוב יש לנו קהילה קטנה של ברסלב. נקלענו לחובות ויש לנו נושים, איננו מצליחים לצאת מהמצב הזה. אנחנו מאוד לחוצים ורוצים עצה וברכה מהצדיק, ורוצים לעבור ליבנאל. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר תולדות כ"ח חשוון התשע"ג
שלום רב אל בתיה תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. את צריכה לשמוח מאד מאד על נועם חלקך שהקדוש ברוך הוא נתן לך בעל נפלא, ויש לכם ארבעה ילדים שהם המתנות הכי יפות והכי יקרות שרק יכולים לקבל ממנו יתברך, ועל כולם אתם מקורבים אל רביז"ל, אשר אין למעלה מזה, וכבר אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן קע"ז) שראוי לכם לשמוח בהשם יתברך. ואף על פי שאין אתם יודעים מגדולת השם יתברך ראוי לכם לסמוך עלי. כי אני יודע מגדולתו יתברך, והזכיר אז הפסוק (תהלים קל"ה ה') "כי אני ידעתי כי גדול הוי"ה" וגו', גם ראוי לכם לשמוח בי, מה שזכיתם שיהיה לכם רבי כזה; ואמרו אנשי שלומינו אם לא שמחים עם רביז"ל, הרי זה פגם אמונת חכמים, כי בפירוש גילה לנו שראוי לנו לשמוח שיש לנו רבי כזה, ולכן ראוי לכם לשמוח שאתם מקורבים אל רבי כזה. עכשיו בענין החובות וכו', שיש לכם נושים וכו', ואתם לא יכולים לצאת מהמצב הזה וכו', הדבר הראשון אני מוכרח להודיע לכם שאסור ליפול בחלישות הדעת ובקטנות המוחין בשום פנים ואופן, ומכל שכן שאסור להתייאש, אתם מוכרחים להכריח את עצמכם להיות בשמחה, כי השם של פרנסה שהוא חת"ך היוצא מפסוק (תהלים קמ"ה) פותח' את' ידיך', יוצא גם מפסוק (דברים ט"ז ט"ו) והיית' אך' שמח', ולכן אתם צריכים להשתדל להיות מאד מאד בשמחה, ולשמח את עצמכם, ואף שאני יודע שמאד מאד קשה לכם ומר לכם החיים ממוות, עם כל זאת עם עצבות ומרירות ודאגות לא תבואו לשום דבר, אלא תסתבכו יותר. ולכן תראו רק להיות בשמחה, ואם תאמרו במה יש לנו לשמוח? הרי אנחנו עניים ואביונים ומלאים חובות? אלא דעו לכם שחכמינו הקדושים אמרו (נדרים מא.) אין עני אלא מדעת, עיקר העניות תלוי בחסרון דעת, כי המאמין האמיתי שמאמין שאין בלעדו יתברך כלל, והכל לכל אלקות גמור הוא, והוא יתברך מנהיג את עולמו בחסד וברחמים בצדק ובמשפט, ודבר גדול ודבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, עד כדי כך שאמרו חכמינו הקדושים (חולין ז:) אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין מלמעלה; שאדם לא מקבל מכה קטנה באצבע קטנה אם לא מכריזין על זה קודם מלמעלה, האדם הזה הוא תמיד שמח. ואמר רביז"ל (ספר המדות אות ממון סימן פ"ג) אמונה הוא טוב לפרנסה; ולכן בזה שתשמחו עם נקודת יהדותכם שנבראתם יהודים ושלא עשני גוי כגויי הארצות, השמחה והאמונה הזאת, יפתח לכם כל צינורי השפע והפרנסה, ותוכלו לשלם את כל החובות שלכם, כי הרגע שאדם שש ושמח, על ידי זה זוכה לישוב הדעת, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן י') מה שבני אדם רחוקים מהקדוש ברוך הוא, זה מחמת חסרון ישוב הדעת, ולמה אין ישוב הדעת? כי חסר מהשמחה, ולכן תמסרו את נפשכם להיות בשמחה ואז תזכו לגדלות המוחין וכבר לא יחסר לכם שום דבר. הדבר השני, אנחנו צריכים לזכור מה שאמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן קכ"ב) שאם לא היה ממתין בבטחון לישועת השם כבר היה איש נוסע ומטולטל כמו כל הנוסעים ומטלטלים עצמם בשביל הפרנסה כנהוג עכשיו. והכוונה כי אמר זאת לענין הנהגת הבית בפרנסה ומלבושים ושאר צרכי הבית שעל פי רוב חסר לאדם הרבה. כגון, לזה חסר מלבוש פשוט, ויש שחסר להם מלבושים חשובים או דירה וכו'. שצריכין להמתין לישועת השם ולבלי לדחוק את השעה (ערובין יג:) למלאות החסרון תכף ומיד. רק צריכין להמתין עד ירחם השם, ואמר רביז"ל על עצמו שאם לא היה ממתין, כגון כשהיה חסר לו איזה דבר, אם היה דוחק את השעה שיהיה דווקא תיכף, היה צריך ללוות לעצמו ולהיות בעל חוב עד שהיה מוכרח להיות נוסע ומטולטל. כמו שאנו יודעים ענין הנוסעים שהם מוכרחים תמיד ליסע על המדינה מחמת שהם תמיד בעלי חובות, וענין זה צריכים לידע מאד. וצריכין ללמד עצמו להרגיל את עצמו בזה מאד. כי לכל אדם חסר הרבה אפילו בעלי בתים ועשירים גדולים, מכל שכן מקבלים אפילו החשובים והגדולים. וצריך לזה להסתפק במיעוט ולהנהיג ביתו כפי השעה והזמן. ואם נדמה לו שצריך מלבוש או לאשתו ובניו, אף על פי שמוכרח לו אל ידחק השעה ללוות ולהקיף ולהיות בעל חוב, אך ימתין עד שיבוא עיתו. וטוב לסבול דוחק אפילו במזונות וכל שכן במלבושים ודירות וכו' ולא להיות בעל חוב. ומוטב שיהיה בעל חוב לעצמו או לבני ביתו במלבושים מלהיות בעל חוב להחנוני או לאחרים. כי בכל עניני פרנסה צריכין להמתין עד שיבוא עיתו, כמו שכתוב (תהלים קמ"ה ט"ו) "עיני כל אליך ישברו ואתה נותן להם את אכלם בעתו", וזה לימוד עמוק עמוק לשמור על להבא לא להכנס בחובות, יעזור הקדוש ברוך הוא שתצאו מכל הצרות והחובות שלכם, ויתרחב לכם בגשמיות וברוחניות. בענין לבוא לגור ביבנאל וכו', זו צריכה להיות החלטה שלכם וכו', וכדאי לכם לבוא ולהתרשם מהמקום וכו', מהקהילה וכו', לא יכולים להכריח את אף אחד לבוא לגור שמה, אלא כל אחד כפי הטעם והרצון שלו, יעזור הקדוש ברוך הוא שכבר תבואו אל המנוחה ואל הנחלה, ויהיה לכם רק טוב בחייכם. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדכם שיהיה לכם הצלחה מרובה ובכל אשר תפנו תשכילו ותצליחו.
|