שאלה: מאת נתן: לכבוד מוהרא"ש שליט"א, שלום וברכה. בספר 'חיי מוהר"ן' בחלק הנקרא 'סיפורים חדשים' ישנם הרבה סיפורים שסיפר רבנו שראה בחלום או בהקיץ, והם סיפורים סתומים ולא מובנים, כך שקשה להוציא מהם לימוד ומוסר. איזה לימוד למעשה אפשר להוציא מהם? תודה רבה. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר כי תבוא י"ב אלול ה'תשע"ג
שלום וברכה אל נתן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. כל סיפור שרביז"ל סיפר, יש עליו פירוש נפלא להוציא מזה מוסר השכל איך לעבור את זה העולם, כי באמת דברי רביז"ל הם מלאים מוסר והתחזקות עצומה, ואשרי מי שחוקר אחר ההתעוררות וההתחזקות שבדבריו הקדושים, שאין ערוך אליהם, וכבר כתב מוהרנ"ת ז"ל (שיחות הר"ן סימן קל"א) כל מה שנאמר בכל תורה ותורה מרביז"ל, זה מוסר השכל להתחזק בעבודת השם יתברך, ובחיי היום-יום, כי (אבות פרק א') 'לא המדרש הוא העיקר אלא המעשה. ושים עינך היטב היטב ותסתכל יפה בכל תורה ותורה ובכל שיחה ושיחה, ובכל מעשה ומעשה וכו', ותשים לבך להבין בכל מקום העובדות והעצות והמוסר וההתעוררות היוצאים משם על פי פשוטן של דברים, ותבקש מהשם יתברך שיאיר עיניך לזכות לזה להבין הדברים היטב למעשה, כי כל דבריו של רביז"ל כולם נצרכים ומוכרחים לעובדות ועצות טובות לעובדו יתברך. ואפילו בקצת מקומות אשר לפום ריהטא בהשקפה ראשונה אין מבינים היטב איך נוגע הענין הזה לעובדה לפי מדרגתו וכו', אף על פי כן באמת יש גם שם עצות נפלאות והתעוררות נורא לשוב אליו יתברך ממקום שהוא שם, ואם תשים עינך ולבך שם היטב, בודאי תמצא גם שם עצות ודרכים טובים לפי מדרגתך. כי כל דבריו של רביז"ל הם כלליות גדול, וכל תורה ותורה כלול מכל התורה כולה, ומכל בני אדם שבעולם בכל דרגה ודרגה, מן תכלית קצה העליון עד תכלית קצה התחתון. היינו שעם כל תורה ותורה ושיחה שלו יכול לעבוד את השם יתברך הגדול במעלה בתכלית המעלה, וכן אפילו הקטן והפחות בתכלית דיוטא התחתונה יכול גם כן לשוב להשם יתברך ולמצוא עצות לנפשו על ידי אותה התורה בעצמה. כי הם כלליות נפלא מאד; ודבר זה סובב על כל שיחה ושיחה, ועל כל סיפור וסיפור שרביז"ל סח וסיפר עמנו. אשרי מי ששם לבו אל דבריו הקדושים, וימצא טוב הרבה מאד להתחזק בזה העולם.
|