שאלה: מאת אשר: אני אדם שומר תורה ומצוות, ואני משתדל מאוד לכבד את אשתי, לשמור שבת, ללמוד תורה ולשמור על הברית. משום מה, כל הזמן אני שרוי בפחדים ודאגות, כאשר למעשה אין לי על מה להיות בלחץ. אמנם יש לי עסק שלפעמים מצליח ולפעמים לא, אבל בכלליות הכול בסדר. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר יתרו י"ג שבט ה'תשע"ד
שלום וברכה אל אשר נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קנ"ה) שעל ידי האמונה זוכים להגיע אל מדת אריכות אפים שהיא המדה הכי יקרה שאדם צריך לזכות לזה, והיא מדת הסבלנות, ואז שום דבר בעולם לא יכול לשבור אותו, כי כשבר ישראל יודע אשר אין שום מציאות בלעדיו יתברך כלל, והכל לכל אלקות גמור הוא, אזי שום דבר לא יכול להפחיד אותו, ולכן אמר רביז"ל (ספר המדות אות פחד סימן ד') סגולה לבטל את הפחד לזכור אברהם אבינו; כי הוא היה ראש למאמינים, והוא אשר גילה ופירסם את אמתת מציאותו יתברך, כמאמרם ז"ל (בראשית רבה פרשה מ"ג סימן ז') אמר רבי יצחק: היה מקבל את העוברים ואת השבים, ומשהיו אוכלים ושותין, היה אומר להן ברכו, והן אומרים לו מה נאמר? והוא אומר להם: אמרו ברוך אל עולם שאכלנו משלו. אמר הקדוש ברוך הוא, אני לא היה שמי ניכר לבריותי והכרת אותי בבריותי, מעלה אני עליך כאילו אתה שותף עמי בברייתו של עולם, הדא הוא דכתיב (בראשית י"ד) "קונה שמים וארץ". ואמרו (ילקוט דברים רמז תתקמ"ג) עד שלא בא אברהם אבינו לעולם, כביכול לא היה הקדוש ברוך הוא מלך אלא על השמים בלבד, שנאמר (בראשית כ"ד ז') "הוי"ה אלקי השמים", אבל משבא אברהם אבינו – המליכו על השמים ועל הארץ, כענין שנאמר (בראשית כ"ד ג') "ואשביעך בהוי"ה אלקי השמים ואלקי הארץ"; כי בזה שזוכרים את מה שהכניס אברהם אבינו בעולם, היינו שגילה ופירסם את אמתת מציאותו יתברך, על ידי זה יתבטל ממנו הפחד, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות פחד סימן ט') בר דעת אין לו להתפחד מפני קול בעלמא. ולכן אתה צריך להתחזק ביתר שאת וביתר עוז שיתבטל ממך כל הפחדים, וכן אמר (שם סימן ט"ו) על ידי בטחון לא יהיה לך פחד כמו שכתוב (ישעיה י"ב) "אבטח ולא אפחד"; ולכן ראה להכניס בעצמך אמונה פשוטה בו יתברך, ועל ידי זה יתבטלו ממך כל הפחדים, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות פחד סימן ל"ג) מי שיש לו פחד, הוא סימן שהקדוש ברוך הוא הסתיר פנים ממנו ודינים שורים עליו; ולכן תראה להתחזק באמונה פשוטה בו יתברך, וזה יועיל לך לבטל ממך את כל הפחדים של הבל. מה טוב ומה נעים באם תבדוק את כל המזוזות בביתך, כי מי שיש לו מזוזות כשרות נתבטלים ממנו כל הפחדים, ולכן כל מי שיש לו פחדים יתרים ונמצא בדאגות, עליו לבדוק את המזוזות בפתח ביתו, כי כשיש מזוזות כשרות בבית אין מה לפחד כלל, כי כך מובא בתיקוני זוהר (תיקון י') על הפסוק (דברים ו' ט') "וכתבתם על מזזות ביתך", מזוזת – כתיב זז מות [היינו "מזוזת" הם שתי מילים – זז מות, ובבית שיש מזוזה שמה לא יקרה מות, ולכן צריכים להיזהר מאד מאד לבדוק את המזוזות של הבית], וכן מובא בזוהר (ואתחנן רס"ג:) פקודא למקבע בר נש מזוזה לתרעיה למהוי כל בר נש נטיר מעם קודשא בריך הוא [מצוה לאדם לקבוע מזוזה בפתח ביתו, כדי שיהיה כל אדם שמור מהקדוש ברוך הוא], כד נפיק וכד עייל [כשיוצא מפתח ביתו וכשנכנס לביתו], ורזא (תהלים קכ"א) "הוי"ה ישמור צאתך ובואיך מעתה ועד עולם" בגין דרזא דמזוזה איהו קאים תדיר לפתחא [מפני שסוד המזוזה שהיא תמיד מונחת בפתח של הבית]. ודא איהו פתחא דלעילא [שזה נגד הפתח העליון ממנו יתברך], ודא איהו דרגא דאקרי שומר לאשתכחא בנטירו [וזה סוד השמירה ששומר את האדם], דבר נש לאו איהו נטיר בר נטירו דקודשא בריך הוא דאיהו נטיר תדיר וקאים לפתחא ובר נש לגו [כי אדם הוא לא שומר, ולא יכול להישמר, כי אם על ידי הקדוש ברוך הוא, שהוא שומר תמיד ונמצא בפתח הבית, והאדם נמצא בפנים], ותו דלא ינשי בר נש דוכרנא דקודשא בריך הוא לעלמין [ועוד טעם למה המזוזה בפתח הבית, כדי שאדם תמיד יזכור בהקדוש ברוך הוא ביציאתו מהבית, ובכניסתו אל הבית]. ולכן אשרי האדם שבודק את המזוזות שלו, ובפרט בעיתים הללו ששורים דינים וכו', אזי צריכים לשמור מאד מאד שיהיו לו מזוזות כשרות, ואסור להקל בזה, כי המקל בזה מקל בחייו, ותיכף ומיד כשאין על פתח הבית מזוזות כשרות, צריכים לחשוש שלא יקרה חס ושלום משהו, וכך מובא (זוהר חדש רות) בפתח המצוי מזוזה אין מזיק ואין שטן ואין פגע רע מתקרב אליו. הקדוש ברוך הוא יעזור שתבשר לי תמיד בשורות משמחות, ותהיה שמור מהכל, ויומשכו עליך שפע ברכה והצלחה בכל מעשה ידיך.
|