שאלה: מאת שי: לפני כשבועיים התייעצנו עם הצדיק לגבי משכנתאות ומוהרא"ש השיב לי שאני יקח משכנתא קטנה כי המחירים לא ירדו. נסעתי ליבנאל לראות דירה ואכן מצאתי אחת כזו שמצאה חן בעיני. אני ואישתי מאוד רוצים לעבור ליבנאל. שאלתנו היא האם לעזוב את העבודה (שנינו עובדים בעיריית רמת גן) ולעבור ליבנאל? אני יודע שזו שאלה של מסירות נפש ולא שואלים שאלה כזאת את הצדיק. אבל אני מאוד רוצה שילדיי יתחנכו בקהילה הקדושה. תודה על הכל מוהרא"ש. שה' ישלח לך רפואה שלימה ושתזכה לפרסם את דעת רבינו ז"ל בכל העולם כולו ותוציא כל חשקך ורצונך לפועל. המון תודות. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר בהר בחוקותי כ"ה אייר ה'תשע"ב
שלום וברכה אל שי נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אין אתה יכול לתאר ולשער את גודל השמחה שיש לי מה שאתה מבשר לי בשורות כל כך משמחות שזכית ללמוד בשמונה שנים האלו, אשריך ואשרי חלקך, והלוואי שכלל אנשי שלומינו ילמדו ממך, כי באמת זה היה הרצון של רביז"ל, שנרבה בלימוד התורה הקדושה, כי רק זה מה שישאר מאתנו, וכל כך חבל שיש אנשי שלומינו שהולכים בחכמות וכו', ויש להם ספיקות על סדר דרך הלימוד של רביז"ל, בשעה שאמר (שיחות הר"ן סימן י"ז) הוכיח את אחד על התמדת הלימוד, ואמר לו מדוע לא תלמד? מה תפסיד בזה הלא תקבל עולם הבא על הלימוד? ואין צריך לומר כשהתורה מראה אהבה לאחד, אז אין רוצה כלל עולם הבא, רק שרוצה את התורה בעצמה. והלא גם השם יתברך לומד, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (עבודה זרה ג:) סדר היום שיש להקדוש ברוך הוא שלוש שעות עוסק בתורה וכו'. ובדורות הללו בעוונותינו הרבים נפל לימוד התורה מאד, ודע שהגדולים שהיו בדורות שלפנינו דהיינו הרבנים הגדולים שהיו אז, לא היו יודעים שום כוונות, ואף על פי כן היה יכולים לעשות מופתים רק על ידי לימוד התורה הקדושה, כי על ידי זה כשהיו אומרים איזה דיבור נתקיים כך. וכן אמר (שיחות הר"ן סימן י"ט) נכספתי מאד להמשיך את העולם אל עשייה, שיהיה חיוב אצל כל אחד ואחד ללמוד כך וכך בכל יום ולא יעבור וכיוצא, ואמר שאפילו אותן האנשים הרחוקים מן הקדושה מאד שנלכדו במצודה רעה עד שרגילין בעבירות חס ושלום רחמנא ליצלן רחמנא לישזבן, אף על פי כן הכוח של התורה גדול כל כך, עד שיכולה להוציא אותם מן העבירות שרגילין בהם חס ושלום. ואם יעשו להם חוק קבוע וחיוב חזק ללמוד בכל יום ויום כך וכך, יהיה איך שיהיה, בודאי יזכו לצאת ממצודתם הרעה על ידי התורה, כי כוח התורה גדול מאד. וכל עיקר מגמתו וחפצו היה תמיד רק לעובדות ועשיות של קדושה בלי שום חכמות כלל, רק שנעסוק תמיד בעשיות של קדושה בפשיטות, דהיינו להרבות בלימוד התורה, ולעשות מצוות הרבה בכל יום, ולהרבות בתפילה ותחנונים תמיד, והכל בפשיטות בלי שום חכמות, והזהיר מאד להיות בשמחה תמיד, והירבה מאד לדבר עמנו מזה מענין שמחה. ולכן אני מאד מאד שמח בשמחתך, כי אין עוד שמחה כשמחת התורה, והלוואי הלוואי שכל התלמידים היו מקיימים את זה. בענין לזרוק פרנסה, ידוע שמוהרנ"ת ז"ל הקפיד על זה ואמר שפרנסה לא זורקים, רק הפרנסה צריך לזרוק את האדם, וכן בעניין מקום מגורים וכו', כבר אמרו חכמינו הקדושים (סוטה מז.) חן מקום על יושביו, אדם צריך לגור איפה שמושך אותו. העיקר אתה ואשתך צריכים להיות שמחים ועליזים על נועם חלקיכם, ולשמור מאד מאד על השלום בית שלכם, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא נט.) לעולם יהא אדם זהיר בכבוד אשתו, שאין הברכה מצויה בתוך ביתו של אדם אלא בשביל אשתו, שנאמר (בראשית י"ב) "ולאברם הטיב בעבורה" והיינו דאמר להו רבא לבני מחוזא, אוקירו לנשייכו כי היכי דתתעתרו, (תכבדו ותייקרו את נשותיכם כדי שתתעשרו) ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ט) שעיקר העשירות בא בזכות האשה. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|