שאלה: מאת דוד: לכבוד הרב. יש לי אשה מרושעת שעושה לי את המוות. יש לי שישה ילדים וזה לא פשוט להתגרש, אבל החיים איתה בלתי נסבלים. מה אני יכול לעשות? השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר ויחי עשרה בטבת התשע"ג
שלום וברכה אל דוד נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שאני אף פעם לא שומע רק צד אחד, אני בטוח שגם לאשתך יש מה לומר עליך, ואני מבין שאתה לא טלית שכולה תכלת וכו', כי לריב צריכים שניים, ואם היה לך שכל, לא היית בא לזה, לקרוא את אשתך מרשעת וכו', ומכל שכן שהבאתם לזה העולם ששה ילדים חמודים, אזי אם תתגרש אתה הורס להם את החיים לגמרי. חכמינו הקדושים אמרו (גיטין צ:) כל המגרש אשתו ראשונה אפילו מזבח מוריד עליו דמעות, נשאלה השאלה למה דווקא המזבח מוריד דמעות, למה לא שאר כלי המקדש, כגון הכיור, השולחן, המנורה, הארון וכו'? אלא המזבח מוריד דמעות מספיק קרבנות הביאו עלי, ולכן אני לא צריך יותר קרבנות, כי בגירושין מי הקרבנות? הילדים, ולכן המזבח דייקא מוריד דמעות, כי יש עלי מספיק קרבנות, אני לא צריך שיביאו עלי עוד קרבנות. ולכן לדעתי תתחיל לדון את אשתך לכף זכות, ותתחיל לעזור לה, ותראה איך שיש לך אשה טובה ונפלאה מאד, שעזרה לך להביא שש נשמות קדושות בזה העולם. מה אומר לך כל זוג צריכים לזכור טוב טוב אם הם רוצים שיהיו להם חיים נעימים, והצלחה בנישואין, ויצליחו בחייהם וכו', וכן לגדל את הילדים בקלות וכו', עליהם לכתחילה להיות וותרנים, ולוותר אחד להשני, ואז אף פעם לא יצטרכו ללכת אל שום בן אדם שעוסק בשלום בית וכו', כדי שהשלום ישרה בתוך ביתם, צריכים רק שכל ודעת איך להתנהג הבעל והאשה יחד, והיות שעדיין אין בית חרושת שמייצר שכל ודעת וכו', וכן אין חנות או קניון וכו', שמוכרים שם שכל ודעת וכו', ועל כן צריכים לכוון בכל יום שלוש פעמים ביום בעת שמתפללים את הברכה "אתה חונן לאדם דעת ומלמד לאנוש בינה" וכו', לבקש אז על דעת ושכל, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (נדרים מ"א.) דעת קנית מה חסרת, דעת חסרת מה קנית, אם יש לאדם דעת יש לו הכל, ואם אין לו דעת אין לו כלום. ולכן כל זוג צריכים לבקש הרבה ממנו יתברך על דעת ושכל, אשר השכל היבש אומר שצריכים להיות וותרנים, ואז השלום שורה בבית, ובפרט הבעל צריך להיות פיקח ולחפש רק את הטוב אצל אשתו, כי בוודאי אם התחתנתם, אתם זוג מהשמים, אתה רק צריך להתאזר במדת הסבלנות נגד אשתך, כי מסכנה היא עוברת את הגיהנום וכו', כי אני מבין מדבריך שאתה לא בן אדם קל כלל וכו', ובמקום לעזור לה, אתה יורד לחייה. ולכן אני מאד מאד מבקש אותך שתתאזר במדת הסבלנות, ואפילו שזה בא לך מאד מאד קשה, זכור מה שאמר התנא הקדוש (אבות פרק ה') לפום צערא אגרא, ודע לך כשאדם עוצר את עצמו לא לכעוס, בזה אפילו שנמצא במדור הקליפות וכו', הוא עולה עד עולם האצילות, שהוא בטל ומבוטל אל האין סוף ברוך הוא, כי הכל תלוי כפי מידת הסבלנות ולא להכנס בכעס, שבדרך כלל בא מגיאות וישות, אדם צריך לבטל את עצמו כל כולו אליו יתברך, ושלא יהיה לו אפילו משהו תרעומת על אשתו וכו', כי האשה היא חלק מבעלה, כמו שכתוב (בראשית ב' כ"ג) "עצם מעצמי ובשר מבשרי לזאת יקרא אשה כי מאיש לקחה זאת". אני מאד מקווה להקדוש ברוך הוא שתכניס את הדיבורים האלו בתוך לבך, ואתה תשתנה, ואז גם אשתך תשתנה, כי (סוטה יז.) איש ואשה זכו שכינה ביניהן, ואמרו (ירושלמי ברכות פרק ט' הלכה ח') אי אפשר לאיש בלא אשה ואי אפשר לאשה בלא איש אי אפשר לשניהן בלא שכינה, ובמקום שהשכינה נמצא שם הברכה מצויה, רק שיהיה ביניהם שלום ואהבה גדולה מאד, כי שלום אמרו חכמינו הקדושים (שבת י.) זה שמו של הקדוש ברוך הוא, ולכן אם מכניסים את הקדוש ברוך הוא בתוך הבית, זה נקרא שלום בית, היינו שמו של הקדוש ברוך הוא בתוך הבית. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|