שאלה: מאת בתיה: שלום לרב היקר. רציתי להתייעץ אתכם על משהו שמאוד מאוד כואב לי. אני מרגישה שבעלי סולד ממני. לאחרונה הוא כמעט ולא מגיע הביתה, ובפעמים שהוא כן בא, אז הוא בא מאוד מאוחר ולא מסתכל לכיווני. אני לא יודעת למה זה קורה, אולי זה בגלל שלפעמים הוא רוצה בקרבתי אני מסרבת, אבל מה אני יכולה לעשות לפעמים יש סיבות מוצדקות. מה אני צריכה לעשות כדי לשפר את המצב? השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר וארא כ"ז טבת התשע"ג
שלום רב אל בתיה תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. את צריכה לדעת שחכמינו הקדושים אמרו (תנא דבי אליהו רבה פרק י' סימן ה') אין אשה כשירה אלא העושה רצון בעלה; נישואין אמיתיים ומסורים וכו' וכו', צריך להיות שותפות של שניהם, היינו הבעל והאשה צריכים להיות שותפים מלאים בכל פרט ופרט מהחיים, וזה נישואין בריאים ומוצלחים, אבל הרגע שהאשה מתחילה להתחמק מהתפקידים שלה בבית וכו' וכו', אזי גם הבעל מתחיל להתחמק מהתפקידים שלו וכו' וכו', וזה פשוט מאד. ולכן איש ואשה צריכים להיות וותרנים אחד להשני, ולתת תשומת לב אחד להשני, וזו שלימות הבית, ועל ידי זה ממילא יש אהבה והבנה הדדית, אבל הרגע שרוצים אחד להשתלט על הזולת, דעו לכם שזה הס"מ שבא לשבור את הבית. הזוהר הקדוש קורא איש לבדו פלג גופא, חצי גוף, נמצא כשאדם מתחתן זה גוף שלם, כמו שכתוב (בראשית ב' כ"ד) "ודבק באשתו והיו לבשר אחד", היינו שניה חצי חצי, וביחד הם שלם, מה שאין כן כשאחד רוצה להשתלט על הזולת, זה הס"מ, היינו שישים על ארבעים, אני יותר ממך וכו', והרגע שהבעל או האשה חושבים שאחד יותר מהשני עם עשרה אחוזים, וההוא פחות ממני עם עשרה אחוזים, זה כבר נקרא ס"מ שישים על ארבעים. ולכן כל מי שרוצה שלום בית אמיתי, צריך לדעת שהאיש והאשה הם גוף אחד, וכמו שאמר החכם מכל האדם (קהלת ד') "טובים השנים מן האחד אשר יש להם שכר טוב בעמלם: כי אם יפלו האחד יקים את חבירו ואילו האחד שיפול ואין שני להקימו: גם אם ישכבו שנים וחם להם ולאחד איך יחם", ולכן אם רוצים שלום בית אמיתי, צריך להיות משני הצדדים, הן מהבעל והן מהאשה, לוותר אחד להשני, ואז הם חצי חצי שותפים שלימים, ותמיד יחיו ביחד באהבה ובהבנה הדדית, ויצליחו בחיי נישואיהם. כשהבעל מבקש אותך וכו', ותובע אותך וכו', אסור להתחמק ממנו וכו', אפילו שתהיי צודקת במאה אחוז, אבל כשהבעל מבקש וכו', והאשה מסרבת, זאת כבר נקראת אשה רעה וכו', כל הכבוד לך וכו', אבל לא מאיימים את הבעל עם דבר זה, חכמינו הקדושים אמרו (יבמות ס"ג:) היכי דמי אשה רעה אמר אביי מקשטא ליה תכא ומקשטא ליה פומא רבא אמר מקשטא ליה תכא ומהדרא ליה גבא; היינו אשה שהיא מתקשטת לפני בעלה, והיא מהפכת את פניה לפניו, היינו שלא רוצה להיות איתו וכו', עושה ברוגז ולא רוצה לאכול איתו וכו', ולא עוד אלא היא פותחת את פיה ומקללת ומגדפת אותו וכו', אזי אני שואל אותך למה שבעלך לא יעדר מהבית? מה יש לו בבית? רק קללות והשפלות וכו' וכו', וגם את לא רוצה להיות איתו כשמבקש אותך וכו', אזי מה את רוצה מבעל כזה? תאמיני לי זה בעל צדיק שעדיין נשאר איתך אפילו שעה אחת תחת גג אחד וכו'. אשה צריכה להיות מסורה לבעלה, ואז גם בעלה יהיה מסור אליה, החיים הולכים דו סטרי, אל תשכחי שבעלך עובד מאד מאד קשה להשיג פרנסה, ומקבל בעבודה עלבונות בזיונות השפלות וכו', והכל הוא סופג כדי שיהיה לך אוכל בשפע, ושיהיה לשלם את המשכנתא וכו', ולבסוף סך הכל מה שהוא מבקש זה אותך וכו', ואת עושה לו דווקא וכו', מה את רוצה שלא יברח מהבית? ולכן אם את רוצה שהבעל יאהב אותך ויהיה איתך תמיד בבית, תמסרי את כל כולך אליו וכו', ותראי לו תמיד אהבה, ואל תקמצי מחמאות אליו וכו', ואז תראי איזה בעל נפלא יהיה לך, שאף פעם לא יברח לך בלילות מהבית, וכבר אמר החכם מכל אדם (משלי כ"ז י"ט) "כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם", ופירש רש"י כמים הללו הפנים שאתה מראה לתוכן הן מראות לך. כן לב האדם לאדם חבירו לפי מה שאדם יודע שחבירו אוהבו כן הוא מראה לו פנים, אני מאד מקווה להקדוש ברוך הוא שתצייתי אותי, ואז תראי שהכל יסתדר על צד הכי טוב בביתך. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפני תשכילי ותצליחי.
|