שאלה: מאת אליהו: שלום לצדיק הקדוש. יש לי מנהג שכשאני קונה משהו בתחנת דלק על הדרך כמו בקבוק שתיה, אני משאיר כמה שקלים 'טיפ' למוכר. יש לי בזה כוונה לקדש שם שמים ולהראות שהחרדים לדבר השם יש להם לב רחב, ובאמת המוכרים האלו מודים לי מאוד בשמחה רבה על שחשבתי עליהם. אלא שלאחרונה העיר לי מישהו שרבנו ז"ל אומר שכשנותנים צדקה למקום לא טוב זה כמו פגם הברית וכו'. והרי כתוב בפירוש על הקופה שהמוכר הניח "תנו 'טיפ' לממן לי את הלימודים באוניברסיטה" או "חסר לי כמה שקלים כדי לטוס להודו", ונמצא שאני מסייע לו להגיע למטרתו. ובאמת נראה שיש משהו בדבריו, אך מצד שני הקידוש השם בדבר הזה הוא כל כך גדול שאולי ניתן לומר שאין זו צדקה למקום לא טוב אלא צדקה להגדיל את שם השם. ונפשי בשאלתי לדעת מה דעתכם הקדושה. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר שמיני כ"ג ניסן התשע"ג שלום וברכה אל אליהו נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רס"ד) צדקה היא תיקון הברית, כי פגם הברית הוא, כי הוא היה צריך להשפיע בקדושה למקום שצריך להשפיע, והוא סילק ההשפעה משם, והמשיכה חס ושלום למקום אחר, ועל כן התיקון על ידי הצדקה, שעל ידי זה חוזר ומשפיע אל הקדושה, ועל ידי זה נתתקן. ולכן זו מצוה גדולה לתת צדקה בכל יום ויום מחדש, וכמובא (שולחן ערוך יורה דעה סימן רמ"ז) א. מצות עשה ליתן צדקה כפי השגת יד, וכמה פעמים נצטוינו בה במצות עשה, ויש לא תעשה במעלים עיניו ממנה, שנאמר (דברים ט"ו ז') "לא תאמץ את לבבך ולא תקפוץ את ידך", וכל המעלים עיניו ממנה נקרא בליעל, וכאילו עובד אלילים, ומאד יש ליזהר בה, כי אפשר שיבוא לידי שפיכות דמים שימות העני המבקש אם לא יתן לו מיד, כעובדא דנחום איש גם זו. ב. לעולם אין אדם מעני מן הצדקה ולא דבר רע ולא היזק מתגלגל על ידה, שנאמר (ישעיה ל"ב י"ז) "והיה מעשה הצדקה שלום". ג. כל המרחם על העניים הקדוש ברוך הוא מרחם עליו, הגה: ויתן האדם אל לבו שהוא מבקש כל שעה פרנסתו מהקדוש ברוך הוא, וכמו שהוא מבקש שהקדוש ברוך הוא ישמע שועתו, כך הוא ישמע שועת עניים, גם יתן אל לבו כי הוא גלגל החוזר בעולם, וסוף האדם שיבא הוא, או בנו, או בן בנו, לידי מדה זו, וכל המרחם על אחרים מרחמין עליו, הצדקה דוחה את הגזירות הקשות וברעב תציל ממות, כמו שאירע לצרפית. הגה: והיא מעשרת, ואסור לנסות הקדוש ברוך הוא, כי אם בדבר זה שנאמר (מלאכי ג' י') "ובחנוני נא בזאת" וגו'. כל זה מדובר בענין צדקה שהוא דבר גדול מאד מאד לתת צדקה לכל בר ישראל. עם כל זאת אמרו חכמינו הקדושים (גיטין סא.) מפרנסים עניי נכרים עם עניי ישראל וכו', מפני דרכי שלום. כמובן שעיקר הצדקה צריכים לתת לכל בר ישראל להחיותו וכו', אבל אם יש שמה גוי וגם כן מבקש, צריכים לתת לו מפני דרכי שלום, וזה נאמר אפילו בצדקה, ומכל שכן טיפ שנותנים כדי לתת הרגשה טובה וכו', וכן כדי שיהיה שם טוב לבר ישראל, אין בזה שום בעיה, ואדרבה תבוא עליך ברכה. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|