שאלה: מאת נועם: לכבוד קדושת מוהרא"ש. קודם כל ברצוני לאחל לצדיק שהשם יתברך ייתן לכם כח ובריאות להמשיך ולענות לכולם כמו שאתם עושים כבר שנים על גבי שנים עוד מהכרך הראשון של 'אשר בנחל', ושתזכו להמשיך להגדיל תורה ולהאדירה. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר בהעלותך י"ג סיון התשע"ג
שלום וברכה אל נועם נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אין לתאר ואין לשער את גודל הזכות שיש לך שאתה לומד ברבים בין מנחה למעריב, ומחזק ומעודד את נשמות ישראל, זה מאד מאד חשוב בעיניו יתברך, עד כדי כך שאמרו בזוהר (תרומה קכ"ח:) תא חזי כל מאן דאחיד בידא דחייבא, ואשתדל ביה למשבק ארחא בישא, איהו אסתלק בתלת סלוקין מה דלא אסתלק הכי בר נש אחרא, גרים לאכפייא סטרא אחרא, וגרים דאסתלק קודשא בריך הוא ביקריה, וגרים לקיימא כל עלמא בקיומיה לעילא ותתא, ועל האי בר נש כתיב (מלאכי ב') "בריתי היתה אתו החיים והשלום". וזכי למחמי בנין לבנוי, וזכי בהאי עלמא וזכי לעלמא דאתי, כל מארי דינין לא יכלין למידן ליה בהאי עלמא ובעלמא דאתי, עאל בתריסר תרעי ולית מאן דימחי בידיה. ועל דא כתיב (תהלים קי"ב) "גבור בארץ יהיה זרעו דור ישרים יבורך הון ועושר בביתו וצדקתו עומדת לעד זרח בחושך אור לישרים" וגו', [בוא וראה כל מי שאוחז בידם של החייבים, ומשתדל שיעזבו את דרכיהם הרעות וכו', עולה במעלת הקדושה במקום שאף אחד לא יכול לעלות שמה וכו', והוא גורם להכניע את הסטרא אחרא, והוא גורם שיתייקר שמו של מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא, וגורם שבזכותו לכל העולמות יש קיום, וזוכה לראות בנים לבניו, וזוכה לכל טוב אמיתי ונצחי בזה העולם ובעולם הבא, וכל הבעלי דינים לא יכולים לדון אותו לא בעולם הזה ולא בעולם הבא, ונכנס בשלוש עשרה שערים של רחמים למעלה בשמים, ואין מי שימחה בו]. והנה דרכם של מגידי שיעור טובים מאד, שהם מתבלים את ההלכות שלומדים עם המון העם, עם סיפורי צדיקים, שזה דבר גדול מאד, וככה היה נוהג האיש אלקי הבן איש חי זי"ע, וכן אחריו כל החכמים, שמתבלים את דיבוריהם עם סיפורי צדיקים, ולכן תמשיך בעבודה הקדושה הזו, וזה דבר גדול מאד מאד, כי לבם של המון עם נמשך יותר אל אגדות חז"ל וסיפורי צדיקים. לא כל אחד מעוניין בתולדות הצדיקים, ולכן מה טוב ומה נעים שתשתמש רק עם התבלין של סיפורי צדיקים, לחבר אותם אל ההלכות ודברי ההתחזקות והמוסר שאתה מעביר להם. בענין לדעת את ההיסטוריה של כל ההצדיקים וסיפוריהם, זה בכלל לא ביטול זמן, אדרבה רביז"ל אמר (לקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רמ"ח) דע שסיפורי מעשיות מצדיקים, הוא דבר גדול מאד, כי על ידי סיפורים מצדיקים נתעורר ונתלהב הלב בהתעוררות גדול להשם יתברך בחשק נמרץ מאד, כי הרשימו שעשה אותו הצדיק שמספרין ממנו, על ידי עבודתו את השם יתברך, זאת הרשימו נתעוררת בעת שמספרין מהצדיק, והיא מעוררת להשם יתברך בהתעוררות גדול, וזה מושך את הלב אליו יתברך, והרב הקדוש מצאנז זי"ע בעל "דברי חיים" שאל פעם את המלמדים של בניו האם הם לומדים אתם מוסר, והשיבו כן! וכששאל אותם איזה ספרי מוסר? ענו ואמרו "חובת הלבבות". ענה ואמר להם לא לזה התכוונתי, אלא תספרו להם סיפורי צדיקים מהרבי רבי אלימלך מליזענסק זי"ע ומהרבי רבי זושא מאניפאלי זי"ע. רואים מזה את גודל הכח של סיפורי צדיקים, שמושכים את הלב של הילדים לחקות אותם, ולכן לעצמך לעיין בתולדות הצדיקים זה לא ביטול זמן, אדרבה זה הספר מוסר הכי גדול, שרואים את עבודתם של הצדיקים מאז קטנותם, וזה מכניס השתוקקות ורצונות לחקות אותם וכו', ולכן זה לא ביטול זמן כלל, אדרבה אשרי מי שיעסוק בסיפורי צדיקים שזה דבר גדול מאד, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רל"ד) שזה מטהר את המחשבה של האדם, עיין שם. אבל המון העם לא מעונינים בזה, רק לשמוע הלכות והתחזקות, ואת הדיבורים מתבלים בסיפורי צדיקים, וזה ימשוך את לבבם אליו יתברך. אשריך ואשרי חלקך שאתה זוכה לעסוק בעסק קדוש כזה, הקדוש ברוך הוא יתן לך חן ותישא חן בעיני כל רואיך.
|