שאלה: מאת משה: לכבוד כבוד קדושת מוהרא"ש שליט"א. היות ואני זוכה להפיץ את הספרים הנפלאים 'שאלות ותשובות בחסידות ברסלב' ברצוני לשאול: האם יש בעיה כלשהי להפיץ את הספרים למשפחות חרדיות, או לבחורי ישיבה שמא הם יחשפו לנושאים צנועים, או שאין מה לחשוש ואפשר להפיץ את הספר לכולם בלי יוצא מן הכלל? תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר מטות מסעי כ"ד תמוז התשע"ג
שלום וברכה אל משה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שספר הוא פתוח לכל העולם כולו, וכמו שאמר הרמב"ם, כשאדם מדפיס ספר הוא כמו שדורש לעשרת אלפים אנשים, כי איך שספר יוצא מידי המחבר, הוא כבר מסתובב מסוף העולם ועד סופו, ואי אפשר לעצור את זה. ולכן ראה לעסוק בהפצת מעיינות החכמה חוצה, לגלות ולפרסם את רביז"ל בעולם, ואני מוכרח להגיד לך שקיבלנו מרביז"ל מתנה שנקראת 'הפצה' – להפיץ את ספריו הקדושים בין שכבות העם, כי בפירוש גילה לנו (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן י"ד) שעל ידי שמקרבים בני אדם לעבודת השם יתברך מעלים את כבוד השם יתברך לשורשו, ואמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא פ"ח.) על הפסוק (ירמיה ט"ו) "אם תוציא יקר מזולל" – אלו שמקרבים בני אדם לעבודת השם יתברך, כי זה נקרא מוציא יקר מזולל, היינו מזילותה דגלותא. ולכן כל מי שילך להפיץ, תמיד יהיה לו כסף בכיס, וזה בדוק ומנוסה, כי מי שזורע רוחניות צומחת לו גשמיות, והלוואי שהיית מציית את מוהרנ"ת ז"ל שהניח לנו צוואה ארבעה ימים לפני הסתלקותו ואמר אז לאנשי שלומינו "העובדא שלכם יהיה יפוצו מעיינותיך חוצה", ואז אף פעם לא היה חסר לך כסף בכיס, והיית צוחק מכל המתנגדים והליצנים שמתלוצצים מזה. ובענין 'שאלות ותשובות בחסידות ברסלב', עדיף להפיץ את זה לאלו שעדיין רחוקים מקיום תורה ומצוות מעשיות, ומי מהחרדים שיצטרך את הספר הזה, ממילא זה יבוא אליו ביודעים ובלא יודעים, ולכן העיקר להפיץ את הספר הזה רק לאלו שעדיין לא קיבלו חינוך תורני. ואתה צריך לדעת שלכל ספר, ולכל קונטרס וחוברת, יש את הכתובת שלו, כי סוף כל סוף כולם יזכו להתקרב אל רביז"ל, שהוא נשלח לדורותינו אלו להעלות ולהגביה את כלל נשמות ישראל אליו יתברך, "לתקן עולם במלכות שד"י, וכל בני בשר יקראו בשמך להפנות אליך כל רשעי ארץ, יכירו וידעו כל יושבי תבל כי לך תכרע כל ברך תשבע כל לשון, לפניך הוי"ה יכרעו ויפולו, ולכבוד שמך יקר יתנו, ויקבלו כולם את עול מלכותך, ותמלוך עליהם מהרה לעולם ועד", שזה כל ענין ראש השנה של רביז"ל, להמליך את הקדוש ברוך הוא שהוא מלך ומלכותו בכל משלה, וכולם ידברו אליו יתברך, כמו שכתוב (צפניה ג' ט') "כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם הוי"ה לעבדו שכם אחד".
|