שאלה: מאת רחל נועה אושרית: לפני כעשר שנים קיבלתי על עצמי ללכת עם כיסוי ראש. כמה שנים אחר-כך בעלי אמר לי שהוא מעדיף שאלך עם פאה, ולאחר שקיבלתי היתר מרב – התחלתי ללכת עם פאה. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר כי תבוא י"ג אלול ה'תשע"ג
שלום רב אל רחל נועה אושרית תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. העיקר הוא לשמור מאד מאד על השלום בית, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (סוטה יז.) איש ואשה זכו – שכינה ביניהן, ואמרו (ירושלמי ברכות פרק ט' הלכה ח') אי אפשר לאיש בלא אשה, ואי אפשר לאשה בלא איש, אי אפשר לשניהן בלא שכינה, ובמקום שהשכינה נמצאת שם הברכה מצויה, רק שיהיה ביניהם שלום ואהבה גדולה מאד, כי 'שלום' אמרו חכמינו הקדושים (שבת י.) זה שמו של הקדוש ברוך הוא, ולכן אם מכניסים את הקדוש ברוך הוא בתוך הבית, זה נקרא שלום בית, היינו שמו של הקדוש ברוך הוא בתוך הבית.
ובענין פאה נוכרית וכו', את צריכה לדעת שיש מתירים ויש מחמירים, הן מחכמי האשכנזים, והן מחכמי הספרדים, וכל אחד ילך כפי שמקובל מאבותיו ורבותיו, ואלו שמחמירים לא יכולים לבטל את אלו שמתירים, כי הלא אפילו בין חכמי הספרדים יש המון שמתירים ללכת עם פאה נוכרית, כמו רבי שלום משאש זצ"ל שכתב בשו"ת 'שמש ומגן' (חלק ב' אבן העזר סימן ט"ז) "רבני ודייני הספרדים ואבות בתי הדין בארץ ובחוץ לארץ, כולם נשיהם יוצאות בפאה נכרית, ורק מעט מזעיר מהאברכים הספרדים של היום, או מחמת עניים או מחמת תמימותם, קיימו "ויאמר לאוסרים ה' עמכם" ונמנעו מזה, ומובטחני שעוד זמן גם הם יפקחו עיניהם ודעתם ויחזרו ללבוש פאה נכרית; עיין שם. והגאון הספרדי רבי יהושע בועז ברוך זצ"ל, בעל 'עין משפט' על הש"ס, בספרו 'שלטי הגבורים' על הרי"ף (שבת כ"ט: מדפי הרי"ף), התיר לבישת פאה נכרית לנשים נשואות, וכתב ששיער תלוש אינו ערוה, ואין בו משום פריעת ראש: "שיער המכסה שערה, אין כאן משום שיער באשה ערוה וגם לא משום פרועת ראש וכו', לא שנא שערות דידה לא שנא שערות של חברתה, כל עוד דעבידי לכיסוי השיער והן תלושות, אף על פי דקישוט הוא לה כדי שתראה בעלת שיער, אין בכך כלום ושפיר דמי". עיין שם. עם כל זאת אני תמיד מעורר שהפאה תהיה פאה צנועה וכו', לא ארוכה כמו שדה וכו', ולא עם צמות וכו', שזה באמת לא צנוע, וראוי לבת ישראל להתרחק מזה.
ולכן את צריכה לעשות כל מה שביכולתך למצוא חן בעיני בעלך, ותחיו ביחד בשלום ובאהבה ובהבנה הדדית, כדי שהשכינה תשרה בתוך ביתכם, ותכבדו ותייקרו אחד את השני, ותראו איך שהכל יסתדר על הצד הכי טוב, ותבשרו לי בשורות משמחות תמיד.
|