שאלה: מאת רובי: שלום רב. מה המעלה של זמירות השבת? והאם זה נכון שהדבר הכי חשוב בשולחן השבת הן הזמירות? תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר ויחי ח' טבת ה'תשע"ד
שלום וברכה אל רובי נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. ידוע שרביז"ל אהב מאד מאד אנשים פשוטים שמסלקים את דעתם וחכמתם לגמרי, ומרבים לדבר אליו יתברך, ועושים עבודות פשוטות כמו שאר האנשים הפשוטים, ובפירוש אמר (חיי מוהר"ן סימן תק"כ) שהוא אוהב מאד את העבודות הפשוטות של האנשים הפשוטים יראי השם וכו', והיה אוהב מאד מי שיכול לומר הרבה תחינות ובקשות בתוך הסידורים הגדולים וכו'. ובעיר ברסלב היה איש אחד שהיה רגיל לומר הרבה תחינות ותהילים ומעמדות בכל יום, ואמר רביז"ל שהוא מקנא באיש הזה שיכול לומר הרבה. וגם רביז"ל בעצמו קודם שהגיעה לו החולאת הכבד שנסתלק על ידה, קודם לזה כל ימיו היה מזמר זמירות הרבה בכל שבת ושבת ובמוצאי שבת, ומי שלא שמע אותו כשהיה מזמר בשבת "אזמר בשבחין" בליל שבת ו"אסדר לסעודתא" בבוקר, וכן שאר הזמירות "כל מקדש" ו"מנוחה ושמחה" וכו', לא שמע טוב מעולם, אשרי אוזן שמעה זאת, ואשרי מי שישמע זאת לעתיד בעולם הבא. והפליג רביז"ל מאד במעלת מי שזוכה לזמר זמירות בשבת בתמימות ופשיטות גמורה, וכן מובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ק"ד) שהיה אוהב מאד את העבודות הפשוטות של סתם בני אדם, האנשים הפשוטים הכשרים, והיה אוהב מאד מי שיכול לומר הרבה תחינות ובקשות בתוך הסידורים הגדולים, כדרך ההמון עם הכשרים. והיה מזהיר ומוכיח אותנו כמה פעמים, לזמר זמירות בשבת, והיה מקפיד וכועס מאד על מי שהוא חכם בעיניו ואינו מתאמץ לזמר זמירות בשבת ובמוצאי שבת או שאר עבודות פשוטות, כי עיקר היהדות הוא בפשיטות ובתמימות גמור, בלי שום חכמות, עיין שם. הרי שלך לפניך, שזו הייתה דעת רביז"ל – להתנהג בתמימות ובפשיטות גמורה, וידוע שרביז"ל אמר פעם למוהרנ"ת ז"ל "איך האב ליב דעם גראבען סידור" [אני אוהב את הסידור העבה], היינו מהסידורים הישנים שהיו שם כל מיני תפלות ותחינות ובקשות על כל פרט ופרט מה שאדם צריך, וכן היו שם הרבה תפלות שמתחילות עם יהי רצון וכו' וכו', ורביז"ל אהב מאוד מאוד מי שיכול לומר הרבה תפלות ובקשות בכל יום.
הקדוש ברוך הוא יזכנו לסלק את חוכמתנו המדומית לגמרי, ולקיים את דבריו ז"ל בתמימות ובפשיטות גמורה בלי שום חכמות והשכלות כלל, כמובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קכ"ג) העיקר והיסוד שהכל תלוי בו – לקשר עצמו להצדיק שבדור, ולקבל דבריו על כל אשר יאמר כי הוא זה, דבר קטן ודבר גדול. ולבלי לנטות חס ושלום מדבריו ימין ושמאל, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (ספרי שופטים) אפילו אומר לך על ימין שמאל ועל שמאל ימין – תציית אותו, ולהשליך מאיתו כל החכמות, ולסלק דעתו כאילו אין לו שום שכל, בלעדי אשר יקבל מהצדיק והרב שבדור. וכל זמן שנשאר אצלו שום שכל עצמו, אינו בשלימות, ואינו מקושר להצדיק; כי העיקר לבטל את שכלו המדומה והבדוי לגמרי, ולציית את הצדיק על כל אשר אומר, ורק זו נקראת התקרבות אמת לצדיק. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שתהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|