שאלה: מאת רבקה: שלום רב לאוהבי תורתך. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר ויחי ט' טבת ה'תשע"ד
שלום רב אל רבקה תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. אשריך ואשרי חלקך שזכית לקיים בשלימות מצות השבת אבידה, כי בדרך כלל כשאדם מוצא אבידה כל כך יקרה, אזי היצר הרע בא ומסית את האדם "למה לך להשיב את זה? עכשיו שלחו לך מהשמים עשירות" וכו', והוא לא יודע שהס"מ רוצה להכניס אותו במלכודת, ולכן אם אירע לך כמה פעמים מצות השבת אבידה, את צריכה מאד מאד לשמוח על גודל המצוה שזיכה אותך הקדוש ברוך הוא. ומה שרוצים לרמז לך, שתדעי מה שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קפ"ח) דע, שצריך לנסוע להצדיק לחזר על אבידתו, כי קודם שיוצא האדם לאויר העולם, מלמדין ומראין לו כל מה שצריך לעשות ולעבוד ולהשיג בזה העולם, וכיון שיצא לאויר העולם מיד נשכח מאיתו, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (נדה ל:). והשכחה היא בחינת אבידה, כמו שקראו חכמינו הקדושים את השוכח – אובד, כמאמרם ז"ל (אבות פרק ה') מהיר לשמוע ומהיר לאבד וכו'. וצריך לחזר ולבקש אבידתו, והאבידה שלו היא אצל הצדיק, כי הצדיק חוזר על אבידתו עד שמוצאה, ואחר שמוצאה, חוזר ומבקש אחר אבידות אחרים עד שמוצא גם אבידתם, עד שמוצא האבידות של כל העולם, על כן צריך לבוא להחכם לבקש ולהכיר אבידתו, ולשוב לקבלה אצלו. אך הצדיק אינו משיב לו האבידה עד שידרשנו אם אינו רמאי ושקרן, כמו שכתוב (דברים כ"ב ב') "עד דרוש אחיך והשבתו לו", ודרשו חכמינו הקדושים (בבא מציעא כ"ז:) 'עד שתדרוש את אחיך אם אינו רמאי'. ולכן צריכים הרבה לבקש את הקדוש ברוך הוא שיזכה להיות מקורב אל הצדיק האמת ושיחזיר לנו את האבידות שאבדנו מחמת עוונותינו המרובים, ואשרי מי שזוכה לומר את התפילה הזאת מספר "ליקוטי תפלות" השייכת לתורה הזו כדי שנתעורר להתקרב אל רביז"ל שהוא יחזיר לו את האבידה שאיבדנו, ונזכה להיות מקורבים אליו יתברך:
לקוטי תפילות חלק א' תפילה קכ"ז
"נשכחתי כמת מלב הייתי ככלי אובד. "תעיתי כשה אובד בקש עבדך כי מצותיך לא שכחתי", רבונו של עולם, "מי יתנני כירחי קדם כימי אלוה ישמרני, בהלו נרו עלי ראשי לאורו אלך חושך". מלא רחמים אתה יודע כל ההשגות והידיעות שידעה והשיגה נשמתי קודם שיצאה לאויר העולם הזה בעת שהייתי במעי אמי בתשעה ירחי לדה, שהיה נר דולק על ראשי והייתי מביט בה מסוף העולם ועד סופו, וכיון שיצאה לאויר העולם מיד נשכח ונאבד ממני כל האור הגדול הזה, ואני צריך כל ימי חיי לבקש ולחפש אחר זה. לחפש ולבקש בכל כוחי אחר אבדתי שאבדתי וששכחתי. ואני בעצם גשמיותי וקשיות עורפי, לא די שלא השתדלתי לחפש ולבקש כראוי אחר אבדתי, אף גם עשיתי מהיפך אל היפך, כי הלכתי אחר תאות לבי והרביתי לחטוא ולפשוע נגדך אשר על ידם הוספתי לאבד בידים עוד הרבה הרבה עד אשר נתרחקתי ממך כמו שנתרחקתי, ונשכח ונאבד ממני כל טוב נשמתי, כל טוב הנצחי, כל טוב האמיתי ואיני יודע שום דרך איך לבקש ולחפש אחר אבדתי. אבדותי הרבות מאד מאד אשר כמעט כמעט אבדתי את עצמי לגמרי חס ושלום. "לולי יהוה עזרתה לי כמעט שכנה דומה נפשי. לולי תורתך שעשועי אז אבדתי בעניי". ועתה מה אעשה ומה אפעל:
רבונו של עולם, יודע תעלומות עד אין חקר צופה נסתרות, צופה ומביט עד סוף כל הדורות, אתה לבד יודע כל אבדותי הרבים היכן הם, ובחסדך הגדול חמלת עלינו חמלה גדולה ויתירה וגילית לנו שכל אבדותינו של כל אחד ואחד הם אצל הצדיקים האמיתיים, אבל בעונותינו הרבים מאד, אנו רחוקים מאד מהצדיקים האמיתיים אשר אצלם הם כל אבדותינו, ואין אתנו יודע עד מה, מי הוא הצדיק האמת אשר אצלו כל אבדותינו, מכל שכן שאין אנו יודעים שום דרך איך לבקש ולחפש אצלו את כל אבדותינו הרבות והעצומות של כל אחד ואחד:
מלא רחמים, פקח עיניך וראה שוממותינו שאנו הולכים כתועים ואין לבקש, כיתומים ואין להם אב, כטמאים ואין לטהר, כדלים ואין לחננם. "אשא עיני אל ההרים מאין יבא עזרי". להיכן אנוס לעזרה, אל מי מקדושים אפנה, "ואמר אבד נצחי ותוחלתי מיהוה. זאת אשיב אל לבי על כן אוחיל. חסדי יהוה כי לא תמנו, כי לא כלו רחמיו":
על כן באתי לפניך בעל הרחמים האמת, שתרחם עלי למען שמך, ותחוס ותחמול עלי בעוצם חמלתך, יהמו ויכמרו מעיך ורחמיך עלי, ותיפקח את עיני מהרה שאזכה לראות ולידע את הצדיק האמת אשר כל אבדותי הם אצלו. ואזכה לשבור כל המניעות ולהתקרב אליו מהרה, וברחמיך תסייעני שאזכה להתייגע ולטרוח ולהשתדל בכל כוחי כל ימי לחפש ולבקש אצלו אחר כל אבדותי שאבדתי מעודי עד היום הזה, עד אשר אזכה למוצאם בחיי מהרה, באופן שאזכה לשוב אליך באמת ולהכיר אותך ולהתקרב אליך ולהתדבק בך באמת. ותשמרני ותצילני מעתה שלא אובד עוד שום אבדה כלל מעתה ועד עולם. רחם עלי למען שמך, חמול על תפלת הערער כמוני היום, כמו שכתוב: "פנה אל תפלת הערער ולא בזה את תפלתם", וכתיב: "כי לא בזה ולא שקץ ענות עני, ולא הסתיר פניו ממנו ובשועו אליו שמע. תודיעני אורח חיים שבע שמחות את פניך נעימות בימינך נצח, יהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי לפניך יהוה צורי וגואלי". אמן ואמן.
|