שאלה: מאת חגי: שלום לכבוד הרב. תשובה: |
||
בעזה"י מוצש"ק לסדר וארא כ"ה טבת ה'תשע"ד שלום וברכה אל חגי נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אדם צריך לחזור בכל יום בכל שעה ובכל רגע בתשובה, וזה עיקר השלימות, כי צריכים לזכור מה שאמר החכם מכל אדם (משלי כ' ט') "מי יאמר זכיתי לבי טהרתי מחטאתי", ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ו') שצריכים תמיד לעשות תשובה על תשובה, ואפילו שיודע שעשה תשובה כראוי, צריכים לעשות תשובה על תשובתו, פן ואולי הטעה את עצמו. וכתב על זה מוהרנ"ת ז"ל (לקוטי הלכות אונאה הלכה ג')ף ואפילו אם יודע אדם בעצמו שעשה תשובה שלימה, אף על פי כן צריך לעשות תשובה על תשובה הראשונה, כי מתחילה, כשעשה תשובה, עשה לפי השגתו, ואחר כך בודאי כשעושה תשובה בודאי הוא מכיר ומשיג יותר את השם יתברך. נמצא לפי השגתו שמשיג עכשיו בודאי השגתו הראשונה הוא בבחינת גשמיות. נמצא שצריך לעשות תשובה על השגתו הראשונה על שהתגשם את רוממות אלקותו, וכן לעולם. ולכן תמיד צריכים רק לחזור בתשובה שלימה, ואסור לחשוב שכבר חזרתי בתשובה וזהו זה, ומכל שכן וכל שכן שאדם יודע שפגם בין אדם לחבירו, עליו לבקש סליחה מחבירו, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (יומא פה:) עבירות שבין אדם למקום יום הכפורים מכפר, עבירות שבין אדם לחבירו אין יום הכפורים מכפר עד שירצה את חבירו; מכל שכן וכל שכן בגזל לא יועיל לו שום דבר עד שיחזיר מה שגנב וגזל מחבירו. ואם אדם לא זוכר למי חטא וכו', עליו לבקש רחמים ממנו יתברך שיסבב שכולם ימחלו לו, וכן כשאדם גזל את הרבים, אמרו חכמינו הקדושים (ביצה כ"ט.) גזל ואינו יודע למי גזל יעשה בהם צרכי רבים; ועיקר התשובה הוא וידוי דברים – להיות רגיל תמיד להתוודות להקדוש ברוך הוא, שזה הדבר הראשון לתשובה, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ד') שעוונותיו של אדם חקוקים על עצמותיו, כמו שכתוב (יחזקאל ל"ב) "ותהי עוונותם חקוקה על עצמותם", וזה מה שהורג את האדם, כמו שכתוב (תהלים ל"ד) "תמותת רשע רעה", ועל ידי וידוי דברים יוצאים מעצמותיו החטאים שחקוקים עליהם; וכתב הרמב"ם (פרק א' מהלכות תשובה הלכה א') כל מצות שבתורה, בין עשה בין לא תעשה, אם עבר אדם על אחת מהן בין בזדון בין בשגגה, כשיעשה תשובה וישוב מחטאו, חייב להתודות לפני האל ברוך הוא, שנאמר (במדבר ה') "איש או אשה כי יעשו" וגו', "והתודו את חטאתם אשר עשו" – זה וידוי דברים. וידוי זה מצות עשה, כיצד מתודין? אומר: אנא השם, חטאתי עויתי פשעתי לפניך, ועשיתי כך וכך, והרי נחמתי ובושתי במעשי ולעולם איני חוזר לדבר זה, וזהו עיקרו של וידוי, וכל המרבה להתוודות ומאריך בענין זה הרי זה משובח; ותיכף ומיד כשאדם זוכה להתוודות, אזי אסור לו להתבלבל מאף דבר שבעולם, ויאמין באמונה אמיתית שהקדוש ברוך הוא ימחול לו, ושב ורפא לו.
|