תשובה:
ככל שמתקרב
"תשעה באב", נוהגים להחמיר יותר במנהגי האבלות, וכבר אמרו חז"ל
"משנכנס אב ממעטים בשמחה", דהיינו נצטווינו להימנע מדברים המביאים לידי
שמחה, כגון:
בניית בנין של שמחה לבנו, שיפוצים וסיוד הבית, קניית דברים חדשים,
תפירה וסריגה וכו', ולכן משתדלים להימנע גם מנסיעות מיותרות ללא צורך, כגון
לטיולים בילויים וכדומה, וכן יש כאלה שלא טסים במטוס בימים אלו, ונמנעים מעריכת
ניתוחים, משפט עם גוי וכו', משום שהימים האלה הם ימים של דין, וכן כדי שנתאבל על
חורבן בית המקדש, שנרגיש שאבדנו את משוש ליבנו, חמדת נפשנו, ומהו גודל האבידה
בחיסרון של בית המקדש, ונתאר לעצמנו אדם שאיבד את מחמד עינו, כמה בוכה וכמה מתאבל
ומבכה שמים וארץ בשבילו, ובודאי לא נוסע לטיולים וכו' בימים שבהם קרה האסון וכו',
ולכן חכמינו זכרונם לברכה החמירו עלינו בכל זה כדי שנתאבל ועם זה נצפה ונייחל
לבנין בית המקדש, בפרט עתה עינינו רואות איך כל העולם כולו לוטש עיניו על מקום
המקדש וקדשיו, והיאך שועלים קטנים הלכו בו, על זה היה דוה לבנו.
ולכן לכתחילה אין
ללכת לחופשה בתשעת הימים, כדי שלא להסיח דעת מהחורבן, אף שמעיקר הדין אין בזה
איסור, בתנאי שלא נערכים בבתי המלון ובצימרים, מסיבות עם מוזיקה ונגינה, בידור,
וכו', וללא ספא או סאונה במים חמים לתענוג, וכו', בילויים, טיולים וכו'.
אמנם בנידון שאלתכם,
שאין אפשרות לקבל חופש רק בזמן הזה, והנופש הוא רק למטרת מנוחה לחתחזק בבריאות,
ושלום בית וכו', ולא לשם בילוי ותענוגות וכו', יש להקל.
ואיסור חמור ללכת לבית
מלון או לצימר למטרת נופש ביום תשעה באב עצמו, שהרי הוא מסיח דעתו לגמרי מהאבלות
ואינו משתתף עם הציבור להתאבל על ירושלים, אמנם במוצאי תשעה באב מותר כבר ללכת,
דהרי כבר רוב דיני האבלות מסתיימים (לבד מאכילת בשר שנוהגים להחמיר עוד יום
נוסף, לבני ספרד עד סוף היום ולבני אשכנז עד חצות).
וכל המתאבל על
ירושלים זוכה ורואה בשמחתה, ונזכה שימים אלו יתהפכו לימים טובים, במהרה בימינו
אמן!
התשובה נמסרה ע"י הרה"ג ר' גד סולומן, מורה צדק בבית ההוראה 'צדק ומשפט' של חסידי ברסלב ביבנאל.
|