שאלה:
שלום וברכה, רציתי לשאול לגבי ברכה על אורז, מה מברכים ברכה ראשונה? כי אם מברכים מזונות אז למה ברכה אחרונה נפשות ולא על המחיה?
תשובה:
- על אורז מבושל מברכים ברכה ראשונה מזונות מפני שהוא מזין, וברכה אחרונה "בורא נפשות" מפני שאינו ממיני דגן.
- על אורז שאינו מבושל אלא קלוי וכדומה כגון פריכיות אורז, יש מחלוקת בין פוסקי זמננו: דעת הגרש"ז אויערבך והגר"ע יוסף – לברך "אדמה". דעת הגרי"ש אלישיב – לברך "מזונות" דעת הגר"מ אליהו – לברך "שהכל" למעשה מנהג רוב הספרדים וחלק גדול מהאשכנזים לברך אדמה, ויש מהאשכנזים המברכים "מזונות", והנוהגים כהרב אליהו מברכים "שהכל" ברכה אחרונה לכל הדעות "בורא נפשות".
- על פצפוצי אורז וכל הנעשה מהם (והם העיקר), לרוב הדעות מברכים "בורא מיני מזונות", אולם דעת הגר"מ אליהו לברך "שהכל". ברכה אחרונה לכל הדעות "בורא נפשות".
ביאור:
- בתלמוד בבלי (ברכות דף לז.) מבואר שהכוסס אורז (אוכלו חי) מברך "בורא פרי האדמה", ואילו על אורז מבושל מברכים "בורא מיני מזונות", ופירשו הפוסקים שאע"פ שאינו ממיני דגן מברכים "מזונות" מפני שהוא משביע וסועד, וכך פסק להלכה בשו"ע או"ח סימן ר"ח סעיף ז'. אמנם יש מחלוקת פוסקים במקרה שהאורז אינו דבוק כמו תבשיל אלא "אחד אחד", שיש אומרים שבמצב כזה אין לברך "מזונות" אלא "אדמה" מפני שאינו נחשב מבושל אלא ככוסס אורז חי, ומבואר באריכות בבית יוסף בסימן רח', אולם למעשה מנהג רוב העולם לברך מזונות על כל אורז מבושל, כ"פ בספר הלכה ברורה. ושם בגמרא אמרו שלאחריו לא מברכים, ופירשו הפוסקים שמברכים אחריו "בורא נפשות" אבל לא ברכת "מעין שלוש" מפני שהיא נתקנה רק על פירות שבעת המינים בלבד, ואורז אינו משבעת המינים, וכך נפסק להלכה בשו"ע שם.
- לגבי פריכיות אורז שנעשים מאורז קלוי ומותפח בחום ללא בישול במים, נחלקו הפוסקים, דעת הגאון רבי שלמה זלמן אויערבאך שהובא בספר ברכת ה' וכן דעת הגר"ע יוסף בחזון עובדיה שיש לברך "אדמה" שהרי לא עבר בישול ודינו ככוסס אורז, אמנם דעת הגאון רבי יוסף שלום אלישיב שמכיון שנדבקו ע"י החום דינם כמבושל ויש לברך עליהם "מזונות" וכך נוהגים חלק מהאשכנזים, דעת הגאון רבי מרדכי אליהו, שיש כאן ספק בין ברכת מזונות לברכת אדמה, ובנוסף האורז איבד צורתו לגמרי ולכן יש לברך "שהכל". ברכה אחרונה על פריכיות אורז לכל הדעות "בורא נפשות", כי כך ברכת אורז תמיד.
- פצפוצי אורז כתב רבי משה פיינשטיין בשו"ת אגרות משה (ח"א אה"ע סימן קיד') שהם נעשים מאורז שעבר בישול ואחר כך קלו אותו לייבשו, לכן דינו כאורז מבושל שברכתו "מזונות" ו"בורא נפשות", וכ"פ בספר הלכה ברורהכדעת רוב ככל הפוסקים, אך כמובן שאם מתברר שיש פצפוצי אורז שנעשים רק באמצעות קליה, תהיה ברכתם כברכת פריכיות אורז. דעת הגר"מ אליהו שגם כאן מאחר וצורתו השתנתה יש לברך "שהכל"