שאלה:
מאחר וכמה מאנ"ש היקרים פנו בשאלה לבית הוראה, כיצד נכון לעמוד בתפילת לחש, מאחר ובבית הכנסת המרכזי ארון הקודש עומד במקום מסוים, ובבית הכנסת הגדול עומד בצד אחר, וכן בכוללים, ובפרט שרואים כמה מאנ"ש היקרים שעומדים בצורת אלכסון בזמן התפילה, ונפשם בשאלתם מה הנכון ביותר לעשות?
תשובה:
בשו"ע סימן צד' סעיף א' מבוא שיש לאדם לכוון פניו בזמן התפילה כנגד ירושלים ויכוון שעומד גם כנגד המקדש וקודש הקדשים, א"כ אנו שדרים בצפון צריכים לכוון עצמנו לצד דרום שזהו הכיוון כנדרש ירושלים.
והן אמת שהזווית הנכונה כפי שנראה במצפן היא באלכסון, אך מכיוון שכתבו הפוסקים שצריך להתפלל כנגד ארן הקודש, לכן אצלנו אף שיש מקום שארון הקודש במקום אחד ובמקום שני במקום אחד, יש על הציבור לעמוד כנגדו ולא באלכסון, וכתב המ"ב שם ס"ק י' שאף אם הארון לא נמצא ממש במקום הנכון אין ליחיד לשנות עצמו לצד הנכון יותר, כדי שלא יפרוש מן הציבור אלא יצדד את פניו בלבד לצד המכוון כנגד ירושלים, וכ"כ בהלכה ברורה ס"ק ט' בשער הציון שאין לפרוש מן הציבור אלא יתפללו כולם יחד לאותו כיוון.
ובפרט שלא ראינו זאת אצל מוהרא"ש זצוק"ל אלא תמיד היה מתפלל כנגד ארון הקודש גם שיהיה מתפלל פעמים כאן ופעמים כאן.
לסיכום: אין לשנות מהציבור ויש לעמוד באופן ישר, והעיקר לכוון לבו לאביו שבשמיים.
בברכה
מפי ראש הישיבה הרה"ג הרב אמדדי שליט"א
אין כותבים בשו"ע סימן צד' אלא בשו"ע סימן צ"ד או צד סתם
צד' נראה כתחילית מלה: צד'קה, צד'דים,