שאלה: מאת רחל: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר במדבר ד' סיון ה'תשע"ב שלום רב אל רחל תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. קודם המקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים ולא תוסיפו לדאבה עוד. זה רק ענין של מנהג ולא של הלכה, יש אומרים שבשנה הראשונה לא אומרים יזכור. למה? כי אז אדם שבור ורצוץ והוא בוכה הרבה, ויפריע להמתפללים מרוב הבכיות וכו', ויש שבכלל לא מתייחסים אל הטעם הזה, כי מה בכך שאם יבכו? וכי בשנה שניה שלישית ורביעית וכו' וכו' לא בוכים? ולכן כן אומרים, וכן מדליקים נר נשמה. אני נהגתי כן לומר יזכור בשנה ראשונה, וכן הדלקתי נר נשמה, כי אי אפשר לתאר ולשער את גודל הזכות להנשמה כשמזכירים אותה לטובה בזה העולם, ואם היו בני אדם יודעים איזה טובה זה להנשמה בכל העולמות כשרק מזכירים אותה לטובה, היו עושים איזה מצוה וכו', או דבר טוב לזכות הנשמה וכו', כי שמה זה מאד מאד יקר. ולכן לא צריכים להתבלבל משום בריה שאומר אחרת, אדם צריך לדעת היה לו אבא או אמא שנפטרו, עליו לעשות כל מה שביכולתו לעזור להם שיהיה להם טוב למעלה, כי בשמים מתחיל ענין אחר לגמרי עם הנשמות, שם הוא רק עולם הגמול, ושם כבר לא יכולים לעשות שום דבר, כל זמן שאדם חי הוא יכול לעשות הרבה הרבה מאד מאד להנשמה שלו, אבל כיון שנסתלק מזה העולם, כבר לא יכול לעשות שום דבר, וכעין שאמרו חכמינו הקדושים (שבת ל.) לעולם יעסוק אדם בתורה ובמצות קודם שימות שכיון שמת בטל מן התורה ומן המצות ואין להקדוש ברוך הוא שבח בו, והיינו דאמר רבי יוחנן מאי דכתיב (תהלים פ"ח ו') "במתים חפשי" כיון שמת אדם נעשה חפשי מן התורה ומן המצות. ולכן כל זמן שאדם חי עליו לעשות הרבה לנשמתו, ומכל שכן לנשמת אבותיו שנסתלקו, שזה זכות מאד מאד גדולה לנשמות למעלה, ולכן לא צריכים לשמוע מה שאחרים אומרים, זה רק ענין של מנהג ולא הלכה, ולכן תשתדלי לומר יזכור וכן להדליק נר נשמה, והקדוש ברוך הוא יניח את הנשמה במנוחה עליונה, ותגיע למחוז חפצה בקלות. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפני תשכילי ותצליחי.
|