שאלה: מאת אהרן: התקרבתי לרבינו, ויש לי הרבה מניעות מאבי שמשמש באדמו"רות. תמיד הוא אומר לי שאני סוטה מדרך אבותיי שהיו צדיקים גדולים ולא אחזו מדרך זו של ברסלב. איך אני יכול להתחזק? וכיצד אני צריך להתנהג עם אבי מורי שליט"א? תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר בא ראש חודש שבט ה'תשע"ד שלום וברכה אל אהרן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל גילה לנו (סיפורי מעשיות מעשה ז' מהזבוב והעכביש) שקודם שירדה נשמתו לזה העולם עשה הס"מ רעש בשמים, ואמר: אם הנשמה הזו תרד אין לי כבר מה לעשות בזה העולם, כי הוא יחזיר את כל העולם כולו בתשובה. וענו לו (יחזקאל ז' ו') "קץ בא בא הקץ", כי עם ישראל צריכים כבר להיגאל, ולכן הנשמה הזו מוכרחת לרדת לזה העולם, ואתה תצא ותמצא לעצמך עצה נגד הנשמה הזו. ויצא הס"מ וחזר עם איזה זקן וכו', וצחקו וכו', ואמר: אני כבר לא מפחד שהנשמה הזו תרד, כי מצאתי עצה נגדו, עיין שם. ואמרו אנשי שלומינו שהעצה היתה שכל דבר רביז"ל יהיה ללעג ולקלס בעיני העולם וכו', כי תמיד ידבקו כל מיני מטורפים וכו', שאין להם שום שייכות אל חסידות ברסלב, אבל העולם לא יודעים מזה וכו', וממילא יהיו מניעות לכל מקורב להתקרב אל רביז"ל. ובפרט בנן של קדושים לו יהיה מאד מאד קשה להתקרב, כי הרי הטעו אותם כמה דורות נגד דעת רביז"ל וכו' וכו', ולכן קשה מאד להתקרב, ובפרט לאחד שאביו רב מפורסם וכו' או אדמו"ר וכו', עם כל זאת ידוע שמי שמתנהג על פי דעת רביז"ל בתמימות ובפשיטות גמורה, גילה לנו רביז"ל שאין דרגא בעולם שאני לא יביא אותו אליה. הדבר הראשון – הענין של שמחה והתחזקות, שאדם צריך לחזק את עצמו להיות בשמחה עם כל נקודה ונקודה טובה שיש בו, ולא יתן לעצמו ליפול בשום פנים ואופן, אפילו שעשה כבר מה שעשה, עליו לדעת מה שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ע"ח) אין שום יאוש בעולם כלל! אין דבר כזה להתייאש! ואמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן קי"ב) אם אתה מאמין שיכולים לקלקל תאמין שיכולים לתקן. הדבר השני – להרגיל את עצמו לדבר אל הקדוש ברוך הוא כאשר ידבר איש אל רעהו, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ק') שמקטן ועד גדול אי אפשר להיות איש כשר באמת, כי אם על ידי התבודדות. והיה מזכיר כמה וכמה צדיקים מפורסמים אמיתיים ואמר שכולם לא באו למדרגתם כי אם על ידי התבודדות ושיחה בינו לבין קונו; ודבר זה צריך להיות בתמימות ובפשיטות גמורה, בלי שום חכמות כלל, רק לדבר אל הקדוש ברוך הוא, ואת זה יכולים לקיים בכל מקום כי מלא כל הארץ כבודו, ובכל מקום שהוא נמצא הוא יכול לדבר משם אל הקדוש ברוך הוא, ואת זה אף אחד לא צריך לדעת, כי יכולים לשבת אפילו על יד גמרא פתוחה ולדבר אל הקדוש ברוך הוא וכו', או שהולכים לטייל ומדברים עמו יתברך. והכלל – אף אחד לא צריך לדעת שהוא עוסק בשיחה בינו לבין קונו, ושופך את לבו הנשבר אליו יתברך. הדבר השלישי – הוא סדר דרך הלימוד של רביז"ל, המובא באריכות (שיחות הר"ן סימן ע"ו) בענין הלימוד תורה שצריכים ללמוד הרבה מאד בכל יום, טוב ללמוד במהירות ולבלי לדקדק הרבה בלימודו, רק ללמוד בפשיטות בזריזות ולבלי לבלבל דעתו הרבה בשעת לימודו מענין לענין, רק יראה להבין הדבר בפשיטות במקומו. ואם לפעמים אינו יכול להבין דבר אחד, אל יעמוד הרבה שם, ויניח אותו הענין וילמוד יותר להלן. ועל פי הרוב ידע אחר כך ממילא מה שלא היה מבין בתחילה כשילמד כסדר בזריזות להלן יותר. ואמר: שאין צריכין בלימוד רק האמירה לבד, לומר הדברים כסדר, וממילא יבין. ולא יבלבל דעתו בתחילת לימודו שירצה להבין תיכף, ומחמת זה יקשה לו הרבה תיכף ולא יבין כלל רק יכניס מוחו בהלימוד ויאמר כסדר בזריזות וממילא יבין. ואם לא יבין תיכף – יבין אחר כך. ואם ישארו איזה דברים שאף על פי כן לא יוכל לעמוד על כונתו, מה בכך? כי מעלת ריבוי הלימוד עולה על הכל, וכמו שאמרו חכמינו הקדושים (עבודה זרה י"ט) לגמור והדר לסבור ואף על גב דלא ידע מה קאמר, שנאמר (תהלים קי"ט כ') "גרסה נפשי לתאבה", כי על ידי ריבוי הלימוד שילמוד במהירות ויזכה ללמוד הרבה, על ידי זה יזכה לעבור כמה פעמים אלו הספרים שלומד, לגומרם ולחזור להתחיל ולגומרם פעם אחר פעם. ועל ידי זה ממילא יבין בפעם השני והשלישי כל מה שלא היה מבין בתחילה, כל מה שאפשר להבין ולעמוד על דבריהם. ודיבר רביז"ל הרבה מאד בענין זה, ואי אפשר לבאר דברים אלו בכתב היטב. אבל באמת הוא דרך עצה טובה מאד בענין הלימוד, כי על ידי זה יכולים לזכות ללמוד הרבה מאד לגמור כמה וכמה ספרים, וגם יזכה להבין הדברים יותר מאשר היה לומד בדקדוק גדול כי זה מבלבל מאד מן הלימוד, וכמה בני אדם פסקו מלימודם לגמרי על ידי ריבוי הדקדוקים שלהם, ומאומה לא נשאר בידם. אבל כשירגיל עצמו ללמוד במהירות בלי דקדוקים הרבה, התורה תתקיים בידו, ויזכה ללמוד הרבה מאד, גמרא ופוסקים כולם, ותנ"ך ומדרשים וספרי הזוהר וקבלה ושאר ספרים כולם. וכבר אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן כ"ח) שטוב לאדם שיעבור בחייו בכל הספרים של התורה הקדושה. ולכן עצתי אמונה – שאתה בכלל לא צריך לספר לאביך נ"י שאתה מקורב אל רביז"ל וכו', כי למה לך לגרום לו עגמת נפש בחינם וכו', וכן למה אתה צריך להמשיך על עצמך מניעות בחינם וכו', אדרבה, אם תלמד בכל יום חומש ורש"י עם התרגום, ותעשה לעצמך שיעור לימוד בכל יום במשניות כסדרן, ואם תזכה לחטוף בכל יום ח"י פרקים משניות – אין למעלה מזה, כמובא בדבריו ז"ל (שיחות הר"ן סימן קפ"ה) ודבר זה מובא מגורי האריז"ל, וכן זו הנהגה מאדמו"רי טשרנוביל, ולכן אתה יכול להגיד לאביך שראית את זה ב"לקוטי תורה" מהמגיד מטשרנוביל זי"ע, וכן תלמד כסדרן שיעור בש"ס ובשולחן ערוך וכו', ותראה איך שאביך יהנה ממך, כי יראה שפתאום השתנית לטובה, וכן תראה לכבד אותו מאד מאד. ועל כולם, להתבודד אל הקדוש ברוך הוא שאת זה אף אחד לא צריך לדעת, כי השלימות של ההתבודדות זה ללכת למקום שאין שמה בני אדם ולהשיח ולספר את כל אשר עם לבבו אליו יתברך, ודבר זה לא צריכים לספר לאף אחד וכו' וכו', וכך אביך לא ידע כלום, וירא שמים יוצא ידי שניהם – מצד אחד הוא מקיים כיבוד אב ואם, ומצד שני הוא מקורב אל רביז"ל ואף אחד לא יודע ממנו, וכמו שאמרו חכמינו הקדושים (תנחומא כי תשא) אין לך יפה מן הצניעות, שנאמר (מיכה ו') "ומה הוי"ה דורש ממך כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת". הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שתהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|