שאלה: מאת גלעד: לכבוד קדושת הצדיק. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר וישלח י"א כסליו ה'תשע"ד
שלום וברכה אל גלעד נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. הכלל הראשון – אתה צריך לדעת שאסור להכנס עם בני אדם בויכוחים, כי מי שמתווכח עם הזולת אזי הוא כבר המפסיד, כי טבע של אדם שהוא רוצה להיות המנצח, ולכן כשמישהו להתווכח איתך באיזה נושא שרק יהיה וכו' וכו', הוא רוצה לנצח אותך, ולכן אין טעם שתכנס איתו בויכוחים כי אף פעם לא תבוא לגמר וכו', וכמו שכתוב (איוב ט"ז ג') "הקץ לדברי רוח או מה ימריצך כי תענה", ולכן אין טעם בכלל לענות כשאחד בא רק לנצח, כי אף פעם זה לא יגמר, כל מה שתגיד זה יהיה כמו שאתה טוחן מים, וזה יביא רק לכאב לב ולמריבות. רק כשאדם שואל ורוצה להתעניין מה זה, אז כדאי להסביר לו בהרחבה ובפרטי פרטיות. הענין של אמונת חכמים שזה יסוד כל התורה כולה, אף אחד לא תופס שזה דברי חכמינו הקדושים, כמאמרם ז"ל (מכילתא בשלח) על הפסוק (שמות י"ד) "ויאמינו בהוי"ה ובמשה עבדו" – אם במשה האמינו קל וחומר בהוי"ה? בא זה ללמדך שכל מי שמאמין ברועה נאמן כאילו מאמין במאמר מי שאמר והיה העולם; ולכן אם אין לאדם אמונת חכמים סימן שאין לו גם אמונה בהקדוש ברוך הוא.
והנה עכשיו מתקרבים ימי חנוכה הקדושים שזה בעצמו אמונת חכמים, כי נר חנוכה מסוגל לאמונת חכמים, כמאמרם ז"ל (שבת כ"ג.) שמברכים "אשר קדשנו במצותיו וצונו להדליק נר של חנוכה", והיכן ציונו? רב אויא אמר: מהפסוק (דברים י"ז י"א) "לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל", רב נחמיה אמר: מהפסוק (דברים ל"ב ז') "שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך", הרי שלך לפניך, שכל מצות חנוכה הוא מצוה מדרבנן שאנחנו מחוייבים לשמוע בקולם, נמצא שנר חנוכה מסוגל לאמונת חכמים, שזה דבר גדול מאד מאד.
העיקר ראה לשמוח שאתה זוכה לדעת מרבי אמת כזה, רבי נורא ונפלא כזה, רבי שמחזק אותנו ומעודד אותנו על שמחה, ומורה לנו דרך איך לעבור זה העולם בשלום, ולחיות חיים טובים ונעימים ומאושרים, ותן תודה להקדוש ברוך הוא על זה שזכית להתקרב אל רביז"ל, אבל אל תכנס עם אף אחד בויכוחים, יאחז כל אחד את דרכו ונשמע ונתבשר בשורות משמחות תמיד.
|