שאלה: מאת אלגד: לכבוד מוהרא"ש שליט"א, חנוכה שמח. אבקש להבין מעט מהבנת ועומק הסיפור על 'המלך והעניו' שבספר סיפורי מעשיות. תודה רבה. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר מקץ ראש חודש טבת (ו' דחנוכה) התשע"ג
שלום וברכה אל אלגד נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. על הסיפורי מעשיות יש כבר רמזים רבים, והם בספר "רמזי מעשיות" מהרב הקדוש מטשערין זי"ע, וכן תמצא נפלאות רבות בספר הנפלא "נהר אפרסמון", ותוציא לעצמך רמזים משם, ותמצית הסיפור שיכולים ללמוד מזה, שמי שבטל לגמרי לאין סוף ברוך הוא, ורחוק מכל השקרים של הבלי העולם הזה, הוא נמצא תחת וילון וכו', ואף אחד לא יכול להכיר אותו, כי מרוב העלמתו והסתרתו מן העולם, אין לאף אחד שום השגה בו, שזה כלל הצדיקי אמת הנכללים לגמרי באין סוף ברוך הוא, בביטול כל ישותם, קשה מאד מאד להשיג אותם, ואדרבה נופל עליהם קושיות וספיקות רבות, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן נ"ב) מה שקשה קושיות על הצדיקים, זהו מוכרח להיות. כי הצדיקים מתדמים ליוצרם, וכמו שקשה קושיות על השם יתברך, כמו כן בהכרח שיהיה קשה קושיות על הצדיק, כי הוא מתדמה אליו יתברך, ובענין הקושיות שקשה על השם יתברך, מרגלא בפומיה רביז"ל לומר, אדרבא כך ראוי להיות דייקא, שיהיו קושיות על השם יתברך, וכך נאה ויפה לו יתברך לפי גדולתו ורוממותו. כי מעוצם גדולתו ורוממותו, שהוא מרומם מאד מדעתנו, על כן בוודאי אי אפשר שנבין ונשיג בשכלנו הנהגתו יתברך. ועל כן בהכרח שיהיו עליו יתברך קושיות, כי כך נאה ויפה להבורא יתברך, שיהיה מרומם ונשא מדעתנו, שעל ידי זה קשה קושיות, ואם היה הנהגתו כפי חיוב דעתינו, אם כן היה, חס ושלום, דעתו כדעתינו. וידוע אשר וילון זה אחד מהשבע רקיעין וכו'. ולכן כל מי שנכלל יותר ויותר בו יתברך, הרי הוא עניו בתכלית העניוות, עד שהוא בעיני עצמו כלום וכו', ובכלום אין לאף אחד השגה וכו', כמו ברוחניות חיות אלקות שאין לאף אחד השגה וכו', ומכל זה יכולים לראות מעלת הצדיקים הקדושים שזוכים להתייגע עשיריות שנים בתפלה שיחה בינו לבין קונו, ולדבק את עצמו בו יתברך, עד שנעשים בטלים ומבוטלים באין סוף ברוך הוא, עד שאין לאף אחד שום השגה בהם. אשרי מי שמציית את רביז"ל הן בענין שיחה בינו לבין קונו, שהוא התבודדות, והן בענין לימוד סדר דרך הלימוד, ויתנהג ככה ימים ושנים, ועל ידי זה גם אצלו יתבטל כל ישותו וכו' וכו', ויהיה נכלל באין סוף ברוך הוא, אשרי לו.
|