האם
מתן מעשר מכספים זה חיוב או מנהג? ואם יש לאדם חובות עדיין צריך לתת?
תשובה:
מעלת מעשר כספים היא כל כך גדולה מנוסה ובדוקה כמו שאמר הנביא, הביאו
את המעשר אל בית האוצר ובחנוני גם בזאת אם לא אפתח לכם את ארובות השמיים והריקותי
לכם ברכה עד בלי די", ומי שנותן מעשר
כספים עדיף שיאמר שנותן בלי נדר.
ומי שקשה לו הרבו הפוסקים להמליץ עליו שאינו חייב
ובפרט מי שגר בשכירות ויש לו הרבה חובות.
אך כדאי למסור נפש עבור מעשר כספים, כי
העשירות מובטחת שרק בזה מותר לנסות את הקב"ה.
ובילקוט יוסף דיני חינוך קטן הערות מהלכות צדקה הביא שכיוון שגדולי הפוסקים הראשונים שהשמיטו דין מעשר
כספים לעניים בזמן הזה, משמע שאין שום חיוב מדינא אפילו מדרבנן לתת מעשר כספים, וגם
הרמב"ם ומרן השלחן ערוך שהזכירו מעשר כספים, סיימו שעל כל פנים לא ימנע אדם מלתת
שלישית השקל לשנה, משמע שאין המעשר חובה מן הדין.
וראה מה שהאריך בזה בשו"ת יחוה
דעת ח"ג (סי' עו), ושם העלה דלדידן אין מעשר כספים אלא מתורת מנהג.
התשובה נמסרה ע"י הרה"ג ר'
יעקב עמרם ועקנין, מורה צדק בבית ההוראה 'צדק ומשפט' של חסידי ברסלב ביבנאל.
»
»
גם אתם רוצים לשאול שאלות בהלכה?
[וישנם דעות המקילים לטבול אפילו במים חמים וכן העלה מהר"י עייש שלא אסרו חכמים כשמתכווין לשם טבילה, וכן דעת
הקרבן נתנאל והנודע ביהודה שכל איסור מים חמים בשבת זה רק ע"י רחיצה אך טבילה
מותרת אפילו במים חמים]. לסיכום: הטוב ביותר שתטבול במקווה קרה ולא חמה,ואם קשה יש להקל במקווה פושרת אך
לא במים חמים,
[אך ישנם פוסקים כנ"ל המקילים לטבול
בשבת במקווה שמימיה חמים)