שאלה: מאת יהודה: שלום כבוד הרב. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר ויצא ד' כסליו ה'תשע"ד
שלום וברכה אל יהודה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אשריך ואשרי חלקך שאתה זוכה לחזור בתשובה שלימה, שאמרו חכמינו הקדושים (ברכות ל"ד.) במקום שבעלי תשובה עומדים – שם אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד, ואמרו חכמינו הקדושים (פסיקתא דרב כהנא) גדול כוחה של תשובה, שכיון שאדם מהרהר בלבו לעשות תשובה, מיד היא עולה לא עד עשרה ימים ולא עד עשרים ולא עד מאה, אלא עד מהלך חמש מאות שנים, ולא עד רקיע ראשון ושני, אלא שהיא עומדת לפני כיסא הכבוד. והס"מ מאד מאד מפחד מבן אדם שחוזר בתשובה, כי כיון שאדם בא אל הקדוש ברוך הוא אפילו שהוא עשה עד עכשיו מה שעשה, ומתוודה ומתחרט על כל מה שעשה, הקדוש ברוך הוא כבר מקבלו, ואמרו חכמינו הקדושים (במדבר רבה פרשה כ' סימן י"ג) בלעם היה רשע ערום וידע שאין עומד בפני הפורענות אלא תשובה, שכל מי שחוטא ואומר חטאתי, אין רשות למלאך ליגע בו. בשביל זה הוא מסית את כל אדם "מה לך לחזור בתשובה? ומה לך להתוודות?" כי הוא יודע שמי שחזר בתשובה ומתוודה להקדוש ברוך הוא, אין רשות למלאך המוות ליגע בו, ואמרו חכמינו הקדושים (תנחומא נח) אין מכה בעולם שאין לה רפואה, רפואתו של יצר הרע תשובה. ועיקר התשובה אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ל"ה) לזרוק את עצמו חזרה למקום שממנו שהוא בא, היינו שאדם צריך לדעת שאין שום מציאות בלעדיו יתברך כלל והכל לכל אלקות גמור הוא, ונשמתו היא חלק אלוק ממעל, ותמיד יחדיר בעצמו אשר מלא כל הארץ כבודו, ואיהו ממלא כל עלמין וסובב כל עלמין ובתוך כל עלמין, ועל ידי שאדם מכניס בדעתו תמיד את אמתת מציאותו יתברך, זה שורף ממנו את כל הקליפות והמשחיתים שנדבקו בו על ידי עוונותיו המרובים. והנה רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן י"א) יש ל"ט מלאכות המשכן, ויש ל"ט מלקות, היינו כשאדם מוכרח לעבוד באיזה מקום וכו', ואף שלא מסתדר כמו שרצה וכו', עם כל זאת הוא שש ושמח שבוודאי אני נמצא פה להוציא איזה שליחות להבורא יתברך שמו, והוא תמיד שמח, ולא מבלבל את עצמו משום דבר, אלא מחזק ומעודד ומשמח את כל הסביב לו וכו' וכו', זה נקרא ל"ט מלאכות המשכן, כי בשעה שעשו את המשכן כל אחד רץ והביא משהו לעזור לבנות את המשכן, והיה מלא שמחה שיש לו חלק לבנות את המשכן, ולהיפך, כשאדם תמיד עצוב וממורמר ומדוכא "מה אני עושה במקום הזה? ומה אני צריך להיות פה? זה מבלבל אותי מאד" וכו' וכו', אזי זה כאילו מקבל ל"ט מלקות. ולכן מאחר שסיבב הקדוש ברוך הוא שאתה צריך לעבוד שם איפה שאתה עובד, אתה צריך מאד מאד להתחזק, וסוף כל סוף על ידי תפלה ובקשה שתבקש הרבה ממנו יתברך שיתן לך מקום פרנסה לפי שורש נשמתך, אז תראה נפלאות גדולות שיעשה עמך הקדוש ברוך הוא. פעם בא אדם אל רביז"ל והתלונן שמאד מפריע לו המקום איפה שהוא עובד, ענה ואמר לו רביז"ל: אם הקדוש ברוך הוא היה יודע שטוב לך לעבוד במקום אחר, אזי היה שם אותך במקום אחר, ועכשיו שאתה במקום הזה, מסתמא יש לך מה לתקן שם.
ועל כן ראה להתחזק להיות רק בשמחה עצומה שזה ירחיב לך את הדעת, ואמרו חכמינו הקדושים (אבות פרק ד') איזהו עשיר? השמחה בחלקו, כי אין עוד שמחה כשמחה של אדם שיודע שמה שיש לו ואיפה שהוא צריך להיות, שם צריך להתחזק, וזו עשירות דקדושה. יעזור הקדוש ברוך הוא שיתרחב לך בגשמיות וברוחניות, וימלא לך הקדוש ברוך הוא את רצונך, אבל לעת עתה ראה רק לשמוח ושום דבר שבעולם לא יוכל לשבור אותך, ואז תזכה להיות הכי מאושר בחייך.
|