שאלה: מאת משה: לכבוד כבוד קדושת מוהרא"ש שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר וישב ט"ז כסליו ה'תשע"ד שלום וברכה אל משה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל הזהירנו מאד מאד לא להכנס בחובות, מילא כשיש כסף כדאי ללמוד נהיגה ולהוציא רשיון, כי כל בר ישראל ראוי שיהיה לו רכב, כי זה טוב הן במדת הצניעות שלא צריכים להידחף באוטובוסים, והן מצד הזריזות שכך יכול להגיע לכל מקום מהר וחבל על הזמן היקר שהולך לאיבוד בנסיעות וכו', עם כל זאת צריכים מאד מאד לשמור מחובות, כי כך אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן קכ"ב) שאם לא היה ממתין בבטחון לישועת השם כבר היה איש נוסע ומטולטל כמו כל הנוסעים ומטלטלים עצמם בשביל הפרנסה כנהוג עכשיו. והכוונה כי אמר זאת לענין הנהגת הבית בפרנסה ומלבושים ושאר צרכי הבית שעל פי רוב חסר לאדם הרבה, כגון לזה חסר מלבוש פשוט, ויש שחסר להם מלבושים חשובים או דירה וכו', שצריכין להמתין לישועת השם ולבלי לדחוק את השעה (ערובין יג:) למלאות החסרון תכף ומיד. רק צריכין להמתין עד ירחם השם, ואמר רביז"ל על עצמו שאם לא היה ממתין, כגון כשהיה חסר לו איזה דבר, אם היה דוחק את השעה שיהיה דווקא תיכף, היה צריך ללוות לעצמו ולהיות בעל חוב עד שהיה מוכרח להיות נוסע ומטולטל. כמו שאנו יודעים ענין הנוסעים שהם מוכרחים תמיד ליסע על המדינה מחמת שהם תמיד בעלי חובות. וענין זה צריכים לידע מאד, וצריכין ללמד עצמו להרגיל את עצמו בזה מאד. כי לכל אדם חסר הרבה אפילו בעלי בתים ועשירים גדולים, מכל שכן מקבלים אפילו החשובים והגדולים. וצריך לזה להסתפק במיעוט ולהנהיג ביתו כפי השעה והזמן. ואם נדמה לו שצריך מלבוש או לאשתו ובניו, אף על פי שמוכרח לו אל ידחק השעה ללוות ולהקיף ולהיות בעל חוב, אך ימתין עד שיבוא עיתו. וטוב לסבול דוחק אפילו במזונות וכל שכן במלבושים ודירות וכו' ולא להיות בעל חוב, ומוטב שיהיה בעל חוב לעצמו או לבני ביתו במלבושים מלהיות בעל חוב להחנוני או לאחרים. כי בכל עניני פרנסה צריכין להמתין עד שיבוא עיתו, כמו שכתוב (תהלים קמ"ה ט"ו) "עיני כל אליך ישברו ואתה נותן להם את אכלם בעתו". הקדוש ברוך הוא ירחיב לך בגשמיות וברוחניות ואז תוכל ללמוד נהיגה ולהוציא רשיון ולקנות רכב, אבל עד אז – תחכה עד שיתרחב לך.
|