מדוע כמעט ואין רפורמים וקונסרבטיביים שמתקרבים לדרכו של רבי נחמן מברסלב?
אנו זוכים לראות שבזכות ההפצה נעשים בעלי תשובה חדשים מכל הזרמים והמגזרים, אבל אני רואה שמהרפורמים ומהקונסרבטיביים שבארצות הברית כמעט ואין כאלו שמתקרבים לרבינו נחמן מברסלב. האם יש איזו סיבה לכך?
מאת יוסף: לכבוד קדושת אדמו"ר מוהרא"ש שליט"א. אני גר בארצות הברית, וברוך ה' אני עוסק הרבה בהפצה. ברוך ה' אנו זוכים לראות שבזכות ההפצה נעשים בעלי תשובה חדשים מכל הזרמים והמגזרים, וזה משמח אותי מאוד, אבל אני רואה שמהרפורמים ומהקונסרבטיביים שבארצות הברית כמעט ואין כאלו שמתקרבים לרבינו נחמן מברסלב. האם יש איזו סיבה לכך?
תשובה:
בעזה"י יום א' מחרת יום הכיפורים שם השם [י'] ה'תשע"ה
שלום וברכה אל יוסף נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
חסדי השם יתברך שאני עוסק בהפצת ספרי רביז"ל זה למעלה מחמישים שנה בשתים-עשרה שפות, וזה הולך לאורכו ולרוחבו בכל ארצות הברית, וכן בכל קצווי תבל פשוטו כמשמעו, ותהילה לאל על ידי זה התקרבו אלפים ורבבות אל דעת רביז"ל, כי כל אלו שבאים לאומן באים הם רק מהקונטרסים שהחזירו בתשובה המון אנשים והם כבר דור שני ושלישי שנוסעים אל ציון רביז"ל, וחברא חברא אית ליה וכו', ולכן גם מהרפורמים ומהקונסרבטיבים חזרו בתשובה והתקרבו אל רביז"ל.
בוודאי זו קליפה שמאד קשה לשבור וכו', כי הרגע שמכניסים קרירות ביהדות זה בא מקליפת עמלק אשר נאמר אצלו (דברים כ"ה י"ח) "אשר קרך בדרך ויזנב בך כל הנחשלים אחריך ואתה עייף ויגע ולא ירא אלקים". ולצערינו הרב הם אשר מקררים את היהדות מהמון עם שנולדו כבר כאן שלושה או ארבעה דורות וכו', וכן הוא בכל העולם כולו – כל הצרות שעם ישראל סובלים זה רק מחמת קלים וריקים ופוחזים שהם בעצמם רחוקים מאמונה ומקיום מצוות מעשיות, ועל ידי זה מכניסים את זה גם באנשיהם, והרגע שהמנהיג הוא פגום בברית, שעל ידי זה הוא פגום באמונה, מזה באה קרירות שמקררים בני אדם בקיום מצוות מעשיות.
וכבר אמרו חכמינו הקדושים (שבת קל"ט.) תניא רבי יוסי בן אלישע אומר: אם ראית דור שצרות רבות באות עליו צא ובדוק בדייני ישראל, שכל פורענות שבאה לעולם לא באה אלא בשביל דייני ישראל; עם ישראל הם קדושים, ואלמלא המנהיגים הרשעים היו כולם חוזרים בתשובה, אך מה לעשות שהם הטילו אימה כל כך, עד שאסור אפילו לדבר מזה, ואוי ואבוי מי שפותח את העיניים לזולת ואומר את האמת, רוצים לבלוע אותו חיים, ופותחים נגדו כל מיני תיקים וכו' וכו'.
וכן הוא בזוהר (רעיא מהימנא נשא קכ"ה:) ואתהדרו אינון ערב רב רעיין על ישראל עאנא דקודשא בריך הוא דאתמר בהו (יחזקאל ל"ד) "ואתן צאני צאן מרעיתי אדם" וכו', [הערב רב הם נעשים רועים על ישראל, שהם צאנו של הקדוש ברוך הוא], ואינון ערב רב אינון עתירין בשלווה בחדווא בלא צערא בלא יגונא כלל [אלו הערב רב המנהיגים הם עשירים ויושבים בשלווה בשמחה בלי צער ובלי יגון כלל]. גזלנין מארי שוחד דאינון דיינין רישי עמא (בראשית ו') "כי מלאה הארץ חמס מפניהם" עלייהו אתמר (איכה ה') "היו צריה לראש", [הם גזלנים לוקחים שוחד, והם הדיינים והראשים של עם ישראל, ואלו הצרים נעשים ראשים]. אבל לא אלמן ישראל, לאט לאט מתפרסמת דעת רביז"ל בכל העולם כולו, כי ככל שעובר על בני אדם מה שעובר וכו' וכו', הם צריכים התחזקות ואת זה מקבלים רק אצל רביז"ל.
ולכן לאט לאט אנחנו רואים בחוש שבכל שנה מתווסף הקיבוץ הקדוש שלנו באומן במספרים אסטרונמיים – השנה היו למעלה מחמישים אלף אנשים, ואף שכלי תקשורת פירגנו כבר לפרסם שהיו שלושים וחמש אלף, ויודעים בכל פעם שהם מורידים מהמספר וכו', ותהילה לאל עם כל המניעות שהיו שפחדו מהמלחמה בין רוסיה לאוקראינה וכו', וכן מבפנים היו הרבה מונעים, זה בכה שרביז"ל נמצא בהר ציון וכו', וזה בכה שרביז"ל נמצא רק בשול וכו', שהכל ליצי ליצנות, עם כל זאת התקבצו למעלה מחמישים אלף אנשים על ראש השנה, ובכלליות אנחנו רואים שדעת רביז"ל מתפשטת מאד מאד בעולם, וזה סימן לגאולה שקרובה לבוא.