שאלה:
מאת יהודה: כשהייתי השנה באומן בראש השנה השתתפתי בדרשה של צדיק גדול, ושמתי לב שגם כשהוא הסתכל והפנה את ראשו לצד השני של בית המדרש, היה נראה לי שהוא מסתכל עליי. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר ויחי ט' טבת ה'תשע"ה שלום וברכה אל יהודה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן כ"ה) צריך כל אדם להוציא את עצמו מהמדמה, ולעלות אל השכל, אבל אתה צריך לדעת שזה לא בא כל כך קל, כי כח המדמה שובר את האדם לגמרי, ומכניס בו כל מיני דמיונות וכו', עד שהדמיון נעשה אצלו כמו שכל וכו', ועל זה צריכים לשפוך הרבה תפילות להקדוש ברוך הוא שיגיע אל השכל. ומה אתה חושב, מה זה שכל? לחיות עם המציאות ולצאת מהדמיון, כי הדמיון מטעה את האדם לגמרי, עד שמשגע אותו מאוד, וכבר אמרו חכמינו הקדושים (ירושלמי שבת פרק י"ד הלכה ג') על הפסוק (דברים ז') "והסיר הוי"ה ממך כל חולי" – זו רעיון, דאמר רבי אליעזר (שם כ"ח): "ונתן עול ברזל על צוארך" – זה רעיון; היינו מה זה העול הכי קשה של האדם? זה הרעיונות והדמיונות שמסבבים אותו, כי מרוב עוונותיו ובפרט של פגם הברית, הוא נמצא בלחץ תדירי ומדמיין לעצמו כל מיני מחשבות של הבל וכו' ושל פחדים וכו', מה יעשה לו זה ומה יעשה לו ההוא… ובאמת אדם רודף את עצמו יותר ממה שאחרים רודפים אותו, כי מי שתמיד רק חושב ממנו יתברך, ומשתדל להכניס את הקדוש ברוך הוא בתוך מח מחשבתו, אזי מתפטר מכל אלו הרעיונות והדמיונות, ונעשה בן חורין אמיתי, ואין עליו שום עול, ולכן עליך לזכור אשר שכ"ל ראשי תיבות (איכה ב' י"ט) ש'פכי כ'מים ל'בך נוכח פני הוי"ה, היינו שאדם צריך הרבה להתפלל להקדוש ברוך הוא שינקה אותו מכל מיני דמיונות שנכנסו בו וכו', כי לצערינו הרב מי שחוטא וכו' מתגבר עליו כח המדמה וחי בכל מיני דמיונות שזה מטעה אותו מאוד וכו', וכבר אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן קט"ז) שבשום פנים ואופן לא יכולים להכיר את הצדיק מבחוץ וכו', עיין שם. ולכן עדיף שתתחיל להסתכל על עצמך, וכמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ס"ז) כשאדם זוכה להתקרב אל הצדיק אזי הוא פותח לו את העיניים להסתכל תמיד על רוחניות חיות אלוקות וכו', איך שהוא יתברך מחייה ומהווה ומקיים את כל הבריאה כולה וכו', והעיקר להסתכל על עצמו איך הוא אוחז בבירור וזיכוך הד' יסודות שלו וכו', שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ד') שמשם באים כל התאוות והמידות רעות. יעזור הקדוש ברוך הוא שנזכה לבירור וזיכוך המוחין, ואז נצא מהדמיונות שנדבקו בנו.
|