שאלה:
מאת יוסי: שלום. אנחנו זוג שהתחתן לפני כחצי שנה, ואני מאוד מעוניין שאשתי תלך עם פאה ארוכה. גם אשתי מאוד רוצה ללכת עם פאה ארוכה, רק שהיא מפחדת שיהיה עליה קטרוג, ואחר כך בזמן הלידה יהיה לה קושי. האם זה נכון? תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר ויחי ט' טבת ה'תשע"ה שלום וברכה אל יוסי נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אף אלו שהתירו ללכת עם פאות וכו' התירו רק עם פאה צנועה, ולא פאה ארוכה ומפוזרת שזו פריצות גדולה. ולכן למה להיכנס בדברים כאלו שנוגדים את דרכי הצניעות שהרי כתבו האחרונים שפאה ארוכה ומפוזרת וכו' זו פריצות גדולה מאוד מאוד, ולכן למה להכניס את עצמם בסכנה? זוג צעיר צריכים להתחזק ביראת שמים ובצניעות וכו', וזה מקשר ביניהם ובונה את האהבה וההבנה האמיתית, ומבינים אחד את השני יותר ויותר, ועוזרים אחד לשני, ומוותרים אחד לשני, שאין עוד מידה יותר טובה מזו, ולמה צריכים דייקא ללכת עם בגדי פריצות ולחקות את הגויים? אם הולכים בדרך התורה שהזהירה אותנו לכבד אחד את השני, זה כבר מספיק לקשר בין הזוג שיחיו ביחד באהבה גדולה מאוד מאוד, ואז השכינה תשרה ביניהם, כי (סוטה יז.) איש ואשה זכו – שכינה ביניהן. ואמרו (ירושלמי ברכות פרק ט' הלכה ח') אי אפשר לאיש בלא אישה, ואי אפשר לאישה בלא איש, אי אפשר לשניהן בלא שכינה. ובמקום שהשכינה נמצאת שם הברכה מצויה, רק שיהיה ביניהם שלום ואהבה גדולה מאוד, כי 'שלום' אמרו חכמינו הקדושים (שבת י.) זה שמו של הקדוש ברוך הוא, ולכן אם מכניסים את הקדוש ברוך הוא בתוך הבית, זה נקרא שלום בית, היינו שמו של הקדוש ברוך הוא בתוך הבית, ויכולים לאהוב אחד את השני אפילו בלי פאה ארוכה וכו' וכו'. העיקר תזכור טוב יוסי נרו יאיר מה שאמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא נ"ט.) לעולם יהא אדם זהיר בכבוד אשתו, שאין ברכה מצויה בתוך ביתו של אדם אלא בשביל אשתו, שנאמר (בראשית י"ב) "ולאברם הטיב בעבורה". והיינו דאמר להו רבא לבני מחוזא, אוקירו לנשייכו כי היכי דתתעתרו [תכבדו ותייקרו את נשותיכם כדי שתתעשרו], ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ט) שעיקר העשירות בא בזכות האשה, שזה יסוד היסודות בשלום בית לחיות ביחד באהבה גדולה מאוד, ולכבד את אשתו.
|