פרשת בלק חידושים יקרים מתוך ספר "זאת התורה" על סדר הפרשיות אשר נאמרו ברבים ללהב את נשמות ישראל לחזור אליו יתברך, ולהחדיר בהם תשוקה עצומה להכלל באין סוף ברוך הוא * * * |
[א] וירא בלק בן ציפור את כל אשר עשה ישראל לאמורי, ויגר מואב מפני העם מאוד כי רב הוא ויקץ מואב מפני בני ישראל. ויש לומר, על-פי המבואר בדברי רבינו ז"ל (ליקוטי-מוהר"ן, חלק א`, סימן ב) עיקר כלי זיינו של משיח הוא התפילה וכו`. וזה הכלי זיין צריך לקבל על-ידי בחינת יוסף היינו שמירת הברית וכו`, ויוסף קיבל זאת דווקא מיעקב, וכמו שכתוב (בראשית מח) ואני נתתי לך שכם אחד על אחיך אשר לקחתי מיד האמורי בחרבי ובקשתי. ופירוש רש"י, תפילה ובקשה, כי ישראל הוא בחינת ברית וכו`.
כי צריך כל בר ישראל לידע אשר עיקר כלי זיין של מלך המשיח שבו יכבוש את העולם יהיה תפילה, היינו שיחדיר בכל אחד ואחד שאין מציאות בלעדיו יתברך כלל, ומלא כל הארץ כבודו. ולכן אין שום עצה אחרת אלא לבוא אליו יתברך ולדבר ולשיח ולספר את כל אשר עם לבבו עמו יתברך. וזה גם עיקר הכלי זיין של כל אחד ואחד מישראל, הוא התפילה, מה שיש כוח בפיו לבקש ולהתפלל אליו יתברך על כל מה שצריך, הן ברוחניות והן בגשמיות. כי בכוח התפילה מנצחים את כל המלחמות וזוכים להגיע אל מה שצריכין להגיע, וכשאדם חזק בתפילה אין מדרגה שבעולם שלא יוכל להגיע אליו, וכוח התפילה צריכים לקבל על-ידי בחינת יוסף הצדיק שהוא שמירת הברית. כי שמירת הברית היא קדושת המחשבה, שממנה מתחלת שמירת הברית, שלא יפגום מוחו במחשבות זרות והרהורים רעים חס ושלום, ואז כשיש לו מוח צח וטהור, יכול להתפלל בדביקות ובחיות גדולה, ולפעול כל מה שצריך ברוחניות ובגשמיות, אבל כשאין לו שמירת הברית חס ושלום, ומוחו נפגם במחשבות זרות והרהורים רעים רחמנא לצלן, אזי באים עננים ומכסין את עיניו, היינו עיני שכלו ומונעים אותו מלהתפלל כראוי, כי נכנסות בו מחשבות של ייאוש וחלישות הדעת, "האם באמת שומעים את התפילות שלי?", "האם באמת צריכים אותי למעלה?", ומחשבות אלו מונעות אותו להתפלל. ולכן צריכין להתגבר בכוח גדול לקדש מוח מחשבתו בכל מיני קדושות, ולהתפלל על זה גופא שיזכה למוח זך ונקי, ולראות אלוקותו יתברך מכל דבר, ואז יקבל חרב התפילה כראוי, וינצח כל המלחמות שצריך לנצח. נמצא, שזכה יעקב לחרב התפילה בשלימות, והוא מסרה ליוסף הצדיק, כי גם הוא זכה לשמירת הברית באמת, ועמד בניסיון עם אשת פוטיפר, ודייקא דמות דיוקנו של אביו יעקב ראה וזה שהציל אותו מן החטא, כי קיבל קדושה זאת מאביו, ולכן נמסר אליו גם-כן כוח התפילה, כמו שכתוב (בראשית מח) "ואני נתתי לך שכם אחד על אחיך אשר לקחתי מיד האמורי", אני דייקא, שהוא יעקב וישראל, שמירת הברית, נתתי לך – יוסף, שכם אחד על אחיך, שגם לך יהיה כוח זה ביותר, אשר לקחתי מיד האמורי בחרבי ובקשתי. ולכן זהו עיקר עבודת איש הישראלי, לקדש ולטהר את מוחו ביותר, שהוא עניין שמירת הברית, ולהכניס כל כוחו בעבודת התפילה, עד שיזכה לנצח כל מלחמותיו ולפעול את כל מה שצריך, אשרי הזוכה לזה באמת. ובזה נבוא לביאור הכתובים וירא בלק בן ציפור את כל אשר עשה ישראל לאמורי, ויגר מואב מפני העם מאוד כי רב הוא ויקץ מואב מפני בני ישראל. ויש לדקדק, למה בפסוק ראשון כתיב וירא "בלק בן ציפור" לבד, את כל אשר עשה ישראל לאמורי, ואחר-כך כתיב ויגר "מואב" וגו` היינו עמו, שנראה שהוא ראה והבין דבר נוסף יותר על כל עמו. וכן מאי טעמא בפסוק ראשון כתיב אשר עשה "ישראל" לאמורי, ואחר-כך כתיב ויקץ מואב מפני "בני" ישראל ולא מפני "ישראל" לבד? והנה על-פי המבואר בדברי רבינו ז"ל הנזכרים, מובן העניין היטב בטוב טעם ודעת. כי `ישראל` הכתוב בפסוק ראשון, מרמז על ישראל סבא – יעקב אבינו, שהייתה לו חרב התפילה בשלימות, כי עליו כתיב אשר לקחתי מיד "האמורי" בחרבי ובקשתי, שזה מה שראה והבין בלק את גודל קדושת ישראל סבא, שעל-ידי תיקון הברית ותיקון המוח, זכה לחרב התפילה, שזהו כל אשר עשה "ישראל" לאמורי. ומיד שהבין בלק את גודל קדושת עם ישראל שיש להם בירושה מזקנם ישראל סבא, אזי ויגר מואב מפני העם כי רב הוא, היינו אלו פגומי המוח, המכונים `מואב`, מפחדים ומתייראים מעם ישראל שיבטלו אותם בקדושת מוחם ועבודת תפילתם, ויקץ מואב מפני בני ישראל, כי נמאסו חייהם מפני נשמות ישראל, וכדרך הטומאה להימאס מפני הקדושה, ואינה יכולה לסבלה כלל, וכמו שכתוב במצריים (שמות א) "ויקוצו מפני בני ישראל", כי המצריים היו מזוהמים ומלוכלכים יותר מכל האומות כמובא (תנא דבי אליהו, פרק ז), ולכן בראותם קדושת ישראל, נמאסו בעיניהם לגמרי, כי אין הטומאה והלכלוך יכולים לסבול הקדושה כלל, שזהו ויקץ מואב, היינו אלו פגומי המוחין, מפני בני ישראל, שיש להם ירושה קדושה מזקנם ישראל סבא. ולכן התחכם לבוא עליהם בטומאה בלעם הרשע, שעיקר עצתו לטמאות את מוחם בניאוף רחמנא לצלן, כמו שאמר (מובא בפירוש רש"י כד, יד) אלוקיהם של אלו שונא זימה הוא, ועל-ידי-זה אפשר לבטל כלי זיינם שהוא התפילה, ותחול עליהם הקללה חס ושלום. |
∞ ∞ ∞ ∞ ∞ |
[ה] וישא משלו ויאמר נאום בלעם בנו בער ונאום הגבר שתום העין. ופירש רש"י אמר בלבו, מי שהוא קדוש ומשרתיו קדושים יסתכל בדברים הללו, ועל דבר זה נסמית עינו של בלעם. ויש לומר, על-פי המבואר בדברי רבינו ז"ל (שיחות-הר"ן, סימן נב) שמכל הדברים צועק כבוד השם יתברך, וקורא את האדם לחזור אליו יתברך. כי באמת אדם צריך לדעת שכל הבריאה כולה הוא משל, מה ששומע ומה שרואה עליו לידע שזה רק משל, והוא צריך להבין את הנמשל, שזה סוד הנבואה, להבין את הרמזים שיש בכל הבריאה, כמובא בדברי רבינו ז"ל (ליקוטי-מוהר"ן, חלק א`, סימן נד) שהקדוש-ברוך-הוא מצמצם את עצמו מאין סוף עד אין תכלית, ושולח רמזים לאדם, שזה סוד (ירמיה א) "ויהי דבר הוי"ה אלי לאמר מה אתה רואה ירמיהו ואומר מקל שקד אני רואה, ויאמר הוי"ה אלי היטבת לראות כי שוקד אני על דברי לעשותו". ולכן כשבר ישראל שומר על עיניו, ואינו מסתכל בדברים מגונים, על-ידי-זה הוא יכול להבין את המשל והנמשל מכל דבר, אבל תיכף-ומיד כשמסתכל במקום שאסור להסתכל, בזה נעשה שתום העין, שאינו רואה כלום, וכמו שאמר רבינו ז"ל (ליקוטי-מוהר"ן, חלק א`, סימן רנד) שהעיניים רואות תמיד דברים עליונים מאוד, אך מחמת המהירות אינם באים אל דעתו, ולכן אינו מבין מה הוא רואה, ועל-כן כל מי שזוכה לקדש ולטהר עיניו, ולהסתכל רק אליו יתברך, והוא מבטל את עצמו לגמרי אל האין סוף ברוך הוא, על-ידי-זה הוא מבין את המשל והנמשל של כל הבריאה, וזוכה לראיה ברורה ומזוככת, אשרי לו והבן למעשה. |
∞ ∞ ∞ ∞ ∞ |
[ו] ותראני האתון וַתֵּט לפני זה שלוש רגלים וגו`. ואמרו חכמינו הקדושים (במדבר רבה, פרשה כ, סימן יד) מה ראה לקדמו שלושה פעמים עד שלא נראה לו, סימנין של אבות הראה לו, עמד לו בראשונה היה ריווח מכאן ומכאן, וַתֵּט האתון מן הדרך ותלך. בשנייה, לא יכלה לזוז אלא לצד אחד. בשלישית, אין דרך לנטות ימין ושמאל, ומה היו בסימנין האלה? שאילו ביקש לקלל בניו של אברהם היה מוצא מיכן ומיכן, בני ישמעאל בני קטורה, ביקש לקלל בני יצחק, היה מוצא בהן צד אחד בני עשו ותלחץ אל הקיר, בניו של יעקב לא מצא בהן פסולת ליגע בהן, לכך נאמר בשלישית, במקום צר זה יעקב דכתיב (בראשית לב) ויירא יעקב מאוד וייצר לו אשר אין דרך לנטות ימין ושמאל שלא מצא פסולת באחד מבניו. ויש לומר, על-פי המבואר בדברי רבינו ז"ל (ליקוטי-מוהר"ן, חלק א`, סימן נז) שעל-ידי שאדם מתענג בעונג שבת הוא לא צריך לצום, כי כשיש לאדם שונאים, עליו לצום כדי לבטל אותם, כי על-ידי הצום אויביו נופלים לפניו, כי על-ידי הכעס הבא מהכבד בחינת כבד כועס (ברכות סא:) נתעורר המקטרג הגדול שהוא עשו הוא אדום שאחיזתו בכבוד (זוהר פנחס, רלד), והוא אדמוני שהוא בחינת כבוד שהוא מלא דם. ומן המקטרג העליון נתעוררים ונשתלשלים מקטרגים וצרים למטה על האדם הכועס ושולטים עליו, ואינם יראים מלפניו. כי על-ידי הכעס נדמה להם כבהמה כמו שכתוב (תהילים מט) נמשל כבהמות נדמה, כי עיקר המורא שמתייראים מן האדם בבחינת (בראשית ט) ומוראכם וחתכם, אינו על-ידי הצלם אלוקים שבפני האדם, ועל-ידי הצלם האדם הוא אדם, וכשסר צלם אזי יוצא מגדר אדם לגדר בהמה, ואז סר מוראו. ועיקר הצלם המאיר בפני האדם הוא חכמות הבורא שנתן לאדם יתרון על הבהמה היא המאירה בפני אדם, בבחינת (קהלת ח) חכמת אדם תאיר פניו, ועל-ידי הכעס אם חכם הוא חכמתו מסתלקת (פסחים סו:), ואז צילו סר ופניו נופלים בבחינת (בראשית ד) למה חרה לך ולמה נפלו פניך, וכשאין לו פני אדם אזי מוראו סר כי נמשל כבהמות וצריו מצרים לו. ועל-ידי הצום והתענית הוא מתקן את פניו ומחזיר לעצמו את חכמתו, שהוא צלמו המאיר בפניו ואז הכל יראים ממנו, ואויביו נופלים לפניו. וכשאדם מתענג בעונג שבת אזי הוא לא צריך לצום, כמאמרם ז"ל (תנחומא בראשית) כבוד שבת עדיף מאלף תעניות. נמצא כשאדם מתענג בעונג שבת על-ידי-זה לא צריך כבר לצום. והנה בלעם הרשע שנא מאוד את עם ישראל ורצה לקלל אותם. אך הוא לא יכל להכניע אותם, כי כבר קדמו אותו האבות הקדושים אברהם יצחק יעקב. וזה שאמר (במדבר כג) את שבעת המזבחות ערכתי ואעל פר ואיל במזבח, ופירש רש"י ז"ל, שבעה מזבחות ערכתי אין כתיב כאן, אלא את שבעת המזבחות, אמר לפניו, אבותיהם של אלו בנו לפניך שבעה מזבחות, ואני ערכתי כנגד כולן, אברהם בנה ארבעה, ויבן שם מזבח לה` הנראה אליו (בראשית יב), ויעתק משם ההרה וגו` (שם ח), ויאהל אברם וגו` (שם יג), ואחד בהר המוריה, ויצחק בנה אחד ויבן שם מזבח וגו`, ויכרו שם עבדי יצחק באר (שם כו), ויעקב בנה שתיים, אחד בשכם, ואחד בבית אל. והנה שלוש הסעודות של שבת הן כנגד שלושת האבות. ולכן רצה בלעם לבטל את כוח שלושת האבות שכנגדם עונג שבת. ולכן חשב שבזה שיקריב שבעה קרבנות כנגד מה שהקריבו האבות, אבל לא ידע שכוחם היה גדול מכוחו. וזה שאמר רבינו ז"ל שסופי תיבות של שמות האבות הם בק"ם (כי סופי תיבות של אברהם` יצחק` יעקב` הם אותיות ב`ק`ם`), והנה בלע"ם עולה מספר בק"ם, הוא רצה להתגבר על עם ישראל אבל זכותן של האבות עמד להם ולא יכל להם. וזה שאמר בלעם וַתֵּט לפני זה שלוש רגלים, ופירש רש"י ז"ל, רמז לו אתה מבקש לעקור אומה החוגגת שלושה רגלים בשנה. ומובא בדברי מוהרנ"ת ז"ל (ליקוטי-הלכות, תפילת המנחה, הלכה ב, אות א) שלושה רגלים הם כנגד השלושה אבות. וכתב עוד (ליקוטי-הלכות, מאבד ממון חברו ומסור, הלכה ב, אות ט) אשר השלוש הרגלים הם כנגד אברהם יצחק ויעקב, שהם כלליות הגוונין. ולכן בלעם הרשע רצה לקלל את עם ישראל ולהכניעם. אבל זכותם של האבות הקדושים שכנגדם הם השלושה רגלים הגנה על עם ישראל. וזה שהוכיחו האתון ותאמר לבלעם מה עשיתי לך כי הכיתני זה שלוש רגלים, וגילתה לו את זוהמת תאוותו. ומובא בדברי רבינו ז"ל (ליקוטי-מוהר"ן, חלק ב`, סימן א) אשר שלושה הרגלים שוברים את שלושת התאוות מן האדם, לכן הזכירה רגלים דייקא, כי בזכות האבות הקדושים שכנגדם שלושת הסעודות שמתענגים ישראל בהם, כבר אין צריכים להתענות. כי עדיף כבוד שבת מאלף תעניות (תנחומא, בראשית ג), וכן על-ידי שמחת שלוש רגלים נתבטלות שלושת התאוות מהאדם, ודייקא על-ידי-זה הייתה מפלה גדולה לשונאי ישראל שהם בלק ובלעם, והבן למעשה. |
∞ ∞ ∞ ∞ ∞ |
[ב] וישא בלעם את עיניו וירא את ישראל שוכן לשבטיו. ופירש רש"י ז"ל, ראה כל שבט ושבט שוכן לעצמו ואינם מעורבים, ראה שאין פתחיהם מכוונים זה כנגד זה, מה טובו אוהליך יעקב. ופירש על זה רש"י ז"ל שראה פתחיהם שאינם מכוונים זה מול זה. ויש לומר, על-פי המבואר בדברי רבינו ז"ל (ליקוטי-מוהר"ן, חלק ב`, בהקדמה) על הפסוק (יחזקאל לג) "אחד היה אברהם", היינו אברהם אבינו עבד את הקדוש-ברוך-הוא רק בבחינת אחד שלא הסתכל על שום מונע ומעכב, הן על אשתו, הן על ילדיו הן על הוריו הן על משפחתו, הוא רק דיבק את עצמו בו יתברך, לא היה אכפת לאברהם אבינו כלום רק הקדוש-ברוך-הוא, וכך גילה ופירסם לכולם את הקדוש-ברוך-הוא, לא הסתכל על שום מונע ומעכב. ואומר רבינו ז"ל, שכך כך אחד מי שרוצה לעבוד את הקדוש-ברוך-הוא, עליו לעצום עיניו שלא להסתכל על שום בריה שבעולם ועל שום מונע ומעכב, ויתנהג כך, שידע שאין בעולם אף אחד חוץ ממנו והקדוש-ברוך-הוא, ואז יצליח דרכו, כי אסור לו לערוך חשבון לאף אחד. |
∞ ∞ ∞ ∞ ∞ |
[ח] לא הביט און ביעקב ולא ראה עמל בישראל הוי"ה אלוקיו עמו ותרועת מלך בו. ואמרו חכמינו הקדושים (במדבר רבה, פרשה כ, סימן כ) אמר בלעם אינו מסתכל בעבירות שבידם ואינו מסתכל אלא בגאות שלהן, הוי"ה אלוקיו עמו ותרועת מלך בו. ויש לומר, על-פי המבואר בדברי רבינו ז"ל (ליקוטי-מוהר"ן, חלק א`, סימן רפב) שאדם צריך לדון את עצמו שכף זכות, וכן צריך לדון את כל אחד לכף זכות, ועל-ידי שדנים את עצמו ואת אחרים לכף זכות יכולים להתעלות בתכלית העלייה. כי כשאדם דן את עצמו תמיד לכף חוב, על-ידי-זה הוא נעשה ממורמר, והוא איש מר, ודן גם את הזולת לכף חוב תמיד, אבל אם אדם תמיד מסתכל רק על הטוב שלו, ואיך שהקדוש-ברוך-הוא נמצא גם בו, אפילו שכבר עשה מה שעשה. כי הרי אין בלעדיו יתברך כלל, כי הכל לכל אלוקות גמור הוא, על-ידי-זה יתרחב לבו ודעתו, ויוכל למצוא גם אצל אחרים את אמיתת מציאותו יתברך וידון כל אחד לכף זכות. וזה שסובב הפסוק על כל אדם בעצמו היינו לא הביט און ביעקב שאדם צריך להרגיל את עצמו לא להסתכל באון וברע שיש ביעקב שהם פשוטי עם. וכן ולא ראה עמל בישראל שלא יסתכל על החסרונות והעמל שיש בישראל, שהם הצדיקים. ואיך זוכים לזה, על-ידי שהוא יודע הוי"ה אלוקיו עמו שהקדוש-ברוך-הוא נמצא עמו אתו ואצלו, ועל-ידי-זה יסתכל גם על אחרים, וידע אשר ותרועת מלך בו שגם אצל הזולת נמצא הקדוש-ברוך-הוא. וזה שאמר בלעם אינו מסתכל בעבירות שבידם ואינו מסתכל אלא בגאות שלהן, הוי"ה אלוקיו עמו ותרועת מלך בו, היינו שהוכרח להודות שהקדוש-ברוך-הוא לא מסתכל על עבירות שבאדם אלא בגאות שלהם שנשמות ישראל גאים וחזקים בזה שמאמינים אשר הוי"ה אלוקיו עמו ותרועת מלך בו, כי כשבר ישראל יודע שהוי"ה אלוקיו עמו, ודן את עצמו לכף זכות, על-ידי-זה הוא יודע שגם בהזולת ותרועת מלך בו נמצא מלך מלכי המלכים הקדוש-ברוך-הוא. והכלל, שצריכים לדון את כולם לכף זכות, בין פשוטי עם ובין צדיקים, וזה תלוי כפי שאדם דן את עצמו לכף זכות, כי כשאדם דן את עצמו לכף זכות, על-ידי-זה הוא יכול לדון גם את הזולת לכף זכות, אבל מה שאין כן כשהוא ממורמר, ודן את עצמו לכף חוב, אזי דן את כולם לכף חוב. וכן פירש רבינו ז"ל (ליקוטי-מוהר"ן, חלק ב`, סימן יז) פסוק זה לא הביט און ביעקב דרך השם יתברך להביט על הטובות האדם, ואף שנמצא בהם גם-כן מה שאינו טוב, אינו מסתכל על זה, ומכל שכן שהאדם אסור לו להביט על חברו לרעה, למצוא בו דווקא מה שאינו טוב, ולחפש ולמצוא פגמים בעבודת חברו, רק אדרבא מחויב להביט רק על הטוב, והבן למעשה. |
∞ ∞ ∞ ∞ ∞ |
[י] וירא פינחס בן אלעזר בן אהרן הכהן ויקם מתוך העדה ויקח רמח בידו.
ויש לומר, על-פי המבואר בדברי רבינו ז"ל (ליקוטי-מוהר"ן, חלק א`, סימן לו) כשמתגבר על האדם תאוות ניאוף עליו לומר קריאת שמע, שזה מכניע את תבערת הניאוף שבוער בו. ומובא בזוהר הקדוש (בראשית כד.) שבקריאת שמע יש רמ"ח תיבין, כנגד רמ"ח אברים של האדם. וכן מובא (זוהר חדש, ויקרא מח) כל איניש דיקרי קריאת שמע כדקא יאות, כל תיבה ותיבה משפיעה בכל איבר ואיבר דיליה. ולכן פנחס ראה שמתגברת תאוות ניאוף על נשמות ישראל. ולכן גילה להם את העצה הזו של קריאת שמע. וזה ויקח רמ"ח בידו רמז על רמ"ח תיבות שבקריאת שמע, כי רק זה העצה לקרר את היצר הרע הבוער בו שיקרא קריאת שמע שהוא תוקף האמונה. וזה שאמרו חכמינו הקדושים (ברכות טו.) כל הקורא קריאת שמע ומדקדק באותיותיה מצננין לו גיהנום. כי על-ידי שאדם נזהר בקריאת שמע, על-ידי-זה אפילו שבוער בו הגיהנום של ניאוף, נצטנן תבערת הניאוף אצלו, ואמרו חכמינו הקדושים (תנחומא קדושים) לא תהא קריאת שמע קלה בעיניך, מפני שיש בה רמ"ח תיבות, כמניין אברים שבאדם, אמר הקדוש-ברוך-הוא, אם שמרת את שלי לקרות קריאת שמע כתקנה, אני אשמור את שלך. |
∞ ∞ ∞ ∞ ∞ |
למאמרים נוספים מתוך הספר "זאת התורה" |