שאלה: מאת נטלי: לכבוד הרב שלום. חברה שלי הציעה לי להיכנס לאתר שלכם – 'ברסלב סיטי' כדי לראות את השאלות והתשובות של כבוד הרב, ואכן נכנסתי לאתר וקראתי שאלות ותשובות רבות, ומאוד התרשמתי. יש לציין שאני חילונית לגמרי, אבל אולי באחד הימים אחזור גם אני בתשובה.
תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר דברים ד' מנחם אב התשע"ג
שלום רב אל נטלי תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. הדבר הראשון, אני מוכרח להגיד לך שחבל על כל יום ויום שלא חוזרים בתשובה, כי כך אמר החכם מכל אדם (משלי כ"ז א') "אל תתהלל ביום מחר כי לא תדע מה ילד יום", ואמרו חכמינו הקדושים (יבמות ס"ג:) אל תצר צרת מחר כי לא תדע מה ילד יום, שמא מחר בא ואיננו, נמצא מצטער על העולם שאין שלו, כי כך אמר רביז"ל (בשירו) "הזמן הולך והומה והגוף אפשר עכשיו בא יומו". ואמרו חכמינו הקדושים (בראשית רבה פרשה צ"ו סימן ב') כצל ימינו על הארץ ואין מקוה, והלואי כצלו של כותל או כצלו של אילן, אלא כצלו של עוף בשעה שהוא עף, דכתיב (תהלים ק"ד) כצל עובר. ואין מקוה – ואין מי שיקוה שלא ימות, הכל יודעים ואומרין בפיהם שהן מתים; ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רע"ב) על הפסוק (תהלים צ"ה) "היום אם בקולו תשמעו", אם אתם רוצים לשמוע בקולו של הקדוש ברוך הוא, דעו לכם שאין לכם רק היום הזה. ולכן אשרי האדם שזוכה לחזור בכל יום בתשובה שלימה, וכן אמרו חכמינו הקדושים (שבת קנ"ג.) רבי אליעזר אומר שוב יום אחד לפני מיתתך. שאלו תלמידיו את רבי אליעזר וכי אדם יודע איזהו יום ימות? אמר להן וכל שכן ישוב היום שמא ימות למחר, ונמצא כל ימיו בתשובה. ואת לא יכולה לתאר ולשער את גודל הזכות של אדם שזוכה לחזור בתשובה שלימה, עד כדי כך שאמרו חכמינו הקדושים (ברכות ל"ד.) במקום שבעלי תשובה עומדים, שם אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד, ואמרו חכמינו הקדושים (תנחומא נח) אין מכה בעולם שאין לה רפואה, רפואתו של יצר הרע תשובה. ולכן תזדרזי עוד היום לחזור בתשובה שלימה. אצלי אין דבר כזה לתת את הצדק רק לבעל או להיפך לאשה, מי שצודק – נותנים לו את הצדק, ומי שלא צודק – לא נותנים לו את הצדק, ואדרבה, גם לגברים יש טענה למה אני מצדיק את הנשים ולא את הגברים… ובאמת זה לא ככה, כי אני מצדיק את מי שצריכים להצדיק וכו', ולהיפך מי שלא צודק, אני לא מתבייש לכתוב לו שהוא לא צודק, כל הענין שלי זה רק לעשות שלום בית, ולעשות כל מיני פעולות שבעולם איך לגשר בין הבעל והאשה ולהשלים ביניהם, כי זה מאד מאד חשוב אצלו יתברך, כמאמרם ז"ל (שבת קט"ז.) לעשות שלום בין איש לאשתו – אמרה תורה: שמי שנכתב בקדושה ימחה על המים; ובפרט איפה שיש ילדים, שמה הולך לי בחיים שיהיה רק שלום, כי חכמינו הקדושים אמרו (גיטין צ:) כל המגרש אשתו ראשונה – אפילו מזבח מוריד עליו דמעות. נשאלה השאלה למה דווקא המזבח מוריד דמעות? למה לא שאר כלי המקדש, כגון הכיור, השולחן, המנורה, והארון וכו'? אלא המזבח מוריד דמעות כאומר: "מספיק קרבנות הביאו עלי, ולכן אני לא צריך יותר קרבנות!". כי בגירושין מי הקרבנות? הילדים! ולכן המזבח דייקא מוריד דמעות, כי הוא אומר: "יש עלי מספיק קרבנות, ואני לא צריך שיביאו עלי עוד קרבנות". ולכן אין דבר כזה שאני מצדיק את הבעל יותר מהאשה, אני מנסה לגשר ביניהם בכל מיני כיוונים, העיקר שיהיה שלום בתוך ביתם, ותמיד אני אוהב לשמוע את שני הצדדים, כמו שכתוב (דברים א' ט"ז) "שמוע בין אחיכם ושפטתם", ודרשו על זה חכמינו הקדושים (סנהדרין ז:) אמר רבי חנינא: אזהרה לבית דין שלא ישמע דברי בעל דין, קודם שיבוא בעל דין חבירו, ואזהרה לבעל דין שלא יטעים דבריו לדיין קודם שיבוא בעל דין חבירו. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפני תשכילי ותצליחי.
|