שאלה: מאת יואב: שלום לכבוד מוהרא"ש שליט"א. חזרתי בתשובה, אך דבר אחד עדיין מאוד מאוד קשה לי – לשמור שבת. כיצד אוכל להתחזק ולזכות לשמירת שבת כהלכתה? תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר שופטים כ"ט אב ה'תשע"ג
שלום וברכה אל יואב נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. איך אתה יכול לכתוב שחזרת בתשובה בשעה שאתה מחלל שבת וכו'? כי מחלל שבת יש לו דין של גוי, כמובא ברמב"ם (פרק ל' מהלכות שבת הלכה ט"ו) השבת ועבודה זרה כל אחת משתיהן שקולה כנגד שאר כל מצות התורה, והשבת היא האות שבין הקדוש ברוך הוא ובינינו לעולם, לפיכך כל העובר על שאר המצות הרי הוא בכלל רשעי ישראל, אבל מחלל שבת בפרהסיא הרי הוא כעובד עבודה זרה ושניהם כגוים לכל דבריהם, לפיכך משבח הנביא ואומר (ישעיהו נ"ו) "אשרי אנוש יעשה זאת ובן אדם יחזיק בה שומר שבת מחללו" וגו', וכל השומר את השבת כהלכתה ומכבדה ומענגה כפי כחו, כבר מפורש בקבלה שכרו בעולם הזה יתר על השכר הצפון לעולם הבא, שנאמר (ישעיהו נ"ח) "אז תתענג על הוי"ה והרכבתיך על במותי ארץ והאכלתיך נחלת יעקב אביך כי פי הוי"ה דבר". ולכן, דע לך, שעיקר החזרה בתשובה הוא לשמור מאד מאד על קדושת השבת, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (שבת קי"ח:) כל המשמר שבת כהלכתו, אפילו עובד עבודה זרה כדור אנוש – מוחלין לו, שנאמר (ישעיה נ"ו ב') "אשרי אנוש יעשה זאת ובן אדם יחזיק בה שומר שבת מחללו ושומר ידו מעשות כל רע", אל תקרי מחללו אלא מחול לו.
אתה צריך לדעת כי עם ישראל הם בן זוגה של השבת, כמאמרם ז"ל (בראשית רבה פרשה י"א ח') תני רבי שמעון בן יוחאי, אמרה שבת לפני הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם, לכולן יש בן זוג ולי אין בן זוג! אמר לה הקדוש ברוך הוא: כנסת ישראל היא בן זוגך. וכיון שעמדו ישראל לפני הר סיני, אמר להם הקדוש ברוך הוא זכרו הדבר שאמרתי לשבת, כנסת ישראל היא בן זוגך, היינו דבור (שמות כ') "זכור את יום השבת לקדשו". ולכן עיקר התשובה זה רק שמירת שבת, כי שב"ת – אותיות תשו"ב, ובזה יכולים לראות אם אדם חזר בתשובה – אם הוא מוסר את נפשו לשמור שבת, ואם השבת חשובה בעיניו. ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ס"ז) כי שבת כביכול היא העין של הקדוש ברוך הוא, שהוא מסתכל עלינו דייקא על ידי שבת, בסוד (שמות ט"ז כ"ט) "ראו כי הוי"ה נתן לכם השבת", ומובא בתיקוני זוהר (תיקון ע') ש' תלת ענפי תלת גוונין דעינא, ב"ת דשבת דא בת עין; היינו שבת היא שתי מילם, ש' – יש בה שלושה קווין כנגד שלושה צבעים שיש בתוך העין, ב"ת – זה בת עין, השחור שבעין, היינו כביכול שעל ידי שבת הקדוש ברוך הוא שומר ומסתכל עלינו בששת ימי השבוע, כי כל ההשפעה של האדם נמשכת רק על ידי שבת, ולכן שבת כל כך חמורה וכו'. ולהיפך שבת כל כך קדושה, כי כביכול דרך שבת הקדוש ברוך הוא מסתכל עלינו, ולכן עלינו רק לשמוח כל השבת שאנחנו זוכים לשמור את השבת, ואשרי מי שמוסר את עצמו להיות כל השבת בשמחה, ועיקר השמחה – ששמח שמאמין בו יתברך ומאמין בשבת שבה מתגלה עצם אלקותו יתברך בלי שום לבושים, ואמרו חכמינו הקדושים (שבת י:) אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה: מתנה טובה יש לי בבית גנזי ושבת שמה, ואני מבקש ליתנה לישראל, לך והודיעם. ומובא בספרים הקדושים שבכל ערב שבת זכי השמיעה שומעים איך שהקדוש ברוך הוא מעורר את האדם שישמור שבת, שזו המתנה הכי יפה שקיבלנו ממנו יתברך. ולכן לא בחינם שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן י"ז) צריך להזהר מאד להיות שמח וטוב לב בשבת, כי מעלת וקדושת שבת גדולה ויקרה מאד, שאי אפשר לתאר ולשער כלל. וצריך לנהוג שמחה גדולה בשבת קודש, ולבלי להראות שום עצבות ודאגה כלל, רק להתענג על השם יתברך, ולהרבות בתענוגי שבת בכל מיני תענוג, הן באכילה ושתיה, הן מלבושים כפי מה שיוכל, כי אכילת שבת כולה רוחנית כולה קודש, ועולה למקום אחר לגמרי מאכילת חול. ואם היית יודע מה זה להיות בשמחה בשבת, לא היית מפסיק לרקוד כל השבת מרוב שמחה שאתה יהודי מאמין בו יתברך, והיתה השבת יקרה בעיניך.
הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|