אני נוסע עם בניי לאומן, ובגלל הוצאות הנסיעה לא נותר לי כסף להוצאות השוטפות. אשמח לחיזוק.
ה' זיכה אותי ובני חזרו בתשובה והתחתנו, ואחרי כמה שנים שהם נוסעים לרבינו, בעזרת ה' בלי נדר השנה אני איתם אצל רבינו בראש השנה. הבעיה היא שההוצאות על הנסיעה גדולות כך שלא נשאר לי כסף להוצאות השוטפות. אשמח אם תחזקו אותנו.
מאת יעקב: לכבוד קדושת מוהרא"ש שליט"א.
דבר ראשון רציתי להודות לכם על כל מה שאתם עושים למעננו.
ה' זיכה אותי ובני חזרו בתשובה והתחתנו, ואחרי כמה שנים שהם נוסעים לרבינו, בעזרת ה' בלי נדר השנה אני איתם אצל רבינו בראש השנה. הבעיה היא שההוצאות על הנסיעה גדולות כך שלא נשאר לי כסף להוצאות השוטפות. אשמח אם תחזקו אותנו. ה' ייתן לכם בריאות, שמחה ונחת.
תשובה:
בעזה"י יום ג' לסדר כי תצא ז' אלול ה'תשע"ד
שלום וברכה אל יעקב נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
אין מילים בפי להסביר לך מה זה להיות אצל רביז"ל על ראש השנה, כי הרי ראש השנה הוא יום הדין הגדול והנורא, וכמו שכאן בזה העולם כשיש לאדם משפט הוא מחפש אחר עורך דין גדול, וככל שהמשפט יותר חמור מחפשים עורך דין יותר גדול, והנה אנחנו לא יודעים מה ואיך ידונו אותנו בראש השנה הקדוש שהוא יום הדין והנורא ומפוחד מאד מאד, ולכן נוסעים אל רביז"ל שהוא העורך דין הכי גדול שהבטיח בהבטחה גדולה מאד שאם נהיה אצלו הוא ישתדל לטובתנו, ולכן אשרי מי שנוסע לראש השנה לאומן אל רביז"ל.
והנה חכמינו הקדושים אמרו (ביצה ט"ז.) כל מזונותיו של אדם קצובים מראש השנה, היינו שאז כותבים את התקציב לאדם על כל השנה, ולכן בוודאי בזכות רביז"ל תקבל השנה תקציב גדול, כי רביז"ל הבטיח לאנשי שלומינו שעל הוצאות הדרך הלוך וחזור אל תדאגו, ואני אדאג לכם, ולכן לא כדאי להתבלבל בשביל כסף, כדאי אפילו להלוות כי נקבל את זה חזרה מרביז"ל. וכן אמרו (בראשית רבה פרשה נ"ו סימן י"ג) כל ימות השנה ישראל נאחזין בעבירות ומסתבכין בצרות, ובראש השנה הן נוטלין שופר ותוקעין בו, ונזכרים לפני הקדוש ברוך הוא והוא מוחל להם; כשאדם חוטא בר מינן, אזי בלי שום ספק יקבל עונש, כי יש דין ויש דיין, אבל כשבא בראש השנה ומבקש סליחה, ומכניע את עצמו לפניו יתברך, מיד הוא מוחל לו, כמאמרם ז"ל (שוחר טוב תהלים ק"ב) "פנה אל תפלת הערער" – אמר רבי יצחק: כלפי דורות אמרו, שאין להם לא נביא ולא כהן ולא בית המקדש שיכפר עליהם, אלא עוד תפילה אחת שנשתייר להם שהם מתפללין בראש השנה ויום הכפורים, ולא תבזה אותו מהם. הוי, ולא בזה את תפלתם.
ולכן אשרי אדם שמציית את רביז"ל ובא אליו אפילו במסירות נפש לאומן על ראש השנה, כי בפירוש אמר לנו (חיי מוהר"ן סימן ת"ה) הראש השנה שלי הוא חידוש גדול, והשם יתברך יודע שאין הדבר הזה בירושה מאבותי, רק השם יתברך נתן לי זאת במתנה שאני יודע מהו ראש השנה. לא מבעיא אתם כולכם, בוודאי תלויין בראש השנה שלי, אלא אפילו כל העולם כולו תלוי בראש השנה שלי; ואמר רביז"ל לענין ראש השנה שלו (חיי מוהר"ן סימן ת"ו) שיכולין אז אנשים לקבל תיקונים מה שבכל השנה לא היה באפשר שיהיה להם תיקון בשום אופן, אף על פי כן בראש השנה יכולין אפילו הם לקבל תיקון. אף על פי שבכל השנה אפילו הוא בעצמו ז"ל לא היה יכול לתקנם, אבל בראש השנה גם הם יכולים לקבל תיקונים. כי אמר שהוא עושה בראש השנה ענינים ותיקונים מה שבכל השנה גם הוא אינו יכול לעשות; ולכן בוא תבוא ברינה, ונזכה לקבל ממנו כל התיקונים שאנחנו צריכים לקבל.