![]() |
||
שאלה:
מאת יהודה: תשובה: |
||
![]() |
||
בעזה"י יום ד' לסדר כי תצא ח' אלול ה'תשע"ד
שלום וברכה אל יהודה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה לא יכול לתאר ולשער מה זה קדושת שבת, עד כדי כך שאמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן רנ"ד) לענין קדושת שבת, ששבת דומה כמו שיש חתונה גדולה מאד ושמחים ומרקדים שם הרבה מאד מאד בשמחה וחדוה גדולה, ועומד אחד ומלביש עצמו בבגדיו היקרים ורץ מהרה ורוצה להיכנס ולשמוח שם. אבל צריכים זכיה שיוכל לראותו מן החרכים מתוך סדק קטן (שקורין שפארינע); ואמרו חכמינו הקדושים (שבת י:) אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה: מתנה טובה יש לי בבית גנזי ושבת שמה ואני מבקש ליתנה לישראל, לך והודיעם; ואשרי אדם שזוכה לקבל את המתנה הזו לשמור שבת, ואז השבת תשמור עליו. ולהיפך – על חילול שבת נאמר (שמות ל"א י"ד) "ושמרתם את השבת כי קודש הוא לכם מחלליה מות יומת כי כל העושה בה מלאכה ונכרתה הנפש ההוא מקרב עמיה". ואתה צריך לדעת אשר עיקר העשירות באה לאדם רק בזכות שבת, כמו שסיפרו לנו חכמינו הקדושים (שבת קי"ט.) על הפסוק (דברים י"ד כ"ב) "עשר תעשר" – עשר בשביל שתתעשר. במה הן זוכין לזה? בשביל שמכבדין את השבת, דאמר רבי חייא בר אבא: פעם אחת נתארחתי אצל בעל הבית בלודקיא, והביאו לפניו שולחן של זהב משוי ששה עשר בני אדם, ושש עשרה שלשלאות של כסף קבועות בו, וקערות וכוסות וקיתוניות וצלוחיות קבועות בו, ועליו כל מיני מאכל וכל מיני מגדים ובשמים, וכשמניחים אותו אומרים (תהלים כ"ד) "להוי"ה הארץ ומלואה" וגו', וכשמסלקין אותו אומרים (תהלים קט"ו ט"ו) "השמים שמים להוי"ה והארץ נתן לבני אדם". אמרתי לו: בני במה זכית לכך? אמר לי: קצב הייתי, ומכל בהמה שהיתה נאה אמרתי זו תהא לשבת, אמרתי לו אשריך שזכית וברוך המקום שזיכך לכך. ולכן אל תהיה בטלן, תבטל את הישות והגיאות שלך וכו', וכו', ותקבל את השבת בשמחה, כי בשבת מאיר האור אין סוף ברוך הוא בלי שום לבושים, ואי אפשר להשיג את זה אלא על ידי שמבטל את הישות והגיאות מעצמו שבא מחמת פגם הברית שפגם הרבה מאד, ועל ידי נתבלבלו דעתו ושכלו לגמרי, וקשה לו להשיג רוחניות אלוקות שמתגלה בשבת כמובא (זוהר יתרו פ"ח:) מאי שבת? שמא דקודשא בריך הוא שמא דאיהו שלים מכל סטרוי; שבת זה שמו של הקדוש ברוך הוא שם שלם מכל הצדדים, היינו כי בשבת מתגלה הקדוש ברוך הוא בעצמו בלי שום לבושים. הלוואי שתכניס את הדיבורים האלו לתוך לבך ואז טוב לך כל הימים.
|