![]() |
||
שאלה:
מאת יעקב: תשובה: |
||
![]() |
||
בעזה"י יום ה' לסדר נצבים וילך כ"ג אלול ה'תשע"ד שלום וברכה אל יעקב נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שכל בר ישראל יכול להגיע לכל המדריגות שבעולם אם רק יתחזק ברצונות וכיסופים חזקים וכו', כי הבחירה חופשית לכל, ורביז"ל הזהירנו מאד מאד על דבר זה, ובפירוש אמר שאפילו אדם שבא ממשפחה פחותה אם רק יתחזק ברצונות וכיסופים חזקים לחזור אליו יתברך ואפילו שיקח לו ימים ושנים וכו' וכו', ולא יראה שום דבר, אלא אדרבה יתגבר עליו יצרו בכל הכוחות וכו' וכו', ורק יראו לו התרחקוות גדולה מאוד כאילו שלא רוצים אותו, אף על פי כן אם לא יניח את הרצונות והכיסופים שלו, סוף כל סוף אחר הרע יבא הטוב ויתגלה אליו מלך הכבוד בעצמו. והאריך בזה מוהרנ"ת ז"ל וכתב (ליקוטי הלכות ברכת השחר הלכה ג' אות ו') ענין זה בעצמו מה שרוב בני אדם טועים בעצמם וסוברים שנפשם אינה קדושה משורשה, וקשה להם לשוב להשם יתברך ולהיות איש צדיק או איש כשר באמת כמו שאר הצדיקים והכשרים, כמו שמרגלא בפומא דאינשי לומר כששומעין שמספרין מאיזה צדיק או איש כשר וירא באמת, ומתחיל להתעורר בהם הרהור תשובה להתחיל גם כן להתקרב להשם יתברך, כי כל ישראל מלאים מחשבות של תשובה והתקרבות להשם יתברך תמיד, אך אחר כך תיכף אומרים "מי יכול להתדמות אליו לזה האיש הצדיק וכו' כי היה נשמה קדושה מנעוריו?", כי כך הורגלו עצמם לומר שצדקת הצדיקים והכשרים הוא מצד הנשמה הקדושה שיש להם מתולדתם. ובאמת אמר רביז"ל בפירוש שאינו כן. וזה עיקר החסרון של העולם שאומרים כך. ומחמת זה אינם מתעוררים ומתגברים להשוות עצמן לצדיקים, אבל באמת אינו כן, כי עיקר צדקת הצדיק והכשר הוא רק על ידי התגברותו והתחזקותו ויגיעתו וטרחו בעבודת השם, שיגע וטרח כל כך ימים ושנים הרבה ולא הניח עצמו ליפול בשום אופן בעולם, והירבה בתפלה ותחנונים עד שזכה למה שזכה כל אחד ואחד כפי ערכו אשריהם ואשרי חלקם. וכל אדם יכול להיות כמותם, כי הבחירה חופשית לכל, וכתר שם טוב מונח ומי שרוצה זוכה בו, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (יומא ע"ב) כתר כהונה זכה אהרן ונטלו, כתר מלכות זכה דוד ונטלו, כתר שם טוב מונח וכל הרוצה זוכה בו; ובאמת זה הענין בעצמו שבני האדם טועים בעצמם וסוברים שנפשם אינה יקרה וקדושה, ומחמת זה אינם מתגברים לעשות כמעשה הצדיקים, כל זה נמשך מסוד היכלי התמורות, שמשם באים אלו המחשבות על האדם כאילו הוא כבר לא שווה לשום דבר, והוא לא יכול להגיע לשום מדריגה בעולם, כי צריכים להיות צדיק מהלידה וכו', ואם לא אבד מנוס ממנו, זה בעצמו הטעות הגדול שמכניס הס"מ בלבות בני אדם, ועל ידי זה הם מתרשלים מלהתקרב אל הקדוש ברוך הוא, ומניחים את הכל, ובאמת הכל בא מהיכלי התמורות, ואשרי מי שזוכה להחזיק מעמד ולא להתבלבל משום דבר, והוא מתחיל בכל פעם התחלה חדשה, אזי גם הוא יכול לזכות להגיע לכל המדריגות שזכו אליהם הצדיקים, כי הם היו עקשנים גדולים מאד, ולא הניחו את עצמם ליפול, על ידי זה זכו למה שזכו. ולכן גם אתה יכול לזכות להגיע לכל המדריגות אם רק תחזיק מעמד ולא תישבר משום דבר. ואתה צריך לדעת שגם על גדולי ומובחרי הצדיקים עבר מה שעבר וכו' וכו', וריחקו אותם בכל מיני התרחקות, ואף על פי כן לא הניחו את עצמם ליפול כלל, אלא אדרבה, ככל שריחקו אותם יותר, עשו פעולות להתקרב יותר ויותר אל הקדוש ברוך הוא, עד שזכו למה שזכו כל אחד ואחד כפי עניינו וכפי שורש נשמתו.
|