מוהרא"ש ז"ל אמר, שבבוא חודש כסליו, מתגלה התעוררות מיוחדת לחפש ולבקש כבוד השם יתברך, ולהמשיך על עצמו אורו יתברך האין סוף, כי ממשמשים ובאים ימי חנוכה הקדושים, שבהם מדליקים נרות חנוכה, ובתוכם מתגלה האור הגנוז, וחכמינו הקדושים אומרים (פסחים ז' ע"ב) שעיקר החיפוש בנרות, וכמו שכתוב (צפניה א') בעת ההיא אחפש את ירושלים בנרות, ולכן החל מתחלת החודש, כבר מקבלים כוחות מיוחדים לחפש ולבקש אחר כבוד השם יתברך, ולמצוא אור השכינה הקדושה, וזה מרומז בדברי רבנו ז"ל (לקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ז'), כסלי"ו ראשי תיבות (שמות ג') ו'ירא י"י כ'י ס'ר ל'ראות, הנאמר אצל משה רבנו, שסר ממקומו לראות כבוד השם יתברך, ואז מתגלית אליו השכינה, וכמו שכתוב (שם) ויקרא אליו אלקים מתוך הסנה וגו', כי מיד שאדם מוכן לצאת ממקומו, ולחפש ולבקש את השכינה הקדושה, וכמו שאמר משה רבנו (שם) אסורה נא ואראה את המראה הגדול וגו', ופירש רש"י, אסורה מכאן להתקרב שם, מיד נגלה אליו השכינה, ומסייע אותו להתקרב אל השם יתברך באמת.
![]() |
|
ימי כסליו מסגלים מאוד לצאת מכל מיני כסילות וטיפשות הדעת |
ולכן בבוא חודש כסליו, שנשמות ישראל מכינים עצמם לסור ממקומם, ולהתקרב לימי חנוכה הקדושים, ולראות ולהתבונן על הנרות הקדושים, שבהם מתגלה אור הגנוז, מקבלים התעוררות מיוחדת לחפש ולבקש אחר כבוד השם יתברך, ולבסוף זוכים למצוא אותו באמת.
ואמר מוהרא"ש ז"ל, שימי כסליו מסגלים מאוד לצאת מכל מיני כסילות וטיפשות הדעת, שהם כלליות התאוות והמדות הרעות המחשיכות עיני אדם, ומטפשים את דעתו מלראות אור השכינה הקדושה, וכמו שכתוב (קהלת ב') והכסיל בחשך הולך, כי בימי כסליו אנו מכינים את עצמנו להדליק נרות חנוכה הקדושים, שמאירים בתוכנו אורו יתברך האין סוף, וממילא מתבטלים כל מיני טפשות וכסילות הדעת, והרמז בפסוק (תהלים צ"ב) איש בער לא ידע "וכסיל" לא יבין את זאת, וכסי"ל אותיות כסלי"ו, כי כסיל אי אפשר לו להבין את "זאת", שהיא השכינה הקדושה, וכדאיתא בתקוני זהר (תקון כ"א) על הפסוק (ויקרא ט"ז) "בזאת" יבוא אהרן אל הקדש וגו', שהרי הכסיל הולך כל השנה אחר תאוות לבו, ובודאי אי אפשר לו להבין את "זאת", כי התאוות והמדות הרעות, אינן מניחות אותו להבין אור השכינה.
אבל בהגיע ימי כסליו, שבהם ימי חנוכה הקדושים, ובתוכם מאיר אור השכינה בתוך ביתינו ממש על ידי נרות חנוכה, ומדליקים את הנרות במשך שמונה ימים עד שמגיעים ל"זאת" חנוכה, שהוא אור הבינה, וכמו שאומרים (בפיוט "מעוז צור"), בני בינה ימי שמונה קבעו שיר ורננים, אז נתקנת כסילות וטפשות הדעת, שעליה נאמר "וכסיל לא יבין את זאת", וזוכין לקבל הבנה חדשה באור השכינה הקדושה, ולכן מסוגל מאד מתחלת חדש כסליו, לבקש את הקדוש ברוך הוא על תיקון הכסילות, לצאת מכל מיני טיפשות וכסילות הדעת, ולזכות להתגלות השכינה, ולקבל ימי חנוכה הקדושים בקדושה ובטהרה, ואז יתקיים אצלו ו'ירא י"י כ'י ס'ר ל'ראות, שהקדוש ברוך הוא יראה שהוא סר מעסקיו וטרדותיו, ופונה לראות ולהתבונן באור השכינה, אזי, ויקרא אליו אלקים וגו', שהקדוש ברוך הוא יקרא אליו, ויקרב אותו בכל מיני התקרבות, אשרי הזוכה לחודש כסליו כזה
.
(שיחות מוהרא"ש)